10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Shmoo

Laatste MacBook Pro 13" none Retina

Stel je kunt een laatste, op de plank achtergebleven MacBook Pro 13 ( none Retina ) mid-2012 kopen wat zou je hier dan maximaal voor betalen?

Het model wordt bij Apple nog steeds aangeboden voor 1200,- en via Tweakers elders voor 999,- maar dat wilt niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk nog verkopen voor deze prijzen. Het is een computer welke deze maand al 4 jaar oud wordt en als je gaat kijken naar nieuwe Windows laptops met vergelijkbare specs ( 2.5GHz i5 – Intel HD 4000 – 500GB HDD 54.000 rpm ) dan koop je een Acer voor 550,- en dan zit er ook nog een Core I5 Broadwell processor in ipv een Ive Bridge zoals in de MacBook Pro.

Ik wil best zo’n oud/nieuw beestje kopen als de prijs extra aantrekkelijk is omdat het ’t laatste exemplaar is dat anders nooit meer verkocht gaat worden en ik er meteen een SSD van 120GB bij krijg om in te bouwen want veel stoere hardware heb ik niet nodig.. Kosten van zo’n SSD is ongeveer 60,- maar voor een webwinkel inkoop natuurlijk nog iets lager. Plus ik moet nog wat extra RAM geheugen kopen.

Kijkende naar de toekomst en hoeveel jaar je nog uit kunt deze computer kunt halen als je hem nu koopt en direct ombouwt dan zeg ik max 4 jaar. Na 3 a 4 jaar kom je natuurlijk wel op een punt dat software updates moeilijker gaat worden bij een 8 jaar oude laptop.

Verder weet ik niet hoe goed het is voor de batterij die nu waarschijnlijk al 3 a 4 jaar stil op de plank ligt ergens in een magazijn.

Vergeleken met een huidige MacBook Air 13″ a 999,- wat natuurlijk een veel betere computer is op alle punten en waar je makkelijk 4 jaar uit kunt halen en dan ook nog restwaarde hebt..

?

Bijdrager
    fred44nl
    Shmoo op 11 juni 2016

Verder weet ik niet hoe goed het is voor de batterij die nu waarschijnlijk al 3 a 4 jaar stil op de plank ligt ergens in een magazijn.

je gaat er dus van uit dat dit model al lang niet meer geproduceerd wordt.

via Tweakers elders voor 999,-

maak daar maar € 873,– van:)

edit: maar die kon wel es refurbished zijn ??

Bijdrager
    gipsman

Beware!
    Deze MBP telt misschien niet meer mee bij de volgende systeem upgrade, al zou het wel moeten natuurlijk. Weten we wellicht volgende week.

Inactief
    Anoniem

Lijkt me wel. Mijn MBP 2009 loopt tot nu toe mee in de OS upgrades.

Bijdrager
    Targaryen
    gipsman op 11 juni 2016

Beware!
    Deze MBP telt misschien niet meer mee bij de volgende systeem upgrade, al zou het wel moeten natuurlijk. Weten we wellicht volgende week.

Bron?

Ik heb de mijne twee jaar geleden gekocht. Nog geen seconde spijt van gehad. Ik draai de laatste updates probleemloos op mijn SSD en met 16 GB aan RAM draait hij als een tierelier.

Geblokkeerd
    Anoniem

Een nieuw model gaat die vier jaar in ieder geval mee plus de jaren die de non-retina vanaf nu uit gaat houden. Dat is in mijn ogen extra geld waard, of maakt dat oude ding zelfs totaal niet moeite waard. Leuk dat je hem nog kan upgraden, maar dat doe je alleen om op gelijke hoogte met normale Macbooks uit te komen en kost ook geld.

Bijdrager
    Niels

Gewoon niet doen, het 2012 model werd door allerlei problemen geplaagd. Daarnaast betaal je gewoon te veel voor verouderde hardware. Dan kun je voor dat geld beter voor een recente MacBook Air gaan.

Bijdrager
    Dutch Viking

Ik heb de mijne (MBP 13′ non-retina, dus met superdrive en ‘gewone’ aansluitingen) in december 2013 gekocht, en ik heb absoluut helemaal geen spijt van deze aankoop, integendeel. Hij is hier vele uren per dag in bedrijf, van licht werk (teksten, mailen) tot zwaarder werk (audio-editing). Het geheugen heb ik wat opgewaardeerd (nu 8GB), maar verder – volledig probleemloos!

