26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    Arno

Lacie 2Big NAS snelheid kakt in via ethernet

Voor mijn fotobackup en -archief heb ik een Lacie 2Big NAS van 6TB staan. Dit is een vervanger voor het kleinere 2TB Network-broertje die ik onlangs verkocht heb. Hij werkt op zich prima, maar probleem is echter dat de snelheid na een paar honderd mb behoorlijk inkakt. Zo traag zelfs, dat ik geen fatsoenlijke backup kan maken die minder dan 24 uur in beslag neemt.

Mijn opstelling is alsvolgt;

Op mijn iMac heb ik een map met actueel fotowerk. Deze map neemt zo’n 600gb in beslag (ja, een flinke jongen). Via Intego Backup Manager Pro laat ik deze map iedere nacht synchroniseren met de NAS. De NAS gebruik ik dan ook puur als back-up; ik werk er niet direct van af. De NAS is via ethernet aangesloten op mijn Time Capsule, die vervolgens weer via ethernet aan mijn iMac zit. Alles loopt dus via ethernet voor optimale snelheid (hoopte ik).

Eerst dacht ik dat Intego misschien de boosdoener was, dus heb ik Carbon Copy Cloner geprobeerd. Leek goed te gaan, maar ook die heb ik na 26 uur maar gestopt omdat de snelheid volledig was ingekakt.

Net even handmatig een (flinke) map versleept naar de NAS om te kijken hoe dit gaat, en tot ┬▒ 2gb lijkt de snelheid normaal/acceptabel, om daarna volledig in te kakken, zie:

Sluimerstand van zowel de iMac als NAS heb ik uitgeschakeld. Nieuwste firmware geïnstalleerd en ook de iMac is up-to-date.

Iemand tips hoe ik dit sneller kan krijgen? Iedere dag zonder backup doet me slechter slapen…

Inactief
    Anoniem

wow, is deze telefoon goed of slecht? duur of niet? Ik wil kopen voor mijn zoon. maar ik heb nooit online te kopen, kunt u mij helpen zorgen? zie: http://www.jelife.com/s/ah

Bijdrager
    wdele

Hoe snel is je interverbinding dan?

Bijdrager
    Arno

Maakt dat uit wdele?

Bijdrager
    GrannySmith

Bekend probleem. Laat me raden; de schijven van je NAS, gekoppeld aan de TC, zijn FAT32 geformatteerd? Of in ieder geval niet HFS+?

De firmware van de TC (en de Airport Extreme) heeft al sinds de eerste versie problemen met het kopieeren van grote bestanden naar FA32 volumes.. Er zijn vele threads over, bijvoorbeeld:

https://discussions.apple.com/thread/4194212?start=0&tstart=0

Ik heb het ook (en hier op OMT al eens over geklaagd); kopieeren begint snel en na een paar honderd mb. wordt de snelheid bijna nul. In veel gevallen verbreekt de TC de kopieeropdracht zelfs.

En Apple doet helemaal niets aan dit probleem. Al jaren dus niet. Waardeloos bedrijf.

Enige oplossing is de aan de TC aangesloten schijven met HFS+ formatteren. Maar ja; dat is natuurlijk stupide omdat die USB poort op een TC natuurlijk erg mooi is om disks uit te wisselen met de andere wereld zoals Windows en Linux.

En Apple maar volhouden dat de TC PC compatible is…

Bijdrager
    mfduffel

Als ik de specs zie: arm processor, 256mb geheugen kan je geen flitsende prestaties verwachten. (20 of 10MB/sec max) zeker bij kleine files.
    Da’s althans mijn idee. Welke netwerksnelheid wordt weergegeven in activiteiten weergave?

Bijdrager
    GrannySmith
    mfduffel op 08 juni 2013

Als ik de specs zie: arm processor, 256mb geheugen kan je geen flitsende prestaties verwachten. (20 of 10MB/sec max) zeker bij kleine files.

Zoals TS zegt; het kopieeren begint snel en wordt dan opeens heel langzaam. Dat heeft niets te maken met processor, geheugen of wat dan ook. Zoals in de vele honderden posts op internet over dit probleem ook gezegd wordt. Het is een TC firmware probleem. Niets anders.

Mijn TC heeft het ook. Alle versies FW geprobeerd; geen oplossing voorhanden. Ik heb het maar geaccepteerd. En besloten nimmer meer dit soort hardware bij een producent van telefoons en portable devices te kopen. Die heeft nl. geen verstand van server technologie blijkt.

Bijdrager
    mfduffel

GrannySmith: in dit geval wordt de TC alleen gebruikt als switch, en die doet het prima: mijn imac en NAS zijn ook aangesloten op TC, en haal snelheden tot 100MB/sec.

Bijdrager
    GrannySmith
    mfduffel op 08 juni 2013

GrannySmith: in dit geval wordt de TC alleen gebruikt als switch, en die doet het prima: mijn imac en NAS zijn ook aangesloten op TC, en haal snelheden tot 100MB/sec.

