30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    ruben-va

Kwaliteit Mac

Hallo,

Na jarenlang werken op Windows heb ik eindelijk het budget om een MacBook Pro 13″ te kopen.
    Nu is mijn gedachte van Mac : “computers die lang mee kunnen, in tegenstelling tot mijn HP die er na 2 jaar de brui aan gaf”.
    Maar op verschillende (Engelstalige) fora lees ik als maar meer dat de kwaliteit van Mac’s niet meer is wat het was.

Ik zou mijn nieuwe mac minstens 4 jaar willen kunnen gebruiken.
    Hebben die mensen op die fora gewoon pech of zijn Mac’s gewoon slecht geworden van kwaliteit?

Bijdrager
    gepeterd

Dat komt omdat er niemand is die op een forum gaat discussiëren over hoe goed hun apple wel werkt. Zoek maar op een type Dell, of een HP, of een Acer. Je zult altijd alleen maar negatieve dingen tegen komen ;).

Uiteraard kom je ook bij Apple rotte appels tegen (leuke woordspeling, kon het niet laten). Maar dat is bij ieder merk. In mijn mening onderscheid Apple zich als bedrijf door kwaliteit boven prijs te kiezen.

Daar waar andere merken goedkope en dus ook minder degelijke alternatieven kiezen zal Apple gaan voor kwaliteit. Waardoor de prijs ook een stuk hoger is.

Wil je keiharde feiten, de gemiddelde Apple gebruiker is aanzienlijk meer tevreden over zijn product dan elk ander merk. En de helpdesk is ook altijd positief.

Ik heb bij mijn macbook pro Apple care. Het kost wat geld, maar daarentegen zullen ze nooit over verlopen garantie zeuren als er iets kapot is.
    Bij mij is de HD kapot gegaan, en de accu. De accu is een kwestie van pure pech. Harde schijf gok ik ook, maar ik fiets altijd naar school, en daarna bussen. Dus dan krijg je, voornamelijk in de winter nogal extreme temperatuurverschillen en uiteraard hier en daar een flinke stoot ergens tegenaan. Daarbij opgeteld dat de mbp altijd aan staat (sluimer stand oid) zal wel een verklaring kunnen zijn.

Maar ik denk dat ik voor 99% al geen 100% van dit forum spreek als ik zeg dat iedereen hier zeer tevreden is over zijn Apple.

Bijdrager
    gsmaster

Ik heb de macbook pro nu al iets meer dan 4 jaar en moet zeggen dat hij het nog perfect doet! Nog geen enkel probleem mee gehad! Het enige probleem is nu de batterij die vlugger begint leeg te lopen (na een kleine 2u), wat normaal is… Denk dak nie hoef te klagen!

Men eerste iMac was 4 jaar nadat ik hem door verkocht heb aan een vriend van me omdat ik de nieuwe iMac wou! Ook hier nooit enig probleem mee gehad!

Heb nu de nieuwe iMac met i7 en die gaat als een trein!

Bijdrager
    Renzsz

De varianten van MacBook’s die van kunststof waren vertoonden soms scheuren. Sinds ze overgestapt zijn op aluminium (unibody) zijn er minder klachten. Er zullen altijd rotte Apples tussen zitten.

Bijdrager
    kawouter

Ik doe nu ruim 3,5 jaar met mijn witte Macbook 13″. En hij werkt nog perfect. Heb wel een keer net geheugen verdubbeld maar hij is nog top. Batterij gaat nog steeds 2,5 uur mee. Enige nadeel is dat de plastic cover waar de toetsen in zitten aan de randen afbreekt. Maar dat is een probleem bij dit type macbook. Dat zal de Pro niet hebben.

Ik wil nooit meer wat anders. Als deze het loodje legt komt er weer een macbook.

Moderator
    unSOUND

De kwaliteit van de Macs is niet meer wat het een jaar of 5 geleden was… Ook Apple is een pad ingeslagen waarbij er goedkopere componenten gebruikt worden, dus de kans op problemen is wat groter geworden.

Desondanks is het wel zo dat ze nog steeds prima machines zijn. De machines waar de meeste problemen mee zijn zijn meestal de Rev. A. Machines, waar dus nieuwe technieken in zitten en de kans op kinderziektes aanwezig is.

