27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    Ducky_Inc

Kwaliteit van Apple/Dell? En enkele vragen

Hallo,

Hiero een trotse bezitter van een Macbook 13″. Anderhalf jaar geleden heb ik de overstap gemaakt van Windows naar Mac OSX omdat ik nieuwe ervaringen wou beleven. Ik wou wel wat nieuws proberen, en dat heb ik gedaan met de overstap naar Mac OSX. Sindsdien ben ik een groot MAC OSX liefhebber omdat het OS superstabiel is.

Tegelijkertijd heeft een van mijn beste vrienden een Acer laptop gekocht die nu nog steeds perfect functioneert. Helaas draait deze geen MAC OSX, maar hij is wel de helft van de prijs, en heeft ook nog een krachtige videokaart.

Redelijk vaak zeg ik tegen mijn vrienden en kennissen, “maar met Apple heb je wel een stukje kwaliteit”.
    Is dit echt zo, of zit het tussen mijn oren? Ookal vind ik Mac OSX een geweldig systeem, is de Hardware nu echt A-Kwaliteit?
    – Mijn macbook heeft de bekende “scheuren”, een erkend probleem van Apple.
    – De ingebouwde wifi ontvanger heeft lang niet zo goed bereik dan andere laptops.
    – Apple’s hardware is snel verouderd.
    – De prijs (Ja, je krijgt er een stuk design en kwaliteit bij)

Ja, MAC OSX heeft een geweldige gebruikersinterface, de hardware heeft een prachtig stukje design, maar is het intern nu ook goed?

Zelf wil ik binnenkort een download pc kopen. Gewoon netjes een schone windows xp installatie, beste prestaties, en downloaden maar. Persoonlijk denk ik hierbij aan een Dell Computer omdat ik zelf vind dat dit stabiele systemen zijn. Maar is dit ook echt zo? Kan ik zogoed een zelfbouw PC maken en 200euro goedkoper uit zijn? Naar mijn ervaringen zijn zelfbouw pc’s ook prima, maar minder stabiel dan een kwaliteit systeem van Dell.

Maar eigenlijk doet Dell precies hetzelfde als een zelfbouw PC, hun kiezen ook gewoon stukken hardware en verkopen de PC.

Meningen zijn gewaardeerd.
    Thnx for reply’s:)

Bijdrager
    Josh_b

Sommig weten hoe ik over Dell denk, een woord NIET doen. De service is echt nul komma niks, als er wat mankeert moet hij helemaal naar Ierland, en de helpdesk is onvriendelijk en onbeschoft. Je kan beter iets meer betalen voor een goed product met goede service. En met een macbook kan je toch ook gewoon downloaden ? Externe HD aanschaffen om alles op te slaan en je bent klaar.

Bijdrager
    Magistic

Waarom een download PC kopen? Daar heb je betere oplossingen voor, bijvoorbeeld een NAS.
    Minder lawaai, minder stroomverbruik, stabieler (draait vaak op linux).

Een download PC maak je met spul wat je nog hebt liggen, maar speciaal kopen…nee:)

Bijdrager
    Ducky_Inc
    ”Josh_b”

Sommig weten hoe ik over Dell denk, een woord NIET doen. De service is echt nul komma niks, als er wat mankeert moet hij helemaal naar Ierland, en de helpdesk is onvriendelijk en onbeschoft. Je kan beter iets meer betalen voor een goed product met goede service. En met een macbook kan je toch ook gewoon downloaden ? Externe HD aanschaffen om alles op te slaan en je bent klaar.

Wil je even je (volledige) ervaring delen?

De toekomstige download PC wil ik 24/7 aanhebben op onze “computerkamer”.
    Met behulp van extern bureaublad (teamviewer etc) wil ik op afstand downloads etc aan kunnen zetten.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR
    ”Josh_b”

…voor een goed product met goede service.

De service je bij Apple na een jaartje ook kwijt bent en die binnen dat jaar garantie ook meestal gewoon van erbarmelijke kwaliteit is. Tenzij je een goede APR hebt.

Goedkoop peeceetje voor erbij? Waarom niet? (Maar meestal heb je voor die prijs ook een Mac Mini.)

Bijdrager
    Josh_b

Ik heb geen klagen over Apple hoor. Mijn macbook is bijna 3 jaar oud en de batterij werd gewoon gratis zonder enige moeite vervangen.
    En hier is het verhaal met dat gedoe met Dell http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=144705
    Tot nu toe hebben ze geen aanmaningen meer gestuurd, hopelijk vergeten ze mijn factuur en ben ik van het gedoe af. Anders ben ik nog wel in voor een potje ruzie.

Bijdrager
    brinkey
    ”Josh_b”

Sommig weten hoe ik over Dell denk, een woord NIET doen. De service is echt nul komma niks, als er wat mankeert moet hij helemaal naar Ierland,.

Hmm twee keer problemen gehad met een 24 inch Dell scherm. Een telefoontje en de volgende dag werd de oude meegenomen en een nieuwe neergezet. Voor nop onder drie jaar standaard garantie. Kijk daar kan Apple een puntje aan zuigen.

