11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    shakey

LaCie zegt: LaCie branders mounten geen onbeschreven DVD's

Vandaag een nieuwe externe brander gekocht voor op mijn iMac: de LaCie D2 lightscribe 22X.

Wat blijkt?

Onbeschreven DVD’s/CD’s worden niet gemount (van de DVD/CD verschijnt geen pictogram op het bureaublad), met het gevolg dat je ze niet op een normale manier uit de brander kunt krijgen: niet via de eject-knop van de brander en ook niet via de naar-het-bureaublad-sleep-methode.

Een allesbehalve hulpvaardige Tom V. van de helpdesk van LaCie schrijft hierover: “Dit is een normaal verschijnsel op mac dat deze pas gaat mounten als er een beschreven dvd inzit.”

Ik heb hem geantwoord dat mijn ervaring met drie andere branders heeft geleerd dat dit GEEN normaal verschijnsel is op de Mac.

Blijf ik met het probleem dat ik onbeschreven DVD’s/CD’s niet op een normale manier uit mijn iMac kan krijgen. Het lukt me alleen op een abnormale manier: de stroom uitzetten en met een paperclip prikken in een gaatje aan de voorzijde van de brander.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik weet niet wat er gebeurd met een externe brander, maar stop je een onbeschreven disk in de superdrive dan wordt deze echt niet ge-mount hoor. Er verschijnt een Finder venster waar je onder andere kunt klikken op ‘verwijder’.
    Werkt dus kennelijk niet goed met een externe brander? Werkt opstarten met direct de (linker) muis knop ingedrukt ook niet?

Bijdrager
    shakey

@Hendrik IJzerbroot:

Mounten met een externe Samsung lukt wel.

Er verschijnt met de LaCie D2 geen Finder venster waar je kunt klikken op ‘verwijder’.

En ik begrijp niet helemaal je tip over het opstarten met de (linker)muisknop ingedrukt. Waar moet ik de muis op gericht houden/ waar moet ik op klikken?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Nergens op (natuurlijk). Maar doe je dit, dan gaat de lade open van de superdrive zodat je een vast zittende schijf er uit kan halen. Of dit echter ook werkt bij een externe drive weet ik niet.

Bijdrager
    shakey

@ Olga Lawina, eh.. Hendrik IJzerbroot:
    Met een klik op de linkerkant van mijn Magic Mouse gaat de lade van mijn LaCie D2 niet open.

Moderator
    unSOUND

Heb je in de Systeemvoorkeuren wel aangegeven dan lege media geopend moet worden met de Finder ?

En wat betreft het openen van de lade: Gewoon in Toast op het Eject symbool klikken, dan gaat de lade ook open. Of als je nog een PPC machine hebt, de tool Ardiem installeren, dan krijg je een eject-menu in je menubalk, inclusief externe drives.

Bijdrager
    shakey

unSOUND!

Inderdaad: door in de systeemvoorkeuren aan te geven dat lege media moeten worden geopend in de Finder, verschijnen onbeschreven DVD’s/CD’s als pictogram op het bureaublad.

Het openen van de lade gaat dan weliswaar nog steeds niet met de knop op de voorkant van de LaCie D2, maar ik heb nu in elk geval een CD/DVD-pictogram om naar de prullenbak te slepen, of ik kan inderdaad in Toast op eject klikken.

Ardiem is ook handig! Je kunt dan via een zelfbedachte combinatie op je toetsenbord de lade van de brander openen en sluiten.
    Het mooiste zou zijn als je in Ardiem kunt instellen dat je de lade van je externe brander opent en sluit met de eject-knop op je toetsenbord. Maar ik vrees dat dat niet mogelijk is.

Moderator
    unSOUND

Nee, ik denk niet dat OS X toestaat dat die toets wordt uitbesteed aan externe apparatuur…

Bijdrager
    shakey

Ardiem verdwijnt steeds uit de menubalk als ik mijn iMac afsluit. Iemand een idee hoe dit kan en hoe ik dit kan verhelpen? Ik heb Ardiem in mijn programmamap staan.

Bijdrager
    mackerjack

het is juist goed dat niet alle programma’s in je programmamap automatisch opstarten …:-)

maar om een individueel program wel automatisch te laten starten moet je dat even aangeven bij
    systeemvoorkeuren > accounts > inloggen

Bijdrager
    shakey

@ Mackerjack:

Het werkt! Bedankt!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.