En het verschilt nogal per type. De Mac mini en de Mac Pro zijn bijvoorbeeld vrijwel probleemloze machines, de meeste problemen die gemeld worden gaan over de MacBooks, gevolgd door de iMacs.

Bijdrager
    ruben-va

Oké bedankt, nog een klein vraagje :
    Is het verstandig om een Mac in de Saturn(België) te kopen want daar heb ik €100 korting;

Bijdrager
    chatsmit

Vroegah voor de intellaratiedegradatiefabricantieëlendelatie waren de onderdelen van de iBook, Macbook Pro, iMac bolletjes en Mac Pro’s wat degelijker. Twee redenen naar mijn idee: 1) de onderdelen waren toen sowieso groter en sterker en duurder 2) het was minder massaproductie.

Nu is het nogsteeds beter dan het gemiddelde, en de prijs is niet hoger zoals net alweer ergens geroepen werd, maar zelf gemiddeld tot laag als je kijkt naar welke onderdelen er momenteel gebruikt worden. (ja het kan nog slechter!)

Feit1: garantie dat het niet kapot gaat, heb je nooit
    Feit2: je hebt meer zekerheid bij die macbook pro tov een dell acer asus hellraiser enz..

Bijdrager
    chatsmit
    ruben-va op 10 september 2010

Oké bedankt, nog een klein vraagje :
    Is het verstandig om een Mac in de Saturn(België) te kopen want daar heb ik €100 korting;

Als je een azerty toetsenbord wil, is het aan te raden. Is het wel het laatste model waar je die 100 euro korting op krijgt (vergelijk met http://www.apple.nl)?

Bijdrager
    ruben-va

Ja stond in de krant, je krijgt gewoon een cadeau cheque als je een Mac koopt.
    Ik ga morgen zeker zien en bedankt voor al jullie snelle reacties.

Bijdrager
    Dick de Roos
    unSOUND op 10 september 2010

(…)De Mac mini en de Mac Pro zijn bijvoorbeeld vrijwel probleemloze machines, de meeste problemen die gemeld worden gaan over de MacBooks, gevolgd door de iMacs.

Mijn MacBook Black doet het nog prima. Het ding heeft al heel wat meegemaakt in z’n (bijna) 3-jarige leven.
    Mijn vorige iMac (bolletje) wordt nog iedere dag door mijn vrouw gebruikt en de iMac die ik daarvoor had (G3) heb ik verkocht en volgens mij werkt die nog steeds.
    Maar in het algemeen mag je wel zeggen dat Apple meegaat in de tijdgeest.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Misschien het overwegen waard (alhoewel ik ook geen fan ben van MM): Mediamarkt geeft standaard 2 jaar garantie.
    APR’s geven meestal maar één jaar, alhoewel ze eigenlijk ook twee jaar zouden moeten geven, interpreteren er veel de wet erg letterlijk en gaan na een jaar hopeloos discussiëren en belachelijk doen.

Bespaar jezelf dat gezeik.

Bijdrager
    johnkeates

Mijn PowerMac G5 Dual CPU 2.0Ghz uit 2005 gaat ook nog lekker door hoor, geen enkel probleem mee gehad, elke 24 uur staat hij toch zeker 16 uur aan, en minimaal 12 uur heel hard te werken.

Bijdrager
    MacQ

Mijn MacBook Pro wordt al ruim 4 jaar intensief dagelijks gebruikt, zowel op kantoor als onderweg als thuis. Enkel een keer een nieuwe accu gekocht. Zelfs mijn grijze iMac G3 DV uit 1998 doet het nog prima.
    De kwaliteit van een Mac? Heb ik geen twijfels over!

Bijdrager
    Evil Otto

@Unsound: Dat is waarschijnlijk omdat de Macbook(pro)’s en iMacs de meest gebruikte modellen zijn…

Bijdrager
    Trat

Nu is mijn gedachte van Mac : “computers die lang mee kunnen, in tegenstelling tot mijn HP die er na 2 jaar de brui aan gaf”.

