8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Oopsfotos

La Cie herkent iBook niet meer…

Ik weet dat er meerdere draadjes lopen over problemen met La Cie externe HD’s.
    Ik weet ook dat de draadjes tot nu toe aangeven dat, wanneer een La Cie niet meer wenst te communiceren met de Mac, de gegevens op de La Cie als verloren kunnen worden beschouwd…

Maar, omdat mijn La Cie sinds de afgelopen week weliswaar wel aanslaat maar vervolgens op mijn iBook de (bekende) mededeling geeft dat de La Cie niet (meer) uit de voeten kan met het Mac OS én ik op de La Cie meer dan 8000 foto’s heb staan, vraag ik me af of er nieuwe ontwikkelingen te melden zijn op het gebied van het weer aan de praat krijgen van de communicatie met de La Cie dan wel over het terughalen van de informatie op de La Cie (mijn goed 8000 foto’s dus)?!

Als die (nieuwe) informatie er is dan verneem ik dat graag.

Bijdrager
    Tjerker

ik heb mijn Lacie (triple interface 250 GB) terug moeten sturen naar Lacie en ‘m werkend teruggekregen mét alle data er nog op. Het lag in mijn geval aan de interface, niet de disk zelf. Ik heb er een briefje bijgedaan dat de data erop voor mij onvervangbaar was – wellicht dat ze dan ietsje voorzichtiger doen. Als het aan je disk zelf ligt zijn er zeker geen garanties op herstel…

Bijdrager
    Freejax

ik heb voor 30 Euro een verse Firewire kast aangeschaft,
    de schijf was in orde, de interface was corupt/kapot.

Laat Lacie maar zitten en koop een losse kast.
    30 euro, en je data gewoon terug.

Bijdrager
    Deskman

Het lijkt me handig eerst eens te bedenken wat de oorzaak kan zijn voordat je LaCie weer affakkelt / de tip geeft dat de HD wel in orde zal zijn en de interface stuk…

Dus: ooit een crash gehad toen er data werd weggeschreven? Gecontroleerd (met diskutility) of de B-tree (disk directory) nog goed is? Gekeken in DiskUtility of misschien wel de drive zichtbaar is maar het volume niet wil mounten? Geprobeerd op een andere poort / ander snoertje / andere machine?
    Al geprobeerd met DiskWarrior of DataRescue of de data te herstellen zijn.
    Al eens een backup gemaakt van al die onmisbare foto’s? Je bent immers zelf verantwoordelijk voor je data.

[size=10:55efc9a7e7](ik heb twee fiwi 800 drives, twee LaCie D2 drives, twee externe FiWi CD branders en 3 minidrives en er is nog nooit een interface stuk gegaan)[/size:55efc9a7e7]

Bijdrager
    Oopsfotos

@ Deskman:

affakkelen doe ik niet
    een crash tijdens het wegschrijven of ophgalen van data heb ik nooit gehad
    de B-tree, wat is dat, waar vind ik dat?
    de drive is wél zichtbaar in disk utility
    het volume wil niet mounten, de La Cie zegt geïnitialiseerd te willen worden omdat OSX niet met de schijf kan communiceren
    opgestart met OS 9 geeft de mededeling dat de schijf geformateerd dient te worden…
    andere poort (aan de La Cie) geprobeerd, helpt niet
    ander snoer (fire wire) heb ik niet evenmin een andere machine…
    Disk Warrior / Data Rescue heb ik niet…
    ik ben verantwoordelijk voor mijn data, da’s duidelijk
    met uitzondering van de maanden maart en april van dit jaar heb ik van alle overige foto’s back-ups (in originele vorm) op CD’s

mocht je nog (voor mij) bruikbare tips hebben: ik houd me aanbevolen!

iemand anders?

@ Tjerker:
    bedankt voor de tip
    ik houd dit in mijn achterhoofd

overigens:
    hoe heb je contact met La Cie opgenomen?

Bijdrager
    Tjerker
    ”Oopsfotos”

@ Tjerker:
    bedankt voor de tip
    ik houd dit in mijn achterhoofd

overigens:
    hoe heb je contact met La Cie opgenomen?

Via de winkel waar ik ‘m kocht (Apple center in Arnhem).

Je zou op die manier – als je nog garantie hebt – om hulp kunnen vragen. Niet dat je ‘m direct opstuurt, maar wellicht heeft je leverancier / verkoper tips?

Bijdrager
    Deskman

Affakkelen was meer gericht tegen de men die hier op het forum steeds roepen dat LaCie niks is.;)

Als je drive wel te zien is maar de schijf niet wil mounten betekent dat in vrijwel alle gevallen dat je B-tree stuk is. Dat is het postcodeboek van je data op de harddisk. DiskWarrior weet daar wel raad mee. Je kunt ook proberen met DiskUtility een reapair uit te voeren, maar de mogelijkheden daarvan zijn beperkt.

DiskWarrior moet je kopen en is niet heel goedkoop, maar voor iemand met een Mac en meer dan één schijf is het haast onmisbaar. Het is het beste programma dat er is om je diskjes fris te houden want het is in staat die postcodegids opnieuw op te bouwen.

In een nieuw kastje zetten levert vermoedelijk niet veel beter resultaat op dan een nog steeds onzichtbare HD

Bijdrager
    macossie

iBook uitzetten
    alle kabels loskoppelen
    Baterij eruit
    5 min koffie gaan drinken (of iets anders doen)
    na die 5 min Baterij weer aansluiten (firewire nog niet aansluiten)
    iBook opstarten (ook inloggen enzo)
    daarna harde schijf weer aansluiten

als het het probleem is wat ik denk dan moet je hem nu weer zien

zie ook:
    http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=88338

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.