19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Mark Kokos

Lacie Externe HD

Ej Hallo!

Ik heb gister bij Mediamarkt een externe HD van Lacie gekocht: een 500 GB, Porsche Design met USB 2.0 aansluiting.

Nu vind ik dat hij erg veel lawaai maakt, hij zoemt nog al en daarnaast duurt het soms 30 a 40 seconden voordat hij op mijn desktop verschijnt.

Is dit normaal of klopt er iets niet aan het apparaat?

Alvast bedankt!

Moderator
    unSOUND

Dat zoemen kan de behuizing zijn, soms zit het echterplaatje net niet helemaal vast, en dan hoor je hem trillen. Even aanduwe kan al genoeg zijn. Dat het lang duurt voor hij verschijnt komt waarschijnlijk omdat je voor de goedkopere USB versie hebt gekozen… FireWire heeft wat externe schijven betreft altijd de voorkeur.

Bijdrager
    MacTS
    ”unSOUND”

Dat het lang duurt voor hij verschijnt komt waarschijnlijk omdat je voor de goedkopere USB versie hebt gekozen…

Ik heb er twee, 160 GB en 250 GB, allebei firewire en ze verschijnen binnen 5 seconden.

Bijdrager
    Koalabeer

Ik heb dezelfde USB 2.0 uitvoering met 500GB en het duurt bij mij 15 seconden voordat hij op de desktop staat.
    Maakt verder geen lawaai of zoem, ik ben er tevreden mee.

Bijdrager
    Dick de Roos

Dat hij (?) pas na een tijdje op de desktop verschijnt, komt omdat de schijf na een tijdje in sluimer valt.
    Dan moet er weer op toeren gekomen worden en dat duurt even.
    Dat is ook bij FireWire het geval, hoewel 30 tot 40 sec. wel lang is.
    Dat trillen kan je voorkomen door de schijf op iets zachts te zetten (een stukje schuimrubber of zoiets).
    Tenzij er iets los zit. Zie dan het antwoord van unSOUND.

Bijdrager
    Erik Stam

Ik heb hier twee LaCie’s: 250 gig en 500 gig beide tripple interface, aangesloten via Firewire. Het ‘ wakker worden’ van beide schijven duurt bij mijn toch echt maximaal 4 seconden en geen 30.

Bijdrager
    petitmal

usb 2 is (veel) langzamer dan firewire, zie: http://www.barefeats.com/usb2.html

Moderator
    unSOUND

Waarom denk je dat USB schijven goedkoper zijn….? Slechtere prestaties, zwaardere belasting van je systeem. Maar als je geld belangrijker vind dan kwaliteit…

Bijdrager
    KingAchille

Mijn USB-HD van LaCie duurt ook uuuuren (40 à 50 seconden) eer hij erkend wordt. Maar er hangt wel een verlengkabel USB-kable tussen. Maakt dit iets uit?
    Mvg,

Bijdrager
    The_Envoy
    ”unSOUND”

Maar als je geld belangrijker vind dan kwaliteit…

…of als je zoals ik een arme student bent die bijgevolg geen keuze heeft;-)

Bijdrager
    wkamphuis

Ik heb toevallig gisteren ook een 500Gb Lacie gekocht (140 euro mediamarkt). Standaard is deze met een MSDOS filesystem voorzien zodat deze zowel met OSX en windows werkt. MSDOS (FAT32) is traag en ouderwets zodat OSX voor gebruik eerst enkele controles moet uitvoeren, die kosten idd 40-50 seconden.

Formateer de drive met ‘Mac OS X Extended (journaled)’ (HFS+) en de drive is een stuk sneller en veiliger. Ik heb een 250Gb en 500Gb Lacie, na aanzetten zijn deze binnen 15 seconden ‘wakker’ in OSX.

Bijdrager
    Mark Kokos

Ej!

Bedankt voor alle reacties! Hij begint enorm te brommen, dus dat zit niet goed! Ik bel morgen wel even naar de supportlijn van Lacie!

Ik weet trouwens wel dat FireWire sneller is dan USB, maar niet dat het verschil zo groot is. Ik dacht dat het sinds de komst van USB 2.0 miniem was, maar ok, ik hoef ook niet een enorm snelle te hebben, want ik gebruik hem alleen als backup voor mijn muziek en afbeeldingen.

Ik vond het een leuke aanbieding, vandaar dat ik deze gekocht hebt… scheelt toch weer als ‘arme’ student ja! Het feit dat ik een iMac heb en niet een Dell van € 500,- geeft volgens mij wel aan dat ik niet iemand ben die voor goedkoop gaat ipv. kwaliteit. Dan had ik trouwens ook een ander merk gekocht… Lacie staat toch wel bekend als kwaliteitsmerk!

Bijdrager
    mvdenberg

Ik zou gewoon terug gaan naar de Mediamarkt: zij ruilen je product binnen 2 weken probleemloos om: je krijgt of je geld terug of een nieuwe Lacie. dat zou ik eerder doen dan een reparatietraject met Lacie opstarten.

Moderator
    unSOUND
    ”Mak”

Ik weet trouwens wel dat FireWire sneller is dan USB, maar niet dat het verschil zo groot is.

Nog even wat mosterd na de maaltijd:

• FireWire 400 is bijna 2 keer zo snel als USB 2.
    • USB 2 belast je CPU voor 15 tot 20 procent, FireWire 3 tot 5 procent
    • USB 2 geeft vaker foutmeldingen bij het verplaatsen van veel bestanden tegelijk.

Er bestaan al veel topics over externe schijven waar dit was vermeld… misschien een goed idee om de volgende keer eerst dergelijke info op te zoeken in plaats van na de aankoop ? Dat scheelt een hoop teleurstellingen achteraf.

Als het even kan: Geld terug vragen en een FireWire versie scoren…

:)

Moderator
    Mac Daddy

USB 2 is theoretisch niet langzamer dan Firewire, maar zelfs sneller.

USB 2.0 Snelheid: 480 Mbit/s
    Firewire 400 Snelheid: 400 Mbit/s

Moderator
    unSOUND

Daarom bestaan er ook 2 aparte termen: theorie en praktijk.

De 480 van USB is een theoretisch maximum, terwijl de 400 van FireWire een constante snelheid is, dat komt omdat FireWire zijn eigen controller heeft, en dus niet afhankelijk is van je CPU. Daar komt dus nog eens bij dat USB processor-kracht van je systeem eist, wat dus ook nadelig is voor de algemene prestaties van je Mac…

Bijdrager
    Nietzman

In theorie is het communisme ook een prachtig systeem.

Moderator
    Mac Daddy

Daarom schreef ik ook theorie erbij. Ik heb zelf ook een FW schijf en dat is echt heerlijk snel, maar nu lees ik ook een keer de uitgebreide uitleg waarom dat zo is.:wink:

unSOUND: Bedankt.:wink:

Bijdrager
    rastabob

“in theory there is no difference between practice and theory,
    but in practice.. there is.”

Yogi Bera
    (waar Johan Cruyff de mosterd vandaan heeft)

Oh ja, wat mij opvalt, is dat Mac gebruikers het woord La Cie, synoniem zien met Externe Harde Schijf.
    Er zijn ook andere merken hoor, goedkoper en zeker niet slechter…..
    La Cie wordt maar door enkele retailers verkocht, waardoor er weinig prijsconcurentie is.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.