20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    heintjep

Lacie Ethernet Disk Mini overleden: Hoe nieuwe HDD plaatsen?

Beste allemaal,

Ik heb (of beter: had) een Lacie edmini 500gb. Nu is de harddisk serieus gecrashed en valt daar niks meer mee te doen. Garantie is allang verlopen, dus, openschroeven die handel en andere disk inzetten. Echter: nu blijkt dat het OS van die Lacie op een aparte partitie op de schijf staat… :x :x :x :x (hoe verzin je het!)

Dit resulteerd nu dus in een edmini waar ik met nieuwe schijf ook niks mee kan, totdat ik er weer een nieuw os op heb geinstalleerd. Echter is nu de vraag: HOE???

Lacie heeft op de site wel een download link naar de Linux source codes staan, maar dit is volgens mij meer voor de die hards… Tis niet dat ik er niks van weet, maar dit is toch wel erg hoog gegrepen. Lacie doet hier vrij geheimzinnig over, dus ben ik op zoek naar alternatieven of wellicht een disk image van de edmini.

Weet iemand hier raad mee?

Alvast bedankt!!

Bijdrager
    Pieterr

Wees lief voor jezelf en grijp deze gelegenheid aan om een echte NAS te kopen, eentje waar je zonder al te veel geklooi zelf de schijven in kunt vervangen.

Bijdrager
    heintjep

Ja, die conclusie heb ik ook allang getrokken, maar ik ben principieel tegen het weggooien van hardware als die eigenlijk nog prima is. De Lacie is ok, alleen de disk niet. En aangezien ik nog schijven over heb en graag een beetje pruts…..

Voor de hobby toch een leuk projectje?

Bijdrager
    Magistic

Ik dacht dat mijn edmini ook was overleden. Hij startte niet meer op en ik hoorde getik, maar dit bleek niet aan het apparaat zelf te liggen. De voeding die Lacie meelevert is erg slecht, dus het kan zijn dat je met een nieuwe voeding weer een functionerend apparaat hebt.

Lacie heb ik inmiddels de deur uit gedaan en ben al een dik jaar uiterst tevreden met een QNAP systeem.

Bijdrager
    heintjep

De voeding is dik in orde. Ik had de schijf eruit gehaald en met IDE2USB kabel en Data Rescue II gepoogd zoveel mogelijk data van de schijf veilig te stellen. Er is echter niks zinnigs meer vanaf te halen. Schijf gaat 9 van de 10 keer ook niet eens draaien als je hem aanzet. Of hij begint ongelofelijk te kraken en te krassen….

Bijdrager
    mhrenes

Ik heb zelf een EDmini. Welke versie heb je. Als we dezelfde hebben kan ik proberen om een disk image te maken.

Bijdrager
    heintjep

Volgens mij is het nog een oude versie. Weet je zo 123 waar ik kan vinden welke versie ’t is?

Bijdrager
    mhrenes

Op de doos??

Op de mijne kan ik het aan de buitenkant ook niet zien merk ik.
    Als ik me niet vergis heb ik de 320 GB variant met USB en 10/100 LAN.

Ik zal hem eens opstarten dan wordt het wel duidelijk….

Bijdrager
    heintjep

Ik moet eens zien of ik de doos nog kan vinden… Ik heb ook een 10/100, niet de gigabit versie…

Bijdrager
    mhrenes

Voor zover ik kan zien op de website heeft de oude versie (en die heb ik) als aansluitingen alleen maar een USB connector, een UTP aansluiting en een aansluiting voor de stroomvoorziening (totaal drie dus).

De nieuwere versie (v2) hebben ook nog een USB host connector (totaal vier dus).

Als je dezelfde hebt kan ik proberen om hem open te schroeven. Ik weet alleen niet hoe ik zo 1-2-3 die IDE schijf moet uitlezen.

Bijdrager
    heintjep

Als je aan de achterkant die 2 schroefjes loshaalt, dan kun je het front uit de behuizing trekken, inclusief het frame waar de disk in zit… heel simpel. Ik heb ooit op eBay een IDE naar USB kabel gekocht voor een paar centen. Die heb ik op de IDE connector van de schijf geprikt en kan ik dus de schijf als USB schijf gebruiken. Een alternatief is dus de schijf in een PC te hangen waar nog een IDE slot vrij is. (dan moet je hem wel even met de jumper op slave zetten) Zo zou je hem ook moeten kunnen benaderen met ghost of acronis of zo…

Ik kan in ieder geval wel zeggen dat ik dezelfde edmini heb…. :)

Het zou helemaal super zijn als je dit wilt doen…. (bijkomend voordeel is natuurlijk dat je straks zelf ook een image hebt, mocht jouw schijf ooit nog eens de geest geven :lol: )

Bijdrager
    mhrenes

Ik heb geen IDE-USB kabel. Ik moet dus op zoek naar een PC met een IDE connector.
    Zal even moeten zoeken, duurt wel even ben ik bang mijn oude PC’s staan momenteel niet onder hand bereik.

Ik stuur je wel een PB als ik verder ben.

Bijdrager
    heintjep

Geweldig!!! ik hoor het wel als je verder bent gekomen…

Nogmaals bedankt alvast!