Ik zie wat je bedoelt… TS zegt dat de NAS via ethernet loopt…. en niet via USB. Bericht aan mijzelf: beter lezen:cry:

Bijdrager
    mfduffel

NoProblem, kan gebeuren;)

Bijdrager
    Pasav

Via welk netwerk protocol kopieer je ? AFP, SMB CIFS ? Denk dat je daar het probleem moet zoeken. Denk dat het SMB is onde rLion / Mountain Lion is dat geen snelheids monster. Kan je via AFP verbinding maken ?

Bijdrager
    Arno

Zo, jullie brengen mij wel aan ’t twijfelen nu. Dat de TC het probleem zou kunnen zijn had ik niet eerder aan gedacht, maar zoals mfduffel ook al zegt gebruik ik de TC alleen als ethernet-switch/hub. De problemen die GrannySmith hierboven noemt zijn echter wel erg herkenbaar. Ook krijg ik de laatste tijd geregeld TimeMachine foutmeldingen over dat ‘de schijf backup al in gebruik is’.

Zou het stiekem zo kunnen zijn dat de TC zich onnodig met de verbinding naar de NAS bemoeit? Verder kan ik niet zo snel vinden waar ik kan checken in wat voor formaat (FAT/HFS+) de NAS is geformatteerd.

Om het e.e.a. uit te sluiten zal ik de Lacie eens rechtstreeks via ethernet aansluiten (zonder TC ertussen) en kijken of het dan sneller gaat.

Bijdrager
    Arno

Ik heb de NAS nu rechtstreeks via ethernet aan mijn iMac verbonden en alleen het AFP-geactiveerd (SMB uitgezet). Het maakt qua snelheid helaas niet uit; na zo’n 2,5 GB zakt de boel weer genadeloos in.

Bijdrager
    computer space

Het zou ongeveer een uur moeten duren (zo lang duurt hier het overpompen van 300gb tussen 2 macs).
    Hoe doet ie t met een slim incremental backup programma die alle gewijzigde files los kopieert?

Bijdrager
    Arno

Normaal gesproken doet m’n incremental backup er niet zo lang over; nog geen half uur. Op onverklaarbare wijze herkent m’n back-up programma de vorige backups niet meer, waardoor hij nu dus weer eentje volledig moet doen. En aangezien die dus telkens vastloopt heb ik al een week geen backups, en da’s niet erg best voor m’n humeur.

Nu aangesloten via een nieuwe ethernetkabel en dat maakt helaas ook niet uit. Ook via alleen SMB verbinden maakt niet uit; het is telkens zo rond de 2,5 GB dat ‘ie blijft hangen, ongeacht welke map ik kopieer.

Bijdrager
    TheBigZ

Misschien is een van de schijven in je NAS kaduuk?

Bijdrager
    mfduffel

Je kan enkele tests doen:
    ‘Verpak’ wat bestanden met zip of iets dergelijks in 1 groot bestand en kopieer dit naar je nas. hoe is de snelheid nu?
    Iets drastischer: de schijf volledig wissen en dezelfde test doen.
    Ook belangrijk, zorg dat je de laatste firmware versie hebt van je nas.

Bijdrager
    Chorro

Wat is de S.M.A.R.T. status van de harde schijf? Bij mijn Synology kan ik de schijf controleren en eventuele fouten/defecten opsporen daarmee. Hoe dat bij Lacie zit en of dat mogelijk is weet ik niet.

Bijdrager
    Arno

De zip-test is inderdaad een goede en zal ik even uitvoeren. Hem wissen en dezelfde test doen gaat helaas niet lukken, aangezien ik geen computer of andere schijf heb met voldoende capaciteit waar ik even 1TB aan bestanden kan parkeren;)

Bijdrager
    mfduffel

Nog een test: probeer eens met een andere mac als je de mogelijkheid hebt…

Bijdrager
    Arno

Zojuist een zip-bestand van 15gb er naartoe gesleept, en die ging er binnen 5 minuten soepeltjes doorheen. Hmm…

Bijdrager
    mfduffel

dan zijn waarschijnlijk vele kleine bestanden het probleem…

Bijdrager
    Arno

Zo ver was ik ook inderdaad, maar zou de Mac of de NAS hier moeite mee hebben denk je?

Overigens zijn het niet echt veel ‘kleine’ bestandjes; het zijn voornamelijk raw-bestanden van zo’n 30 mb per stuk.

Bijdrager
    mfduffel

probleem zit hem op de nas: als ik veel kleine bestanden kopieer, gaat m’n snelheid ook naar beneden, maar niet zo drastisch. (is een iets zwaarder type nas)

Bijdrager
    mfduffel

30MB raw bestanden zijn inderdaad niet zo klein. Heb je de firmware van de nas al eens nagekeken?

Bijdrager
    Arno
    mfduffel op 09 juni 2013

30MB Heb je de firmware van de nas al eens nagekeken?

Ja, en dit is de laatste versie. Ik ben aan het kijken of ik een oudere firmware kan vinden en kijken of hij het dan weer beter doet.

Momenteel kan ik niet eens een enkele bruiloft (die bevat al snel 1000 raw-bestanden plus de xmp’s) archiveren/backuppen zonder dat ‘ie halverwege vastloopt.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.