7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    ElTollo1978

Kwaliteitsverlies Handycam beelden na import in iMovie en aanmaak in iTunes?

Ik heb een Sony Handycam (HDR-CX350) die fantastische HD-beelden weergeeft op m’n TV…

Alleen wil ik die beelden natuurlijk importeren op m’n Mac in iMovie en wil ik er vervolgens een film voor iTunes van maken. En daar lijkt het mis te gaan… Als ik die films dan afspeel op dezelfde TV via m’n Apple TV heb ik ontegenzeggelijk kwaliteitsverlies. Ik kies in iMovie uiteraard wel voor de export naar HD 1080p-film maar toch is het niet hetzelfde. :cri:

Wil ik iets onmogelijks? Is het ‘ruwe materiaal’ nooit te evenaren? Of doe ik iets gewoon fout?:roll:

Bijdrager
    TheBigZ

Welke iMovie versie gebruik je?

Oudere iMovie versies gebruiken de helft van de beeldlijnen (“single field processing”) als het bronmateriaal Interlaced is. De CX350 filmt Interlaced.

Movies are recorded with AVCHD 1920×1080/60i format when the FX or FH mode of the high definition image quality (HD) is selected. And when the HQ or LP mode of the high definition image quality (HD) is selected, movies are recorded with AVCHD 1440×1080/60i format. Movies are recorded with MPEG-2 format when the standard image quality (STD) is selected.

Je kunt daar iets aan doen door je bronmateriaal eerst te deinterlacen (met JES Deinterlacer) alvorens het in iMovie te importeren.
    https://sites.google.com/site/theimovieoutputproject/

Bijdrager
    ElTollo1978

Tnx @TheBigZ! Ik ga er eens mee testen!

Wat ook nog kan: Mijn huidige tv kan 1080p als max. Dit is ook de resolutie die de camera automatisch kiest. Mijn Apple TV kan 1080i òf 720… En dus springt ‘ie automatisch op 720… Nu krijg ik toevallig donderdag mijn nieuwe televisie dus dan ik pas echt goed testen.

Nogmaals dank voor nu, in ieder geval!

Bijdrager
    TheBigZ
    ElTollo1978 op 05 januari 2014

Nu krijg ik toevallig donderdag mijn nieuwe televisie dus dan ik pas echt goed testen.

Je zult waarschijnlijk hetzelfde constateren (mbt de kwaliteit van de uit iMovie geexporteerde filmpjes) als op je oude televisie.

Bijdrager
    ElTollo1978

Wellicht wel, ik laat het je weten @TheBigZ!

Maar ligt het dan aan mij of is het eigenlijk heel ‘on-Apple-achtig’ (lees: niet gebruiksvriendelijk) dat je iets eerst moet deinterlacen met een 3rd-party app? Of zou je het in principe helemaal niet moeten willen, dat de-interlacen? Ziet 99% vd mensen dit niet, of iets dergelijks?

Reden van mijn vraag is dat ik alle projecten al klaar heb (letterlijk werk van jaren, het zijn samenstellingen van Handycam-, iPhone en fotocamera-beelden, allemaal precies op datum/thema/etc) dus het is eigenlijk onbegonnen werk om alles eerst opnieuw te gaan maken. Is het ’t waard, dat is wellicht de beste vraag?:D

Bijdrager
    TheBigZ

Het is een probleem van iMovie ’08, ’09 en ’11.
    Ik heb nog geen definitieve uitspraak gezien over de nieuwste iMovie 10.
    (Binnenkort zelf maar eens onderstaand testje doen.)

Bijdrager
    ElTollo1978

Meen je niet! Ongelooflijk zeg, ze dwingen je dus gewoon richting Final Cut Pro…:? #apple #fail

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.