@Shmoo
    : Een Acer is geen vergelijkbare computer, sorry. Zet daar maar eens een Sony Vaio (voorbeeld, er zijn meer computers die constructief erg goed en mooi zijn) en een MBP naast. Dan snap je meteen waarom die Acer ‘maar’ € 600,= kost, en die andere twee bijna het dubbele!

Bijdrager
    Jasperduck78
    gipsman op 11 juni 2016

Beware!
    Deze MacBook Pro telt misschien niet meer mee bij de volgende systeem upgrade, al zou het wel moeten natuurlijk. Weten we wellicht volgende week.

Dat zou vrij lullig zijn, volgens mij staat de 2012 Macbook Pro ook nog vrij hoog in het rijtje van ‘supported Macs’. https://support.apple.com/kb/SP728?locale=nl_NL Ik heb in de zomer van vorig jaar een SSD en 8 GB RAM geïnstalleerd en hij loopt als een sneltrein. Opstarten en gebruiksklaar binnen 25 seconden!(y) Dus als je er voor de juiste prijs een SSD bij kunt krijgen zou ik het zeer zeker doen! Ik denk dat ik niet meer dan 800-850 euro uit zou willen geven aan een 4 jaar oude Mac, maar dit is wel de laatste MacBook Pro die 100% te upgraden valt. Ik ben er nu in totaal al 1500 euro aan kwijt geweest.

Bijdrager
    Shmoo
    Dutch op 11 juni 2016

Ik heb de mijne (MBP 13′ non-retina, dus met superdrive en ‘gewone’ aansluitingen) in december 2013 gekocht, en ik heb absoluut helemaal geen spijt van deze aankoop, integendeel. Hij is hier vele uren per dag in bedrijf, van licht werk (teksten, mailen) tot zwaarder werk (audio-editing). Het geheugen heb ik wat opgewaardeerd (nu 8GB), maar verder – volledig probleemloos!

@Shmoo
    : Een Acer is geen vergelijkbare computer, sorry. Zet daar maar eens een Sony Vaio (voorbeeld, er zijn meer computers die constructief erg goed en mooi zijn) en een MBP naast. Dan snap je meteen waarom die Acer ‘maar’ € 600,= kost, en die andere twee bijna het dubbele!

Ik begrijp wat je wilt zeggen dat MacBooks niet moet vergelijken met de ‘standaard’ laptopjes die je normaal in de winkel koopt en die je alleen in de kelder kunt gebruiken omdat ze te lelijk zijn om naar te kijken maar die stelling gaat hier natuurlijk niet meer op omdat bedrijven die laptops maken met Windows erop op dit moment geen computers meer verkopen uit 2012. Dus je kunt niet goed vergelijken omdat je altijd computers krijgt uit deze tijd. Apple stunt niet met de prijzen wanneer de computer een jaar oud zijn daar waar andere merken wel hun prijs verlagen en zo het magazijn leegverkopen.

Wat ik heb gedaan is zoeken op computers met dezelfde specs. Dus een Intel Core i5 Ive Bridge – Intel HD 4000 grafische kaart en 500 of 1TB trage HDD en 4GB RAM. Als je dan het lijstje ziet van laptop die je op dit moment kunt kopen met ongeveer deze specs dan is er geen computer die boven de 600,- uitkomt. Nu wil ik best wel 200,- meer betalen voor het design omdat het MacBook/merk is dus 750,- max. voor deze MacBook Pro.

In dit lijstje staat geen computer die slechter is dan de MacBook Pro uit 2012 zonder Retina, ze hebben stuk voor stuk wel een onderdeel dat beter is en de rest minimaal gelijkwaardig. Alleen het design is dan niet des Apple’s.
    http://tweakers.net/pricewatch/518209/asus-a555la-xx2533t/alternatieven/

Verder heb jij al 3 jaar erop zitten, die 3 jaar ben ik kwijt en het is echt niet zo dat deze computer pas begint te tellen op het moment dat ik hem koop. Zo werkt het niet, deze computer is op het moment dat ik er mee uit de winkel loopt voor iemand anders gewoon een 2012 machine en 4 jaar oud. 550,- waard op Marktplaats tweedehands.

Ik heb de winkel een voorstel gedaan voor 750,- incl. SSD en garantie dat het geen open doos item betreft. Dus een item die al eens retour is gekomen om welke reden dan ook..

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.