Dat is gewoon jouw gedachte. Iemand anders kan de gedachte hebben dat hij beter zijn werk doet op een Mac. Of dat hij hierop de beste scriptie ooit kan schrijven. Hoe dan ook, met je HP kun je ook lang doen. Dus ik zou daar niet een Mac voor kopen.

Bijdrager
    ruben-va

Je hebt helemaal gelijk maar ik werk nu met Windows en Linux en op school hebben we Mac OS X en ik vind het gewoon zalig om daarop op te werken.Dus mijn keuze is gemaakt maar toch bedankt voor de reactie.

Bijdrager
    Hansi2124

Ik zou mijn nieuwe mac minstens 4 jaar willen kunnen gebruiken.

Ik heb mijn MBP bijna 3 jaar elke dag meegesleept en wordt nu alleen thuis gebruikt. Slechts 1 keer de accu vervangen.
    Sinds juni een MBP erbij en geen problemen…..

Zoek in OMT even op Saturn en je leest dat dat ook niet altijd alles is.
    Maar waar wél tegenwoordig?

Bijdrager
    Yannes

Ik heb nooit hardware problemen gehad op mijn iMac. (met intensief gebruik, 6-8u per dag) Maar na 2 jaar kocht ik ook een nieuwe. Ik denk dat het ook ligt aan hoe vaak en hoelang je een computer gebruikt. De Dell van mijn vader is misschien 7 jaar oud, (3u per dag in gebruik) maar hij werkt nog prima.

Ik zelf zou nooit een Macbook kopen, er worden teveel problemen over gepost en de duurzaamheid betwijfel ik. Accu zou het bijvoorbeeld snel begeven.

Maarja, zoals gepeterd al zei, niemand komt op een forum om dingen de hemel in te prijzen. Het is bedoeld om problemen op te lossen of dingen uit te zoeken.

Bijdrager
    ctxppc

Hopelijk welkom in het rooskleurige Mac-land! Ik raad je aan om verschillende artikelen van het forum “Switchers” door te nemen — als je nog weinig weet over het besturingssysteem van de Mac, Mac OS X — zodat je het al vanaf dag één heel veel plezier zult halen uit je Mac.

:smile:

Inactief
    Anoniem

Ik heb dus blijkbaar 3 rotte apples gehad.
    Want de eerste imac had een defecte ethernet kaart.
    de 2de een flinke kras op het scherm. (terwijl de beschermfolie heel was, dus bewust zo ingepakt)
    de 3de machine waar ik dit nu op typ wordt binnenkort opgehaald omdat deze een dode pixel heeft.

(iMac 27inch I7)

Bijdrager
    Hansi2124

En dan toch een Maclover zijn. Dat is pas échte liefde!
    ;-)

Inactief
    Anoniem

HaHa:-)
    Goed opgemerkt.

Bijdrager
    Angelzilla

Ik gebruik een 4 jaar oude Macbook Pro zonder problemen. Alleen de batterij is een keer vervangen door Apple en die is inmiddels ook vervangen.
    Verder staat hier een Mac Mini, die ook 4 jaar zonder problemen draait in combinatie met een Apple 23″ scherm.
    Tevens heb ik ook een Imac G3 uit 1998, die probleemloos draait.
    Alleen mijn Mac Mini van 1,5 jaar oud is eens terug geweest, omdat de bluetooth bleef uitvallen.

Tot nu toe geluk gehad, denk ik. Niks is zaligmakend, maar ik ben erg tevreden. Ik denk dat mijn Macbook Pro nog wel een aantal jaren probleemloos doorgaat.

Bijdrager
    Bianco
    maclover111 op 10 september 2010

…..opgehaald omdat deze een dode pixel heeft…..
    (iMac 27inch I7)

En hoeveel fabrikanten nemen een apparaat terug met een dode pixel?
    0, dat moeten er meerdere zijn bij de meesten, en dan ook nog centraal in je beeld.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik kan in mijn herinneringen minstens 4 Mac’s van mezelf terughalen waar ik geen problemen mee heb gehad.

En dan praat je toch al gauw over een jaar of 12.

