10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Laat ik ook eens een lettertype zoeken

Wie weet welk lettertype dit is?

De tekst komt uit een Amerikaanse advertentie uit 1944, en kijkend naar de letters denk ik niet dat ze speciaal hiervoor met de hand getekend zijn, maar ik kon tot nu toe nog niks vinden dat ook echt precies hetzelfde lettertype is (nee, ook niet met What the Font, dat gaf alleen een paar die min of meer in de buurt kwamen, maar lang niet goed genoeg naar m’n zin).

Bijdrager
    BasiX
    Bijdrager
    Pivni Pes

Ik ben even met Photoshop en http://www.whatfontis.com aan de gang geweest.
    Heb helaas niet het exacte font gevonden, maar wel een aantal die in de buurt komen.

Sleutelbeheerder
    Night

Uit 1944? Dan gok ik toch wel degelijk op een met de hand gemaakt marker font.
    Als je goed kijkt zie je ook minieme verschillen in verschillende letters, zoals de “A” en de “B”

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Nu je het zegt, inderdaad … dat is zo gek, je kijkt er een hele tijd naar en het valt helemaal niet op, tot er iemand op wijst:? Dan maar één van de redelijk passende lettertypes nemen.

Bijdrager
    The Jesus

Kans is klein dat het een font is. In ’44 was het met een beetje geluk een letter die gezet kon worden met lood.
    Dat deze is gedigitaliseerd is onwaarschijnlijk.
    Kleine verschillen zijn mogelijk door loodzetsel. Dat het met de hand is getekend is ook nog mogelijk. Het vakmanschap van de letterschrijver is dan wat telt.
    Blambot heeft dit soort lettertypes.

Bijdrager
    Ostinato

Cursusje calligrafie en zelf met een kwastje en wat oost-indische inkt aan de slag?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    The op 24 juli 2013

Kans is klein dat het een font is. In ’44 was het met een beetje geluk een letter die gezet kon worden met lood.

Hahaha! Sorry. Misschien moet je even de (typografische) definitie van “font” opzoeken:)

Bijdrager
    The Jesus

ik bedoel een “digitaal font” in de vorm van een .ttf , .otf. enzovoort.
    ik kom nog uit het loodzetseltijdperk. maar 90% van de hedendaagse grafici hebben geen idee hoe dat werkte.
    van letterschrijver nog maar niet te spreken.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat begreep ik, maar dat je “digitaal” wegliet was wel een beetje cruciaal gezien waar we het precies over hebben:) Wat loodzetsel betreft … ik zou eigenlijk toch graag eens een poosje met zo’n zetmachine mogen spelen …

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.