30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)
  • Q:

Bijdrager
    Bata4

Laaaaaaaangggggzaaaaam en strandballen.

Mijn iMac van december 2009 is enorm langzaam geworden.
    Ondanks dat ik regelmatig het buroblad leeg maak, het aantal draaiende programma’s beperk, is het apparaat erg langzaam geworden.

Het verwijderen van een foto in iPhoto gaat gepaard met 20seconde strandbal.
    Het opstarten van pages duurt tegen de 40 seconde.
    Het opstarten van safari gaat ook erg langzaam.

Heb nog 32 gigabite beschikbaar op de harde schijf.
    Bovenkant van de iMac lijkt veel warmer dan voorheen.

Daarnaast heb ik volgens mij heel erg veel programma’s die ik never nooit heb gebruikt…, als ik die weg haal, ben ik bang dat ik teveel “sporen” achterlaat…, waardoor mijn iMac “vervuilt” en dicht slipt…

Tips meer dan welkom….

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Download en draai om te beginnen even SMARTReporter, en post dan even wat dat programma aangeeft.

Heb je je schijfbevoegdheden al hersteld?

Bijdrager
    Bata4

Mar 2 12:20:31 iMac-van-MHJ-kabouterwesley-2.local SMARTReporter[4575] <Info>: Drive: ‘ST3500418ASQ (Macintosh HD | 5VM4F8EC | disk0)’ Status: SMARTOK (S.M.A.R.T. condition not exceeded, drive OK)

Geblokkeerd
    Anoniem

Kijk ‘ns in je Activity Monitor, of er een proces veel processortijd gebruikt?

OS X is geen Windows, waar overal en nergens onderdelen worden geïnstalleerd die ook weer moeten verwijderd als je schoon schip wilt maken: een mac vervuilt niet zo gauw. En het bureaublad leegmaken helpt niet zoveel…

Bijdrager
    koen

Welke versie van OS X heb je, en hoeveel RAM?

Bijdrager
    sedikit

“Daarnaast heb ik volgens mij heel erg veel programma’s die ik never nooit heb gebruikt…, als ik die weg haal, ben ik bang dat ik teveel “sporen” achterlaat…, waardoor mijn iMac “vervuilt” en dicht slipt…”

Eens met eezacque. Maar als je desalniettemin per se alle sporen van te verwijderen programma’s weg wilt gooien, dan kun je òf het Finder- òf het Spotlightzoekvenstertje gebruiken. Nog handiger is (gratis) AppCleaner:

https://www.macupdate.com/app/mac/25276/appcleaner

Bijdrager
    BoniMacX

Zullen we deze beide topics tot één maken?

Macbook pro uit 2011 heel traag en / of sloom!!!!

iMac of MBP maakt niet uit.

Bijdrager
    Bata4

OS X 10.9.2
    4 gb 1067 MHz

Wat is veel prossesortijd?

Bijdrager
    Sjeffie

Hallo Bata4,

Wat meer ram geheugen zou die wel lekker vinden, tevens zou je ook kunnen overwegen om er een ssd in te plaatsen.
    Ik heb zelf een iMac eind 2007 een nieuw leven ingeblazen met 16gb en een SSD. Op de plek van de optical drive. hddcaddy.nl

Het is even wat werk maar dan heb je ook wel weer wat;)

Succes

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Met weinig draaiende programma’s is 4 GB RAM voldoende en mogen er geen enorme vertragingen en strandballen ontstaan.
    Open het programma activiteitenweergave en selecteer: “alle processen”. Sorteer op %CPU en kijk of er een proces bij zit dat veel %CPU vraagt.

Wat is veel prossesortijd?

Dat is een relatief begrip en hangt van het aantal cores af. Heb je een dual core dan is pakweg 50% per core veel, maar heb je een quad core plus hyperthreading met alle cores op zeg 25% dan is dat ook veel te noemen. Tijdelijke pieken kun je altijd hebben maar je Mac wordt traag als het %CPU constant hoog staat. Dus zit er een proces bij dat constant meer dan pakweg 50% vraagt dan is dat in ieder geval één van de oorzaken.

Aangezien de HD goed lijkt te zijn volgens SMARTReporter kan er dus een proces zijn dat alles vertraagd. Maar om zeker te zijn van de HD kun je ook nog even SMART Utility proberen. Dat programma is wat ‘strenger’ bij het controleren van de SMART status. Ook kun je even via schijfhulpprogramma de hd controleren op bestandsintegriteit.

Om welke iMac gaat het precies? Want er was een gratis vervangingsprogramma voor bepaalde iMacs uit die periode met de 1TB seagate drive die storingen kon vertonen. Als jou Mac zo’n model is, dan kan het toch aan de HD liggen want die storingen hadden namelijk niets met de SMART status te maken.

Bijdrager
    Steef Ams

Misschien staat in dit topic iets dat je kan helpen

Laptop sloom sinds Mavericks update (kernel_task?)

