7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    edwinvdh

LaCie gecrashed, help

Ik had een LaCie D2 externe harde schijf via firewire aan mijn Imac zitten.
    Nu is deze waarschijnlijk gecrashed. Hij maakt nu een tikkend geluid.
    Ik had net mijn complete muziekverzameling van 400Gb. en mijn timemachine back-up er op staan.
    Is er een mogelijkheid om toch de data te redden?

Edwin

Bijdrager
    MacBoot

als hij gecrasht is niet

Bijdrager
    Oppie

TM back up verliezen is natuurlijk niet erg, want er alles staat ook gewoon op je Mac.
    Wel zaak om snel weer een goede schijf te gebruiken voor een nieuwe TM back up.

En die muziek: had je daar geen back up van?
    Jammer!

Bijdrager
    Nietzman

Als de schijf nog opspint is er eventueel nog wel iets te redden door met dd ( http://en.wikipedia.org/wiki/Dd_(Unix) ) een schijfkopie te trekken. Zo heb ik nog wel eens een redelijk aantal GBs van een gecrashede LaCie weten te redden.

Maar je kunt ook je fingers crossed houden en hopen dat alleen de voeding van de schijf naar z’n grootje is. Daar had een andere LaCie laatst last van, ik heb de schijf in een andere casing geschroefd en hij doet ’t weer prima.

Bijdrager
    Rail

Hier hetzelfde, ook tikken waarna de voeding vervangen is.

Bijdrager
    themacs

Originele data + backup op dezelfde schijf opslaan lijkt me niet zo verstandig…

Bijdrager
    Barabas2005

De D2’s van LaCie bestaan uit twee Raid0 geconfigureerde schijven; als daar één schijf van kapot is dan kun je het terughalen van jouw gegevens wel vergeten.

Het kan inderdaad ook de voeding zijn. Bij mij werkt de voeding van één van mijn LaCie schijven ook niet behoorlijk meer: als ik de schijf op USB aansluit werkt hij niet, maar op Firewire draait het nog perfect.

Een flinke muziek library is kostbaar en daar kun je beter ook een back-up van maken.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.