8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Tai-Z

[Lacie D2 Harddisk] Geen volumeherstel mogelijk

Vandaag overkwam mij een onaangename verrassing: er is iets mis met mijn (externe) Lacie D2 160 GB FireWire/USB (opstart)schijf van mijn Mac mini (G4 1.42; OS X 10.4.5).

Toen ik thuis kwam stond mijn Mac mini vast, iets wat praktisch nooit voorkomt hier. Bij de reboot bleef het ‘grijze bootscherm met het cirkeltje’ ongeveer 10 minuten aanstaan. Dus ik rebootte nog een keer. Na een paar seconden een boze kernel panic mededeling… Dit bleef zich herhalen bij rebooten.

Tiger DVD erin, booten vanaf DVD, Schijfhulpprogramma draaien. Na enige minuten wachten voordat de schijf in het lijstje verscheen, op ‘herstel volume’ gedrukt. Vervolgens kwam de foutmelding:
    ‘De onderliggende taak rapporteerde een fout bij het verlaten’, en er werd gestopt.
    Vervolgens herinstallatie van Tiger geprobeerd op de Lacie, maar de schijf bleef ‘greyed out’ op het schijf-selectie punt in de installatie.

Lacie HD losgehaald, aan iBook gekoppeld. Deze werd niet goed gemount. Via USB idem.
    Vervolgens Tiger op de interne HD geinstalleerd (had nog paar Gb vrij daar). Tijdens installatie de Lacie van de netspanning afgehaald. Na installatie weer ingeplugd.

De schijf werd gelukkig gemount, al was het niet heel vlot. Bij het ingaan van een directory moet soms wel een minuut gewacht worden. Gelukkig heb ik de belangrijkste 400 mb weten te backuppen. Kopieren ging wel op volle snelheid, totdat hij besloot op een willekeurig punt te stoppen met transferren. Remedie: Finder geforceerd stoppen, en opnieuw proberen.

Wanneer vanuit de nieuwe Tiger installatie weer ‘herstel volume’ geprobeerd wordt in het Schijfhulpprogramma resulteert dat in dezelfde foutmelding als voorheen.

Op het moment probeer ik hem weer van de Lacie te booten, maar hij staat al een kwartier te ratelen (niet constant) op het grijze scherm met cirkeltje.
    Heeft iemand enig idee wat er mis kan zijn, en hoe het op te lossen is?

Ik denk (hoop) dat het niet iets hardwarematigs is, maar iets met het bestandssysteem.

Het laatste wat ik wil proberen is de partitie opnieuw aanmaken, het komt mij zeker niet goed uit om nu een system reinstall te doen.

Tai-Z

Bijdrager
    computer space

Volgens mij werken die herstel-acties in Schijfhulpprogramma alleen op HFS+ Journaled goed. Stond ie daar op ingesteld?

Bijdrager
    Djmichel

Nou heb ik niet direct een oplossing voor je, maar misschien wel wat nuttige informatie. We werken hier al een tijdje met Lacie schijven in verschillende vormen en maten. Nou hebben ze inmiddels allemaal een nieuwe functie. Men smeert er ’s ochtends heerlijk zijn boterhammetjes op. Mooie broodplanken zijn het.

Waaraan je kan herkennen dat Lacie weer eens van zijn veel voorkomende problemen heeft zijn o.a. het continu geratel bij het activeren. Het nodeloos blijven branden van het lampje. Dit is beide een probleem wat bij deze schijven vaak voor komt. Soms kan het aan een defecte voeding liggen zoals hier al een aantal keren is gebeurd, maar ook vaak bij het ratelende geluid zijn de schijevn rijp voor de sloop. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Je hebt ook al geprobeerd hem volledig te formateren?

Bijdrager
    allard

Off topic

”Djmichel”

Nou heb ik niet direct een oplossing voor je, maar misschien wel wat nuttige informatie. We werken hier al een tijdje met Lacie schijven in verschillende vormen en maten. Nou hebben ze inmiddels allemaal een nieuwe functie. Men smeert er ’s ochtends heerlijk zijn boterhammetjes op. Mooie broodplanken zijn het.

Dan heb ik hier nog voor een heel weeshuis aan broodplankjes, welk alternatief gebruik jij? Volgens mij heb ik van elk merk al een firewire disk gesloopt. Is het niet gewoon firewire wat suckt?

Bijdrager
    Deskman

Herstel volume is niet echt een erg geavanceerde functie. Helaas levert Apple nog geen echt lekkere tools bij het systeem. DiskWarrior kan je directorystructuur weer op orde krijgen. Als die namelijk overhoop is dan kun je daar prima een system-lockup van krijgen. Het slecht mounten kan daar ook mee te maken hebben.

Ik zeg er dan maar gelijk bij dat ik twee LaCie D2 doosjes heb die al 2 en 3 jaar zonder mankeren draaien. 24/7 aangesloten, al vallen ze ’s nachts wel in slaap. Maar dat mag.

Bijdrager
    passenger

Is dit niet de oplossing? Wellicht een gokje, maar zie de laatste tijd zo vaak externe HD problemen langskomen.

Bijdrager
    Tai-Z
    ”passenger”

Is dit niet de oplossing? Wellicht een gokje, maar zie de laatste tijd zo vaak externe HD problemen langskomen.

Nee, dit had ik inderdaad al gezien.
    Het is ook niet de FireWire aansluiting. Met USB hetzelfde verhaal.
    Diskwarrior gedraaid: die kan de structuur niet repareren (too much damaged).

Ik heb dit ook op het Tweakers.Net forum geplaatst, en hier is misschien iets zinnigs uitgekomen:
    http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1121358
    Weet iemand hier meer over?

Als ik vanavond thuis ben kan ik eens wat proberen.

Tai-Z

Bijdrager
    Deskman

too much damaged is dus toch gewoon een directory-structuur-probleem.

Je kunt nog ‘scavenge’ doen of toch maar een clean install.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.