9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    jebman

lader/laden laptop doet raar

Heb veel moeite met opladen laptop, MacBook Pro 15 Touch Bar. Opeens maakt hij wel connectie, hoor het geluidje en in een flits zie het laadsymbool starten maar meteen is het weg. Wat ik ook doe, alleen na opnieuw in het stopcontact steken weer.

Ik gebruik heel vaak dit stopcontact, zelfde euvel ook bij een ander stopcontact. Alleen laden gelukt de laatste dagen na meerdere keren duckhead opnieuw opzetten. Onafhankelijk van welke usb-c kabel ik gebruik en opnieuw insteek geen verschil. Ook andere duchheads gebruikt. En natuurlijk alle poorten geprobeerd.

Lijkt dus niet aan stopcontact te liggen, niet aan de duckhead, niet aan de kabel en batterijstatus is gewoon goed volgens systeem.

Is het dan mijn lader?? Hoe kan ik testen/zien of de lader goed is?

Erg stressvol want ik werk de hele dag op de laptop en kan dus maar paar uur zonder lader (ja, draai VM, dat zuigt aan de batterij). Zekerheidshalve bij een winkel waar ik morgen langs kom maar een nieuwe lader laten reserveren. Als ik thuis ben nog proberen met officiele usb-c kabel van apple.

Naam: 87W USB-C Power Adapter

Fabrikant: Apple Inc.

Hardwareversie: 1,0

Firmwareversie: 1070069

staat er in het systeemoverzicht, geen enkele aanwijzing dat het niet goed is.

• Dit onderwerp is gewijzigd 7 maanden geleden door  Night. Reden: Posts gecombineerd

Bijdrager
    jebman

normaal is het icootje bij batterij gebruik een zwarte batterij, bij laden een leeg icoontje met een bliksemschicht. Als het mis gaat een combi, zwart met bliksemschicht.

Net in een winkel geprobeerd met een nieuwe officiele kabel, eerst wel, later weer niet. Met een ook een nieuwe lader, niets, na paar keer wisselen en nieuw stopcontact, opeens weer wel.

Lijkt dus aan de laptop zelf te liggen als de officiele laders en kabels zelfde probleem kunnen reproduceren. Lekker dan.

Moderator
    Night

Recentelijk iets laten vervangen in je laptop? Het lijkt erop dat de connector van je batterij niet helemaal goed vast zit.

Zie ook dit topic.

Bijdrager
    jebman

Nee, is nieuw, gekocht in december.

Bijdrager
    jebman

en ook geen ongeluk gehad met de laptop, wel vaak in en uit tas etc maar zelfs in case die nog ongeschonden is. Normaal laptop gebruik. Zal eens proberen of het issue anders is bij een andere positie van de laptop…

Bijdrager
    MrBelloNLD

al een smc reset gegeven?

Bijdrager
    jebman

eh nee. Gisteravond thuis ook weer gedoe om te laden. Gelukkig weer vol gekregen en backup kunnen draaien. Vanmorgen in tegenstelling tot eerder gewoon werkend. Naar apple store gegaan, niets aan het handje, na uur wachten als walk in bij genius bar geholpen. Alles ok. Ingenomen voor triage. Nu al hele middag bezig met overzetten backup op een nieuwe (tijdelijke) machine.

Bijdrager
    jebman

Leuke is dat het issue zich nu ook voordoet op de nieuwe mac waar mijn backup op draait. Het is dus of een wijdverbreid hardware probleem of het wordt veroorzaakt door software. Laatste is ook niet onwaarschijnlijk want deze nieuwe mac is nu al 2 keer na terugkomst van een pauze spontaan herstart, gekke is dat er geen melding van een kernelpanic is.

Iemand een idee hoe ik kan zien welke software de lading van de batterij beïnvloedt? Coconut?

En hoe kan ik terugvinden in logs waarom cq door welke app de reboot is veroorzaakt?

Moderator
    Night

Dan zou ik eerst eens kijken of je het “probleem” ook hebt als je een nieuwe gebruiker aanmaakt (of in Safe mode bent opgestart).

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.