10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Kapla

Lage schrijfsnelheid ssd MBA

Ik heb de 128GB SSD in mijn MBA 2017 geüpgraded naar een 480GB Transcend Jetdrive 820. Wanneer ik met Blackmagic Disk Speed Test een snelheidstest doe valt mij op dat de schrijfsnelheid enorm schommelt. Vaak geraakt deze in het begin niet eens over de 300MB/s, waarna hij na een tijd dan wel de 600 haalt en dan terug naar rond de 300 gaat. Is dat normaal? Met de origine Samsung SSD was dat niet zo. Is er iets wat ik kan doen om mijn SSD optimaal te laten functioneren?

Ik heb een video van gemaakt van het probleem. Daar haalt hij deze keer in het begin wel hoge schrijfsnelheden maar zie je dat hij daarna steeds naar de 300 daalt.

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 week, 1 dag geleden door  Kapla. Reden: Schrijfstijl

Bijdrager
    Jurriaan

Hoe lang zit die ssd erin? Kan zijn dat spotlight eerst nog alles indexeert misschien waardoor de schrijf al veel gebruikt wordt. Als hij een tijdje aan is geweest met de oplader erin zou het probleem misschien over een tijdje weg moeten zijn. Is een ideetje hoor, weet niet of dit het geval is.

Bijdrager
    TheBigZ

Is je enige probleem dat wijzertje dat “maar” bij 300 MB/s begint, of heb je echt ergens last van?

Moderator
    Night

Je kan pas nauwkeurig meten als je geen enkele andere app of achtergrondproces hebt draaien. Om te beginnen zou je het eens vanuit Safe Mode kunnen bekijken.

Bijdrager
    Kapla

@Jurriaan Hij zit er al langer dan een maand in.

@thebigz Nee, enkel dat wijzertje is mijn probleem. Het is niet zo dat mijn computer traag is. Op het doosje van de Jetdrive staat dat deze SSD in staat is schrijf en lees snelheden te halen tot 900MB/s. In realiteit is dat volgens mij 700. De originele SSD die in deze MacBook zat haalde altijd rond de 700MB/s voor zowel lezen en schrijven.  Ik heb iets meer dan 300€ betaald voor deze SSD. Voor deze prijs wil ik zeker zijn dat deze naar behoren werkt. Als deze defect is wil ik dat zo snel mogelijk weten.

@night ik zal deze test ook eens uitvoeren in safe mode.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Heb je TRIM niet vergeten te activeren?

https://lifehacker.com/enable-trim-for-third-party-ssds-in-os-x-with-a-termina-1714978260

Als dat de oorzaak is kun je het weten door Disk First Aid te gebruiken en daarna eens de test te doen. Zelf heb ik het ervaren op mijn Samsung SSDs.

Bijdrager
    Kapla

@Mac Hammer Fan

ik had TRIM eerst geactiveerd maar daarna terug gedeactiveerd omdat ik in de veronderstelling was dat TRIM wordt afgeraden op High Sierra .

Ondertussen heb ik ook even een test met black Magic disk gedaan in veilig modus en dit geeft precies hetzelfde resultaat.

Ik heb ook even de volgende screenshots gemaakt van DriveDx:

Het lijkt er op dat hier iets niet pluis is. De overall Health rating is op een maand al meer dan 10% gezakt.

Edit: Ik heb TRIM nog eens geactiveerd en ik krijg nu read/write boven de 700. De schrijfsnelheid lijkt nog steeds instabiel want die daalt nog steeds, nu naar rond de 400 in plaats van 300 . Maar misschien is dat normaal.

Ik maak me wel zorgen over de overall Health rating…

• Deze reactie is gewijzigd 6 dagen, 11 uur geleden door  Kapla. Reden: Nieuwe informatie toegevoegd
    • Deze reactie is gewijzigd 5 dagen, 13 uur geleden door  Kapla. Reden: typo

Moderator
    Night

Kun je ook eens kijken wat je ziet als je op ‘Diagnosis’ klikt achter het gele regeltje in het onderste plaatje?

Bijdrager
    Kapla

<p class=”cite”>Night op 14 juni 2018 om 05:59</p>
    Kun je ook eens kijken wat je ziet als je op ‘Diagnosis’ klikt achter het gele regeltje in het onderste plaatje?

Vreemd, nu geeft hij daar geen errors.

Wanneer ik er nu op klik krijg ik niets.

Moderator
    Night

Dat is inderdaad vreemd en inconsequent….

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.