14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Sven93

Laadwieltje komt om de 5 min.

Ik zit met een zeer vervelend probleem. Vanaf eergisteren heb ik het probleem dat wanneer ik zoals gewoonlijk werk op mijn iMac telkens na 5min het gekleurde draaiwieltje verschijnt en de applicatie waarin ik op dat moment bezig ben ‘bevriest’ voor 5sec. En dit bij elk programma, dus niet enkel bij 1 programma. Ik heb een halfjaar geleden mijn RAM-geheugen naar 4GB uitgebreid, het maximum dat mijn iMac (20″) kan.

Weet iemand waar het aan kan liggen?

Bijdrager
    Gastje01

Harde schijf is nog gewoon in orde?

Bijdrager
    Sven93

Heb schijf gecontroleerd met schijfhulpprogramma en die geeft foutmelding, ik moet de schijf herstellen via de installatie cd. Ik ga dit nu doen en laat weten of het werkt.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    chonazz

Hey Sven, ik heb hier precies hetzelfde, computer hangt om de vijf min, maakt niet uit wat ik aan het doen ben. Heb echt alles al gechecked, ram is nog in orde HD is nog Ok├ę, schijfhulpprogramma heeft bevoegdheden al tig x hersteld… Computer wordt niet te warm, Onyx heeft meermaals gelopen. Activiteitenoverzicht laat ook niets merkwaardigs zien. Ik snap er niets van.
    Hoop hier mee naar een oplossing te zoeken. Moest jij een oplossing hebben dan hoor ik het graag, ik zoek ook verder.

Jonas

Bijdrager
    Sven93

Heb ook alles gedaan wat jij hebt gedaan, ik weet echt niet meer wat te doen. Ik overweeg een clean installatie. Kan het zijn dat het een virus of dergelijk is? (ik weet dat het bijna onmogelijk is bij een mac, maar ik las de laatste tijd nogal veel over 2 virussen op mac)

Bijdrager
    chonazz

Clean install heb ik nog niet gedaan, wel het systeem gewoon opnieuw geïnstalleerd, een virus kan het niet zijn, waar jij over spreekt zijn de twee gevallen van spyware die zich de laatste tijd voordoen op de mac. Maar ook hier heb ik naar gekeken, en ook hier heb ik niets gevonden.

Volgens mij komt het bij mij enkel voor als ik een browser open heb. Safari, FireFox of Chrome. En ik heb een vermoeden dat het iets met Flash te maken heeft, maar ik heb het nog niet goed kunnen testen.

Loopt de computer bij jou ook vast als je geen browser open hebt?

Jonas

Bijdrager
    Sven93

Bij mij is het vooral in iTunes als ik een video wil kijken is het altijd op de na de eerste 10sec van het filmpje dat iTunes bevriest en er zo een gekleurd laad wieltje komt. En in Safari altijd wanneet ik een nieuw tabblad aanmaak of sommige site open.

Bijdrager
    Gastje01

Maak eens een nieuwe gebruiker aan, en dan kijk je of je het probleem daar ook hebt. Iets minder werk dan opnieuw installeren.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

En als je er dan geen last van hebt in dat nieuwe (test) account, is waarschijnlijk een van de (third party) opstart items in je gewone account de oorzaak. Ook is het raadzaam om bij wat voor een probleem dan ook even op te starten in safe-mode (shift ingedrukt houden). Let op dat het opstarten dan erg lang kan duren daar er een systeem diagnose en e.v.t. reparatie wordt uitgevoerd. (Dus niet onderbreken!)

De strandbal cursor is niet volledig te vermijden, daar hij ook optreed als een drive uit sluimer moet komen, maar bij veelvuldig voorkomen moet je denken aan een proces dat onnodig veel CPU tijd opvraagt of (in het ergste geval) een slechte hd. Open het programma activiteitenweergave en selecteer “alle processen”. Kijk nu of er een proces bij is dat veel CPU% vraagt. Let op dat je in gevallen als dit altijd kiest voor “alle processen” anders is de lijst onvolledig en vindt je mogelijk de oorzaak niet.

Bijdrager
    Sven93

Ik heb jouw raad opgevolgd, maar moet je shift blijven ingedrukt houden (ook terwijl dat laadbalkje onder het Apple logo verschijnt)?

Bijdrager
    Sven93

Probleem opgelost!

Wat ik heb gedaan:

– Controle en herstel van mijn harde schijf en externe harde schijven (waar mijn back-ups en iTunes library opstaat).
    (Programma’s > Hulpprogramma’s > Schijfhulpprogramma > HD selecteren die je wil controleren/herstellen > Controleer en herstel schijf in het Schijf-EHBO tabblad)

– Mac opgestart in de safe-modus.
    (Herstart je Mac > Hou shift ingedrukt wanneer je het opstartgeluid hoort en blijven ingedrukt houden (dit kan een tijdje duren) > Wachten tot hij is opgestart.)

Bedankt iedereen voor de hulp!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Sven93 op 30 juni 2010

Ik heb jouw raad opgevolgd, maar moet je shift blijven ingedrukt houden (ook terwijl dat laadbalkje onder het Apple logo verschijnt)?

Je kunt hem los laten zodra het “tandwieltje” verschijnt.
    Als het goed is verschijnt er een bericht dat safe-mode geactiveerd is. Dan kun je dus de toets in ieder geval los laten.

Bijdrager
    Sven93

Owh ok├ę, thanx!;)

Bijdrager
    chonazz

Ik ga de safe-modus ook even proberen. Schijven herstellen had ik al gedaan. Maar voor de zekerheid zullen we dat ook nog een keer doen.

Jonas

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.