Bijdrager
    Bianco

@sjeffie: Hoe doe je dat? 16 gieg in een imac uit 2007? Die van mij is 2008, en daar past max 6 gieg in

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ja, dat klopt. Er kan helemaal geen 16 GB in. In de 2007 iMac past maximaal 6 GB. Zal dus wel een typefoutje zijn…

Bijdrager
    Sjeffie

Dat weet ik wel zeker is een iMAc 27″ I5;)

Bijdrager
    Sjeffie

Eind 2007

Bijdrager
    Sjeffie

Sorry eind 2009

Bijdrager
    Bianco

Tja. De Topicstarter kan er dus maximaal 6 Gig instoppen. Het scheelt wel iets, maar niet veel. Bovendien zijn ze pas in 2009 begonnen met de 27″ iMac, dius het leek me al heel sterk. Maar goed, je hebt het rechtgezet, waarvoor dank. (en ik vroeg het omdat ik dat ook wel wil, 16 gig in m’n 2008 Imaccie.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De TS moet even vertellen welke iMac hij nu precies heeft want zijn iMac is (net als die van mij) ook uit de tweede helft van 2009:

Mijn iMac van december 2009 is enorm langzaam geworden.

En die ‘late 2009’ iMacs kunnen dus wel 16 GB hebben. Maar het probleem van de TS is niet het RAM. Want ook met 4GB mogen de vertragingen die genoemd worden (zoals 40 sec voordat pages is opgestart) niet voor komen.

Bijdrager
    Bianco

Een aantal zaken helpen niet mee. Allereerst de 4 Gig aan geheugen is niet al te veel, en daarnaast 32 Gig vrij op de HD helpt ook niet echt mee, om soepeltjes te werken.

Bijdrager
    Bata4

Mijn iMac kwam niet in aanmerking voor die vervanging…

Bijdrager
    Sjeffie

Een aantal punten:)

.1 Geheugen kan max 8gb in. 4gb wordt weinig. bij apple zijn ze ook niet stom met die updates !! zouden we eeuwig onze macs kunnen houden ??
    .2 Te weinig harde schijf ruimte. ssd misschien >? 2.1 gelijk een nieuwe installatie ???
    .3 Stof in de fan van de processor.. na 4,5 jaar best veel ? Warmte vind je processor niet lekker !!

Ik zelf heb een imac late 2009, en die zat aardig vol met stof.

Bijdrager
    Obi

Geheugen is geen probleem, pas sinds een paar weken heb je dit probleem en 4 Gigabyte
    is een normale afmeting voor die mac uit dat jaar.

Met het programma ‘etrecheck’ krijg je een overzicht van alle geïnstalleerde soft en hardware, outdated software
    of systeemsoftware die niet goed geladen is, mogelijk is daarmee uit te zoeken wat er mankeert;

http://www.etresoft.com/etrecheck

Het probleem treed pas sinds een paar weken op?

Heb je in de afgelopen 2 a 3 weken nieuwe software geïnstalleerd?
    Mogelijk dat daar de veroorzaker tussen kan zitten
    Misschien is er iets niet goed gegaan met installeren of is bestaande software ‘corrupt’ geraakt.

Met Apple’s hardwaretest kun je uitsluiten of het een hardware probleem is,
    het is iig niet een HD SMART probleem.

http://support.apple.com/kb/ht1509

HTH

Bijdrager
    Sjeffie

Obi, 4GB is prima ja klopt, maar laat dan ook Lion erop staan.
    Mavericks gebruik veel meer geheugen “teveel roepen sommige’ daar zijn ook topics over.

Verder kwa software en alles kan je gelijk hebben.

Bijdrager
    Bata4

Het probleem heb ik al heel erg lang.
    En dan denk ik zelf dat het al meer dan een jaar is…
    Vaak schoon ik hem een eind op door ruimte te maken op mijn harde schijf, dat werkt tijdelijk goed…

Sjeffie… hoe kreeg jij de stof uit je mac?

Bijdrager
    Sjeffie

Ik heb hem opgemaakt, dus glas en lcd eraf.

Bijdrager
    Bata4

OOps… lijkt me heftig… om te doen…

Bijdrager
    Sjeffie

Heftig is het niet, kijk eens op youtube staan genoeg filmpjes op.
    Maar of het helpt…

Wat zijn je temperaturen ?

Bijdrager
    Bata4

uh… geen idee… hoe kan ik dat zien?

Bijdrager
    Sjeffie

Laat maar, verwijder eerst die overbodige programma’s maar.
    Sporen die je achterlaat zijn ook wel te verwijderen, ‘Cleanmymac verkrijgbaar in de app store’

T zal dan al een stuk beter worden denk ik..

Bijdrager
    arnout

Ik heb een 2007 iMac met 4GB aan RAM, ik heb zo goed als geen strandballen als ik het aantal programma’s beperk, ik kan me daarom niet voorstellen dat dit een geheugenprobleem is.

Heb je toevallig een externe harde schijf van Western Digital en diens WDSmartware geïnstalleerd?
    Die software kun je probleemloos verwijderen, heb je niet nodig voor het maken van backups, je Mac zal er van opknappen:)
    Andere ‘usual suspects’ zijn anti-virus programma’s, zoals Avast en Sophos.
    Sophos deed mijn Mac echt flink trager worden, ook wanneer de ‘live’ scan niet aanstond, deze heb ik dus maar verwijderd. Avast heb ik alleen om handmatig een keertje een scan uit te voeren, wanneer ik iets niet vertrouw, maar alle ‘live’ scans heb ik uit gezet.

Verder zijn internetbrowsers grote geheugenslurpers, beperk het aantal openstaande tabs tot een minimum en herstart een browser om de zoveel tijd.
    Ook een herstart van de Mac zelf kan voor wat snelheidswinst zorgen…natuurlijk niet gelijk, want het moet eerst weer de cache gaan opbouwen.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.