11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    iFemke

Kwaliteit export PDF in InDesign (images via Place)

Sorry voor de misschien rare onderwerp titel, maar kreeg het zo snel niet samengevat:wink: Ik kan redelijk overweg met InDesign, maar ik loop nu tegen een probleem aan wat ik niet opgelost krijg. Ik ben namelijk bezig met mijn stageverslag in InDesign te maken, en daarvoor gebruik ik sommige afbeeldingen via de optie Place. Dit is wat ik krijg als ik exporteer als PDF:

Nu zie je dat alles dat in InDesign zelf gemaakt is, van goede kwaliteit is, alleen de geimporteerde afbeelding (de button) niet. Zo hoort hij eruit te zien:

Ik zie ook wel dat hij groter is, maar ik place hem gewoon en de afmetingen zijn op de een of andere rare manier hetzelfde. De button is iets van 105 bij 50 en als ik in InDesign kijk naar de afmeting van het plaatje is die precies hetzelfde… waarschijnlijk zit daar ergens de fout?:smile:

Bijdrager
    KarelWillem

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.

Het is een Internet-plaatje van 105 x 26 pixels.
    Als die wordt geplaatst in het formaat zoals in je PDF-voorbeeld; wordt hij inderdaad niet mooier.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Waar je tegenop loopt is dat je verder inzoomt op de PDF dan op je scherm — en dan krijg je dit soort problemen:) Als je uitzoomt op de PDF zodat de knop dezelfde afmeting krijgt op je scherm als de knop op de webpagina, zou je hem even scherp moeten zien.

Ik zou aanraden om het knopje even na te maken in InDesign, dan is het net zo scherp als de rest van de tekst e.d. in je InDesign-document.

Bijdrager
    iFemke

Maar mijn PDF staat op 100%, tenminste ik heb in voorvertoning “werkelijke grote” geselecteerd, dit lijkt mij de 100% versie te zijn?

Maar kijk dit verschil dan:

Allebei via Place geplaatst, allebei kleiner gemaakt. De afbeelding is veel scherper als de button…

Ik heb ook al na zitten denken om de button na te maken in InDesign, maar dat is volgens mij best veel werk…

Bijdrager
    Flatchoo

Is het heel toevallig geen ontbrekende koppeling? Zoja dan moet je de button even opnieuw linken.

Bijdrager
    nookie

De afbeelding is 72 dpi (web), dit ziet er niet mooi uit in Indesign.
    Wil je een beetje kwaliteit als uiteindelijke resultaat, schaal dan het plaatje 50%. Dan hou je 150 dpi over en dit moet net gaan, helemaal als je het laat printen en niet drukken.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    iFemke op 07 januari 2011

Maar mijn PDF staat op 100%, tenminste ik heb in voorvertoning “werkelijke grote” geselecteerd, dit lijkt mij de 100% versie te zijn?

Ik denk dat het probleem is dat de DPI van de ene afbeelding (de papiertjes met de pen) op een hogere waarde staat dan die van de knop. InDesign gebruikt namelijk als werkelijke afmetingen van de afbeelding de maat in pixels gedeeld door het aantal dots per inch — dat is waar die DPI voor dient.

Stel, je hebt twee identieke afbeeldingen van 1000 pixels breed; de ene heeft als DPI-waarde 100, en de andere 200. De eerste afbeelding wordt dan dus 1000 pixels ÷ 100 dots per inch × 2,54 cm per inch = 25,4 cm breed; de tweede afbeelding wordt echter 1000 pixels ÷ 200 dots per inch × 2,54 cm per inch = 12,7 cm breed.

Verklein je de eerste afbeelding dan in InDesign tot 50% dan wordt hij ook 12,7 cm breed en is hij net zo scherp (of onscherp) als de tweede, want hij is dan ook effectief 200 DPI. Veel mensen verkijken zich hierop: dan krijg je van die lui die persé foto’s van minimaal 300 DPI willen hebben, en geef je ze een foto van 3000 pixels breed en 100 DPI voor een 10 cm breed plaatje, dan weigeren ze hem omdat de DPI te laag zou zijn. Maar ze rekken dan wel zonder problemen een fotootje van 300 pixels breed en 300 DPI op tot 10 cm breed …

iFemke op 07 januari 2011

Ik heb ook al na zitten denken om de button na te maken in InDesign, maar dat is volgens mij best veel werk…

Je maakt twee rechthoeken, allebei met twee afgeronde hoeken; verlooptintje in allebei, de tekst in de linker, en een driehoekje in of op de rechter; eventueel nog een lijntje tussen de rechthoeken in, en klaar ben je.

Bijdrager
    iFemke

Kan ik de button dan geen hogere DPI geven?

Ik heb hem nu ook nagemaakt, maar de hoeken kunnen niet zo afgerond worden als het plaatje, hij gaat niet verder dan een bepaald aantal pixel (ik heb hem nu zelf op 200 staan), maar dat is beter dan een z’n slecht plaatje:smile: dus dan hou ik het daar wel bij…

Bedankt voor alle hulp!:smile:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    iFemke op 10 januari 2011

Kan ik de button dan geen hogere DPI geven?

Als je wilt dat hij kleiner op de bladzijde komt op het moment dat je hem plaatst, dan kan dat. Ook kun je de afbeelding zelf vergroten (in Voorvertoning of Photoshop of wat dan ook) en tegelijk ook de DPI verhogen om te compenseren, dan blijft hij even groot op de bladzijde — maar daarmee los je niks op, want het onscherpe, rafelige effect blijf je houden. Als het enigszins kan moet je afbeeldingen nooit vergroten, alleen verkleinen.

iFemke op 10 januari 2011

Ik heb hem nu ook nagemaakt, maar de hoeken kunnen niet zo afgerond worden als het plaatje

Menu Object -> Corner Options:

In dit voorbeeldje is de rechthoek 1 cm hoog en 3 cm breed, daarom heb ik de hoeken 0,5 cm groot gemaakt. In InDesign t/m CS4 kun je niet per hoek instellen, maar ook daar is wel een mouw aan te passen, bijvoorbeeld door een rechthoek en een cirkel aan elkaar te plakken.

Bijdrager
    iFemke

Ja dat heb ik ook:

Maar ik bedoelde dat de hoogste corner waarde niet hoog genoeg is om precies op de echte button te lijken. Ik zie bijvoorbeeld tussen 50px en 200px geen enkel verschil, dus neem ik aan dat hij op 50px ofzo al op zijn hoogste waarde zit.

Vergelijk maar met de echte button:

Maar ik doe het hier wel mee, het is op zich geen hele grote ramp:razz:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Waarom werk je in InDesign in pixels, als ik vragen mag? Afgezien daarvan kan een hoek blijkbaar niet groter zijn dan de helft van de beschikbare ruimte — als je knop dus bijvoorbeeld 1 cm hoog is (en breder dan dat), kan de hoek niet groter zijn dan 0,5 cm. Door een ellips half over een rechthoek te leggen en dan Object -> Pathfinder -> Add te kiezen kun je wel een grotere radius van de hoek maken.

Maar het gaat in jouw geval niemand opvallen dat ze niet identiek zijn, vermoed ik. Of je je kopie dus precies hetzelfde wilt maken als het origineel hangt helemaal af van hoe perfectionistisch je bent:)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.