17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    SeaTrue

Lacie externe schijf usb 2 super traag

Ik ben momenteel van een schijf naar de andere aan het kopieren. Deze zijn beide aangesloten aan een usb 2 hub. Het is een folder van 200gb ( minder eigenlijk) en hij plant er ongeveer 12 uur over te doen.

Maar aangezien de snelheid van usb 2 480mbps is vind ik dit vreselijk traag. Even een berekening

480megabit = 60 megabyte (dus 60 megabyte per seconde)
    200 gigabyte = 204 800 megabyte
    204800 / 60 = 3413 (seconden)
    3413 / 60 = 57 (minuten)

dus in theorie zou hij er 1 uurtje over moeten doen. Het dubbel zou ik nog aanvaardbaar vinden, maar 12 uur???

of zit ik verkeerd met mijn berekening?

edit: ik ben trouwens niets anders aan het doen, enkel via firefox dit te typen

Bijdrager
    Zeekomkommer

Anders dan bij FireWire vraagt USB veel van de computer zelf. De snelheid van je computer is dus sterk bepalend. USB schijven kunnen niet een directe verbinding met elkaar opzetten zoals bij FireWire en SCSI aangezien de computer zelf de dataoverdracht moet verwerken. Elk stukje data moet dus worden uitgelezen van de ene schijf door je computer en dan per stukje naar de andere schijf worden geschreven. Omdat je de twee schijven op dezelfde poort aan de computer hebt aangesloten kan dit extra vertragend werken omdat de USB poort om en om moet worden gebruikt voor lezen en dan weer schrijven.
    Misschien helpt het dus als je een van de twee schijven aan een andere usb poort van je computer aansluit ipv allebei aan dezelfde hoofdpoort.

Correct me if im wrong in dit verhaal.

Bijdrager
    MacReady

Wat Zeekomkommer al schreef: USB belast de processor nogal. Misschien dat de hub ook geen goed doet.

Overigens is die 480Mbps voor USB 2.0 alleen een pieksnelheid. De continue doorvoersnelheid ligt aanzienlijk lager (scheelt bijna de helft). Een FireWire interface haalt daarentegen wel echt de genoemde 400 of 800 Mbps.

Kijk bijvoorbeeld maar eens op: http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10351
    Zelfde harde schijf, maar USB 2.0 is zo’n 20% langzamer dan FireWire 400.
    Niet genoeg om jouw probleem volledig te verklaren overigens. :?

Bijdrager
    Nikita

Leuke berekening, maar het blijft een theoretische snelheid. Vaak is FireWire met 400 Mbit sneller dan USB met 480 Mbit. Zo doet m’n externe 2.5″ USB schijfje d’r zo’n 45 minuten tot een uur over om 36 Gig over te zetten (m’n Backup). Da’s dus 0,72 Gig per minuut ongeveer. Met zo’n 200 gig doe je er dus zo’n 278 minuten over. En dat zou dan weer meer dan 4 en half uur zijn. Dat kan wel kloppen, want in eerste instantie gaf OSX bij mij ook iets van 3 uur aan. Dus laat maar even lopen, uiteindelijk komt het vanzelf wel op je schijf terecht. Maar probeer er wel zo min mogelijk naast te doen, op die manier blijft d’r dan genoeg processortijd over voor de USB.

Bijdrager
    SeaTrue

het kan nu toch niet zijn dat mijn computer hiet te traag voor is, activiteitsmonitor gaat zelfs niet over de helft. Ik denk dat ik hierdoor nog zekerder ben een fw harde schijf te kopen.

hij staat nu op nog maar 10 uur dus ik zal het zo laten,want anders moet ik helemala opnieuw beginnen kopieren.

maar bijvoorbeeld de hub poweren heeft geen zin?

Bijdrager
    Len

De schijven hebben neem ik aan hun eigen voeding, anders zouden ze niet werken. Stroom op de hub maakt voor de snelheid niet uit.

USB 2 is erg langzaam. Ook op PCs. Ik heb een hekel aan dat protocol, zeker omdat het ook nog eens de processor belast vanwege één of andere compressiemethode dat dat USB protocol schijnt te gebruiken.

Ik vind 12 uur voor 200 GB nog redelijk. Een map van 4 GB met zo’n 100 000 kleine bestandjes deed er bij mij al meer dan een uur over van interne schijf naar USB 2.

Als je FireWire hebt, meteen gebruiken. Zelfs FW400 is minstens drie keer zo snel (mijn ervaring). Ik zou dus ook nooit een externe schijf kopen die alleen met USB 2 aangesloten kan worden. Voor een tientje meer heb je een USB2/FW400 behuizing :).