Bijdrager
    nookie

Koop en 2e hands macmini om te gaan downloaden.
    Sluit deze dan ook aan op je tv en je bent klaar.

Bijdrager
    Lennertpichel

ik heb een dell gehad, een laptop. Zeer tevreden mee en hij doet het nog perfect.
    Service vond ik zeer redelijk, kon na een jaar voor 50euro mijn garantie verlengen en dat had ik ook nodig.
    Ik heb een keer bier over mijn toetsenbord gehad en toen deed mijn toetsenbord het niet meer.
    Belletje naar dell, en ik kreeg een nieuw toetsenbord opgestuurd zonder problemen, terwijl de garantie volgens mij geen waterschade dekt. Ik heb nooit problemen gehad met een dell, en ik ken meerdere mensen met een dell.
    Puur een persoonlijke kwestie….

Bijdrager
    nookie

Misschien vind je in dit topic nog het e.e.a. aan informatie: Waarom een Mac?

Bijdrager
    Josh_b

Ja soms tref je de goede personen en soms niet. Ik heb bij Dell een beetje pech gehad. En andere zullen we problemen hebben met een ander bedrijf. Dus ga op je gevoel af zou ik zeggen:P

Bijdrager
    STEVEJ0BS

Apple en Dell hebben een compleet andere strategie.

Apple hanteert de waardestrategie product leadership (ze willen excelleren met hun producten, prijs is minder belangrijk).
    Dell hanteert de waardestrategie cost leadership (ze willen zo laag mogelijk kosten en hun producten voor een lage prijs aanbieden).

Ik denk dat Apple vooral de nieuwste technologieƫn en innovaties heeft (duur!). Een Apple zal meestal wel dunner zijn, sneller en de nieuwste foefjes hebben. Wat betreft kwaliteit onder de motorkap is er niet veel verschil met Dell. De meeste hardware komt van dezelfde fabrikanten. Misschien dat je met een Apple zelfs wel vaker problemen hebt door de nieuwigheid.

De buitenkant, verpakking, communicatie, service e.d. is bij Apple veel beter dan Dell. Dat past gewoon bij de strategie. En dan die hoge prijs… het zou daardoor goed kunnen dat het tussen je oren zit dat een Apple ook van binnen van grote kwaliteit is. Apple wil je dit natuurlijk ook graag doen geloven. Als de verpakking zo mooi is, het design… dan zal de binnenkant ook perfect zijn. Ik denk dus niet dat dit zo is.

Een Apple zou je dus niet echt moeten kopen omdat het minder snel stuk gaat (Apple doet dit natuurlijk wel geloven met die uitstraling) maar je zou het moeten kopen omdat je oog voor detail hebt, omdat de eenvoud je aanspreekt, omdat je de nieuwste snufjes wil hebben, omdat het merk bij je lifestyle past en/of omdat je gewoon weer iets nieuws wil proberen.

Bijdrager
    iDuck

Ik hoef maar naar de Mac Pro te kijken, zowel van buiten en helemaal van binnen, om te zien dat Apple buitengewone kwaliteit biedt.

Bijdrager
    Pieterr
    ”Ducky_Inc”

Zelf wil ik binnenkort een download pc kopen. Gewoon netjes een schone windows xp installatie, beste prestaties, en downloaden maar.

Ik ben het helemaal eens met Magistic; een NAS is een veel betere keuze voor een 24/7 download systeem. Goedkoper, zuiniger, stiller.

Zie bv http://www.synology.com/enu/products/features/downloadredirector.php
    (Plaatje is Windows, maar een OS X versie is eveneens beschikbaar.)

Bijdrager
    Regex
    ”Josh_b”

De service is echt nul komma niks.

Werken apple en dell met dezelfde medewerkers zeker? Apple heeft in het algemeen ook service van lik mijn vestje…

Bijdrager
    Josh_b

Ja dat is gewoon een persoonlijke ervaring, met Apple ben ik tot op heden zeer tevreden. Bij Dell heb ik niks anders als problemen gehad. En volgens mij hebben ze niet dezelfde medewerkers:P bij Apple had ik een belg aan de lijn. Bij dell een rus of pool, iets in die richting.

Bijdrager
    MacbookTo

Dat je binnen de drie jaar een nieuwe batterij kreeg, heeft waarschijnlijk te maken gehad met een verkeerde serie batterijen. Bij mij was hij na anderhalf jaar kapot en Apple wilde niet tot vervanging overgaan. Dat ik toch een nieuwe gekregen heb, had alleen te maken met het feit dat Apple het niet netjes van een medewerker van een winkel vond dat deze mij – schriftelijk – een batterij toegezegd had. Dus ik bofte. Maar er werd bij gezegd dat ik er geen recht op had.

Bijdrager
    strigoi
    ”Ducky_Inc”

Tegelijkertijd heeft een van mijn beste vrienden een Acer laptop gekocht die nu nog steeds perfect functioneert. Helaas draait deze geen MAC OSX, maar hij is wel de helft van de prijs, en heeft ook nog een krachtige videokaart.