Gr,
    Hein

Bijdrager
    mhrenes

Ik heb de schijf uit de Lacie gehaald en in een oude Linux bak gestopt.

De schijf bestaat uit een aantal partities

1 Extended partitie
    Deze heeft een aantal Linux partities (5,6,7 en 8 )
    En twee windows FAT32 partities (eentje klein (voor de logon applicatie?) en eentje voor de rest van de schijf.

Het eigenaardige is dat volgens Fdisk geen enkele partitie bootable is.

Ik heb de linux partities gekloond en vervolgens als test de partitie tabel gekloond op een andere schijf en vervolgens de partities er weer op gezet. Helaas blijkt er dan geen werkbaar systeem te ontstaan.

Vermoedelijk moet er ergens een bootsector zijn, maar ik weet dus niet welke partitie bootable is. Bovendien als ik met ‘dd’ een hele partitie kloon naar een bestand en dan weer terugzet zou de bootstrap code ook meegekopieerd moeten worden…?

Een interessante nevenbevinding is dat als je op deze manier een schijf in je Lacie stopt hij wel als een USB schijf werkt. Ethernet was toch al traag dus misschien dat je hem als een heel mooi en duur USB externe schijf kan gebruiken.

Bijdrager
    heintjep

Hmm… da’s vreemd… Flink balen wel….

Is het misschien een idee om eens een image te maken van de hele disk ipv de partities afzonderlijk? Als het echt niet lukt dan is dit een pleister op de wonden… Kan de Lacie toch nog dienst doen als usb schijf (hoewel ik daar eigenlijk helemaal niet op zit te wachten)

Ik hoor het wel. Toch alvast erg bedankt voor de moeite!

Bijdrager
    mhrenes

Ik bedenk me net dat de MBR van de gekloonde schijf of geen bootstrap code heeft of een x86 versie. Dat zal de Lacie wel niet leuk vinden. Ik ga het vanavond nog eens proberen…

Bijdrager
    mhrenes

Ik heb het nog geprobeerd maar helaas.

De MBR bevat overigens geen bootstrap code in de originele Lacie schijf.

Ik vermoed dat het logicboard van de Lacie weet wat voor harde schijf erin moet, en als die er niet in zit dat werkt het niet.

Het enige wat ik kan bedenken is de inhoud van een hele schijf klonen op een nieuwe schijf maar dan moet ik met originele schijf (250 GB) op een nieuwe schijf kunnen schrijven. En of dat werkt….

Ik zou hem als USB schijf gebruiken of een nieuwe kopen (of Lacie eens bellen/mailen???)

Bijdrager
    heintjep

Ik zou hem als USB schijf gebruiken of een nieuwe kopen (of Lacie eens bellen/mailen???)

Daar gaat het nu wel op lijken, ja… Echter Lacie bellen zal geen optie zijn, aangezien ik dit ding als demo heb gekocht en niet heb geregistreerd. Had ik dat wel gedaan, dan was de enige remedie van Lacie het hele zaakje opsturen en tegen betaling laten maken.. Als er dan toch geld moet worden uitgegeven, dan maar liever een andere…

Het enige wat ik kan bedenken is de inhoud van een hele schijf klonen op een nieuwe schijf maar dan moet ik met originele schijf (250 GB) op een nieuwe schijf kunnen schrijven. En of dat werkt….

je zou toch met een boot-cd van Acronis of Ghost een image van de hele disk (niet de partities) kunnen maken en dat diskimage op de andere schijf zetten. Grootte maakt niet uit zolang de gebruikte diskspace maar niet meer is als het doelvolume groot is. Acronis en Ghost weten hier volgens mij goed mee om te gaan…

In ieder geval wil ik je nogmaals bedanken voor de genomen moeite!!!

Bijdrager
    mhrenes

Een compleet diskimage zou mogelijk kunnen werken maar dat kan ik helaas niet proberen. Ik heb alleen nog een 80GB IDE schijf en daar kan ik mijn 250 GB Lacie schijf niet op klonen.

Het klonen op zich is onder Linux waarschijnlijk het makkelijkst te doen en misschien kun je als de oude drive niet helemaal kapot is er nog behoorlijk wat data vanaf krijgen. Bijvoorbeeld met Ubuntu Rescue Remix (klik hier voor een manual).

Succes in ieder geval.

Oh, ik lees net dat de schijf erg kapot is…dus dat zal je waarschijnlijk niet lukken….

Bijdrager
    Executive

Had jij ook het probleem dat je de harddisk niet uit kon schakelen via de blauwe knop?

Ik heb ook een tik in mijn apparaat, ga morgen meteen naar de zaak waar ik hem gekocht heb. Misschien kan ik dan even een nieuwe kabel testen!

Grtz Executive

”Magistic”

Ik dacht dat mijn edmini ook was overleden. Hij startte niet meer op en ik hoorde getik, maar dit bleek niet aan het apparaat zelf te liggen. De voeding die Lacie meelevert is erg slecht, dus het kan zijn dat je met een nieuwe voeding weer een functionerend apparaat hebt.

Lacie heb ik inmiddels de deur uit gedaan en ben al een dik jaar uiterst tevreden met een QNAP systeem.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.