Bijdrager
    SeaTrue

jah, we hebben hier 2 schijven van lacie (zo die porche) omdat die spotgoedkoop waren tov de anderen (ook enkel usb de meesten)

120€ ofzo voor 250gb. Maar als ik nu een harde schijf ga kopen, zeker eentje met fw400 hoor (of ik de firewire800 optie zal nemen weet ik nog niet zeker, tis dat ik die nu niet kan gebruiken met mijn imac)

Moderator
    unSOUND
    ”samheijens”

jah, we hebben hier 2 schijven van lacie (zo die porche) omdat die spotgoedkoop waren tov de anderen (ook enkel usb de meesten)

Ze zijn ook zo goedkoop omdat er geen FireWire in zit… :wink:

Simpele marketing: Als je kwalitatief minder bent,
    moet je kopers op een andere manier naar je toe trekken.

Bijdrager
    SeaTrue
    ”unSOUND”
    ”samheijens”

Ze zijn ook zo goedkoop omdat er geen FireWire in zit… :wink:

Simpele marketing: Als je kwalitatief minder bent,
    moet je kopers op een andere manier naar je toe trekken.

deze hadden we ook gekocht voordat ik mijn mac had. Onze pc’s hier bij mijn moeder hebben enkel usb dus..Redelijk nutteloos toen om duurder te betalen hé

Bijdrager
    lowfi

Als je hem in een usb hub prikt deel je de snelheid met de overige apparaten in die hub. En weet je zeker dat de hub in een usb2 poort zit?

Bijdrager
    Barabas2005

USB 2 is op een Mac stukken trager dan op een Windows PC. Ik gebruikte altijd de USB optie op mijn oude Windows notebook, omdat het sneller was dan Firewire (400). Op mijn Macjes is het echter andersom en werkt FW400 weer vlotter.

Hier kun je er ook iets over vinden.

Bijdrager
    SeaTrue
    ”lowfi”

Als je hem in een usb hub prikt deel je de snelheid met de overige apparaten in die hub. En weet je zeker dat de hub in een usb2 poort zit?

ja ik heb geen andere usb poorten (buiten op het toetsenbord)

die twee schijf zijn de enige apparaten in de hub trouwens

”Barabas2005″

USB 2 is op een Mac stukken trager dan op een Windows PC. Ik gebruikte altijd de USB optie op mijn oude Windows notebook, omdat het sneller was dan Firewire (400). Op mijn Macjes is het echter andersom en werkt FW400 weer vlotter.

Hier kun je er ook iets over vinden.

dat is gewoon erg!! en dan gaat apple voor de usb in de iPod in plaats van de firewire… :x

Bijdrager
    Zeekomkommer
    ”samheijens”
    ”lowfi”

ja ik heb geen andere usb poorten (buiten op het toetsenbord)

Wat je kan doen is je toetsenbord in de hub steken samen met een van de schijven. En de poort die daardoor vrijkomt op je mac gebruiken voor de andere schijf. Toetsenbord belast je usb poort namelijk vrijwel niet.

Bijdrager
    SeaTrue

jah zal ik mss best in het vervolg doen. Het is toch trouwens heel uitzonderlijk dat ik een backup van een backup maak:p

hij is trouwens bijna in de helft en zegt dat het nog ongeveer 7 uur gaat duren.

Bijdrager
    lowfi

Als je dus 2 schijven eraan hebt hangen betekent dat iedere schijf theoretisch 240mbit krijgt… Haal daar overhead en andere dingen vanaf en je houdt eigenlijk geen drol over:D

Bijdrager
    SeaTrue
    ”lowfi”

Als je dus 2 schijven eraan hebt hangen betekent dat iedere schijf theoretisch 240mbit krijgt… Haal daar overhead en andere dingen vanaf en je houdt eigenlijk geen drol over:D

dat merk ik :lol:

Bijdrager
    Nikita
    ”Len”

De schijven hebben neem ik aan hun eigen voeding, anders zouden ze niet werken. Stroom op de hub maakt voor de snelheid niet uit.

Ik heb een 2.5″ USB schijf en die trekt al z’n stroom uit de USB poort.

”Len”

Ik vind 12 uur voor 200 GB nog redelijk. Een map van 4 GB met zo’n 100 000 kleine bestandjes deed er bij mij al meer dan een uur over van interne schijf naar USB 2.

Hmm… Ik zet zo’n 36 gig over in 45 minuten… Da’s de Backup van m’n thuismap, dus ook redelijk wat kleine bestandjes. Op de eerste USB poort op m’n MacBook.

”Barabas2005″

USB 2 is op een Mac stukken trager dan op een Windows PC.

USB 2.0 is bij mijn MacBook stukken sneller dan op de Dell Pentium 4. FireWire heb ik ook gehad, eigelijk dezelfde behuizing als ik nu heb (maar die ik nu heb is alleen USB) en die was niet sneller met de laptop hardeschijf… Maar wel 60 euro duurder…

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.