Kijk eens naar het type processor / formaat / design / battery life en inderdaad het besturingssysteem. Apple hardware is niet per definitie beter dan Dell, het is en blijft hardware en kan dus kapot gaan. Ik ben wel er heilig van overtuigd dat de unibody momenteel de meest duurzame laptop behuizing op de markt is.

”Ducky_Inc”

Redelijk vaak zeg ik tegen mijn vrienden en kennissen, “maar met Apple heb je wel een stukje kwaliteit”.
    Is dit echt zo, of zit het tussen mijn oren? Ookal vind ik Mac OSX een geweldig systeem, is de Hardware nu echt A-Kwaliteit?
    – Mijn macbook heeft de bekende “scheuren”, een erkend probleem van Apple.
    – De ingebouwde wifi ontvanger heeft lang niet zo goed bereik dan andere laptops.
    – Apple’s hardware is snel verouderd.
    – De prijs (Ja, je krijgt er een stuk design en kwaliteit bij)

Zelf wil ik binnenkort een download pc kopen. Gewoon netjes een schone windows xp installatie, beste prestaties, en downloaden maar. Persoonlijk denk ik hierbij aan een Dell Computer omdat ik zelf vind dat dit stabiele systemen zijn. Maar is dit ook echt zo? Kan ik zogoed een zelfbouw PC maken en 200euro goedkoper uit zijn? Naar mijn ervaringen zijn zelfbouw pc’s ook prima, maar minder stabiel dan een kwaliteit systeem van Dell.

Maar eigenlijk doet Dell precies hetzelfde als een zelfbouw PC, hun kiezen ook gewoon stukken hardware en verkopen de PC.
    Thnx for reply’s:)

Als download PC kan je ook best een Windows machine gebruiken, zorg dan wel voor een goede virusscanner (iets wat bij Mac OS X niet nodig is). Verder heb ik geen problemen met de wifi ontvanger en PC hardware verouderd sneller en wordt ook sneller minder waard. Succes met het maken van je keuze!

Bijdrager
    rolandvc
    ”Josh_b”

Ja dat is gewoon een persoonlijke ervaring, met Apple ben ik tot op heden zeer tevreden. Bij Dell heb ik niks anders als problemen gehad. En volgens mij hebben ze niet dezelfde medewerkers:P bij Apple had ik een belg aan de lijn. Bij dell een rus of pool, iets in die richting.

Ik wist niet dat die Belg van Apple in Nederland zat. Hier in Belgiƫ heb ik nog niet anders dan Nederlanders aan de lijn gehad.

Bijdrager
    Josh_b

Volgens mij is de helpdesk van Apple Nederland, Belgie en Luxemburg gewoon Ć©Ć©n helpdesk. Oftewel Apple Benelux

Bijdrager
    ultem

Ik heb sinds een tijdje een NAS (Synology DS209) om o.a. te downloaden….wat een heerlijk appaaat! Staat in de meterkast en als ik iets nodig heb, dan log ik in op de webpagina van de NAS.

Bijdrager
    Nikita

Klein puntje is dat heel veel goedkope instap laptops van zo’n 500 tot 600 euro een Pentium Dual Core hebben, of hooguit een (oudere) Core 2 Duo van 2 GHz. Die zijn niet bepaald te vergelijken met de processors in de MacBook.

Ook qua videokaart hebben de MacBooks vaak een streep voor op de GMA chips in veel goedkope laptops.

Sure; er zijn ook zat laptops met (bijna) de specs van een MacBook Pro voor zo’n 800 euro (afgezien van de in verhouding stuk tragere processor). Maar ik blijf het bananen met peren vergelijken om de MacBook van 949 euro te vergelijken met een Acer van 500…

Om over OS X en iLife maar te zwijgen, ten opzichte van Vista met een hoop voorgeĆÆnstalleerde troep…

Bijdrager
    Magistic
    ”ultem”

Ik heb sinds een tijdje een NAS (Synology DS209) om o.a. te downloaden….wat een heerlijk appaaat! Staat in de meterkast en als ik iets nodig heb, dan log ik in op de webpagina van de NAS.

Ikzelf heb de QNAP 209 Pro, staat ook in de meterkast. Draait Sabnzbd+ op en download iedere dag volledig automatisch nieuwe episodes van de series die ik volg en is volledig van afstand te bedienen.
    Het bittorrent-protocol werkt ook, maar dat gebruik ik nooit.

Top apparaat!

Bijdrager
    prullenbak

http://www.myfirstmac.com/index.php/mac/articles/a-mac-user-buys-his-1st-pc-or-how-a-550-laptop-can-cost-more-than-1200

zoiezo een heel eerlijke, leuk geschreven site over de voor en nadelen van een mac vc pc , tips, overstap-hulp, noem maar op.
    Een aanrader.

Bijdrager
    Ducky_Inc

Leuke en goede reacties iedereen:)

De reden dat ik geen UPS koop omdat een computer voor “erbij” altijd fijn is.
    En kep hiero ook nog familieleden die wel ff snel wat willen printen of msn’en…

Lid
    Pepperonie

Dan zou ik een zelfbouw computertje nemen en er linux opgooien. Of FreeBSD, dan weet je pas wat stabiel is.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.