Maar… ik heb nu een paar lekkere vlekken linksboven in mijn scherm, die àchter het LCD-scherm zitten (niet achter de glasplaat dus).
    Heb helemaal geen zin om hem terug te gaan brengen, maar zal het toch eens moeten doen.

We hebben hier nu drie iMac’s staan die verder dag-en-nacht heerlijk draaien.
    Een iPad die na vele mishandelingen er nog gewoon nieuw uitziet.
    Twee iPhone 3Gs(en) die het lekker doen en een iPod touch die al 23 keer de grond heeft gekust.
    En alles doet het gewoon zonder morren.

Die ontstellende kwaliteits-achteruitgang is vooral een tijdsbeeld, waarin iedere vlo achter een scherm breeduit op Internet wordt gegooid. En waarbij elk mankementje de hele wereld over reist. En waardoor fabrikanten massaal machines in terugroep-programma’s gooien om maar geen gezichtsverlies te leiden.

Vroeger ging er net zo vaak wat kapot (en ik kan het weten; want heb sinds 1983 een werkelijk onafzienbare rij Apple-zooi aan me voorbij zien gaan) en trok je ook wel eens een vrijwel dood apparaat uit de doos.
    Alleen hoorde niemand daarvan. En werd dat gewoon in stilte opgelost.

Bijdrager
    Trat

Ben het wel met je eens over dat tijdsbeeld. Wat voorheen vooral snel kapot ging aan Apple portables waren de HDDs. Tegenwoordig zijn die een stuk beter dus zie je dit probleem juist minder vaak. Optische drives wilden ook nog wel eens sneuvelen: een blijvende fenomeen maar dit geldt voor de gehele industrie.

Wat je als consument goed moet beseffen is dat veel laptops (van diverse merken) bijna allemaal in dezelfde fabriek worden gemaakt. Niet alleen het feitelijk in elkaar schroeven van de machine gebeurd vaak door één bedrijf, ook veel onderdelen die in alle laptops ter wereld worden gebruikt komen vaak maar van één a twee fabrikanten.
    Voor ontwerpers van notebooks (Apple, HP, Dell etc) zit het onderscheid hem dus in specificaties en ontwerp. Dat eerste is heel erg objectief te vergelijken, die laatste niet. Echter, Apple heeft altijd toonaangevende ontwerpen. Met ontwerpen bedoel ik overigens niet puur het exterieur: met name het interieur zorg voor onderscheidend vermogen bij Apple. Zij maken de beste notebook behuizingen: zeer robuust en zeer compact en licht. Met name dus op dat laatste punt (ontwerp) moet je een Mac dan dus zien als toegevoegde waarde zien. Én OSX: het beste, meest veilige en meest geavanceerde besturingssysteem ter wereld.

Apple is altijd stappen voor op de concurrent: zowel qua software als qua (ontwerp van de) hardware.

Inactief
    Anoniem

Ik heb hiervoor ook 3 telefoontjes moeten voeren met apple care. (welke allemaal bijna 15 minuten duurde)
    Toen ben ik ook nog eens naar een APR gereden. om me verhaal hier te doen.

Dus vindt het meer dan normaal dat het opgelost wordt.

Dit zegt wel iets over de service van Apple. eerste willen ze je niet te gemoed komen. maar als je lang doorzeurt krijg je het wel voor elkaar. (Zolang je nog wel garantie heb)

Bianco op 10 september 2010
    maclover111 op 10 september 2010

…..opgehaald omdat deze een dode pixel heeft…..
    (iMac 27inch I7)

En hoeveel fabrikanten nemen een apparaat terug met een dode pixel?
    0, dat moeten er meerdere zijn bij de meesten, en dan ook nog centraal in je beeld.

Bijdrager
    iDuck

Even afkloppen… ik heb nog nooit problemen gehad met Mac’s e.d. Dat zijn de laatste 8 jaar 8 Mac’s en 5 iPod’s geweest en een iPhone 3GS. Daarbij toetsenborden, muizen en Airports.

Gewoon goed spul dat Apple;-) (knockknockknock)

Bijdrager
    ruben-va

Bedankt voor alle reacties, heb vandaag eindelijk mijn eerste Mac aangeschaft:D

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.