20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    videonewbie

Kwaliteit en omvang bestand in handbrake en ondertitels

Hallo

Punt1:
    Ik wil mijn dvd’s converteren die als vob bestanden in de mappen audio_ts en video_ts staan. Als ik nu een film omzet gaat hij van 4.68GB naar 1.69GB. Hoe kan ik handbrake instellen zodat ik de beste kwaliteit over hou na het omzetten? Ik selecteer nu large filesize en doe niets aan de kwaliteits bar ( staat op 60.78%).

Als ik nu als target size (quality) 4GB ingeef behoud ik dan meer detailtov het bestand van 1.68GB (na omzetten)? En is er een verschil in kwaliteit tussen mp4 en mkv (wanneer gebruik je welke)?

Het is allemaal nieuw voor me en weet niet goed hoe ik nu de beste kwaliteit krijg. Ik wil de films nu omzetten omdat ik ze via een ps3 af wil spelen (en de ps3 leest geen vob files).

Omdat ik de film op een externe disk wil zetten die ik direct aan de ps3 wil hangen moet de disk fat32 geformatteerd zijn (anders kan de ps3 er niets mee). De beperking daardoor is dat de bestanden niet groter mogen zijn dan 4GB (groter ondersteund fat32 niet).

Punt2:
    Ik heb een film die meerdere ondertitels (NL) in het keuze menu weergeeft. Hoe weet ik nu welke ik moet kiezen (aangezien ik er maar 1 kan kiezen)? Als ik nu de verkeerde kies moet ik de film nog een keer omzetten.

Bijdrager
    BartjeGossen

Hoi,

Video_TS bestanden kan de PS3 wel afspelen mits je PS3 Media Server hebt draaien en je PS3 in je netwerk zit. Je kan ook de ondertiteling dan meestreamen.

Voor de vraag wat de beste kwaliteit is: als je Apple TV pakt in de presets (nieuwste versie van Handbrake) dan zit je naar mijn idee goed. Vind je het dan nog te slecht dan zet je zelf enkele instellingen naar boven. De vraag of je meer kwaliteit hebt met 4GB ipv 1.68 GB… lijkt me dat in het laatste geval meer geschrapt wordt…

Je hoeft niet alles te weten overigens. Je kan ook één hoofdstuk van een film omzetten en kijken of het acceptabel is. Het zou zomaar kunnen dat je met 1.68GB erg tevreden bent.

Bijdrager
    videonewbie

Ik wil het liefst geen computer laten draaien om te streamen. Heb ps3 media server getest maar werkt niet lekker. Ik kan de ps3 niet bedraad in het netwerk hangen (alleen draadloos). Draadloos loopt hij niet mooi en krijg ik de ondertitels er ook niet bij (misschien ook wel te snel opgegeven). Ik denk dat het draadloos gewoon een probleem blijft en wil daarom direct van een externe disk naar de ps3.

Ik heb ook het gevoel dat er te veel uitgehaald is. Dat zal dan misschien alleen bij sommige stukjes zichtbaar zijn maar wil daar om zoveel mogelijk detail en kwaliteit overhouden. Zit er nog verschil tussen mp4 en mkv?

Overigens ook enig idee hoe ik de juiste ondertitel kan vinden?

Bijdrager
    Qmagic
    ”videonewbie”

Punt2:
    Ik heb een film die meerdere ondertitels (NL) in het keuze menu weergeeft. Hoe weet ik nu welke ik moet kiezen (aangezien ik er maar 1 kan kiezen)? Als ik nu de verkeerde kies moet ik de film nog een keer omzetten.

Kies altijd de eerste in de rij met de naam Nederlands, zit je altijd goed.
    Dit is de normale NL versie, de andere NL versies kunnen bijv. Directors Commertaar of Ondertitles voor Doven en Slecht horende.

Bijdrager
    BartjeGossen

Verschil tussen MKV en mp4 moet ik je het antwoord schuldig op blijven. Ik vind dat eerlijk gezegd ook totaal niet belangrijk. Mijn idee is om gewoon wat uit te proberen met de instellingen en als het niet bevalt dan sleutel je wat aan de instellingen.

Mijn idee: Kies voor mp4. Vervolgens pak je de average bitrate op 2000. Je zet ‘m op 2x encoden (evt. met turbo first pass aan) met video-codec H.264. Je doet dat bij een hoofdstuk en bekijkt dat (dus op je Playstation). Bevalt dat dan maak je er een preset van en doe je dat met de hele film. Bevalt dat niet dan kies je bijvoorbeeld voor constant quality en dan zet je die op 100%.

Bijdrager
    videonewbie

Ik ga wat experimenteren met de instellingen. Wat houd het 2x encoden en turbo first in? Overigens staat op de site van handbrake dat je juist niet voor 100% moet gaan omdat dit juist een slechter beeld kan opleveren.

Bijdrager
    BartjeGossen

Je eerste film had al klaar kunnen zijn…

2x encoden is dat Handbrake er 2x overheen gaat. De eerste keer snel en de tweede keer minder snel (vermoedelijk zorgvuldiger).

Moderator
    unSOUND

Belangrijkste factoren zijn dat je zorgt dat je voldoende keyframes aanmaakt ( dit maakt vooruit spoelen makkelijker ), en dat je de motion estimation goed insteld, dit voorkomt blokkerig beeld bij snellere scenes. Als je de Motion Estimation op UMH of Full zet, is een tweede pass vaak niet eens nodig. Tevens is het belangrijk om deinterlacing aan te zetten, anders krijg je een erg gestreept beeld ( enkel van toepassing als de bron een DVD is, losse films zijn meestal al deinterlaced )

Bijdrager
    videonewbie

Ik zal kijken wat het verschil is als ik de motion estimation op UMH zet (full zie ik er niet bij staan). Bij deinterlacing (staat nu op decomp) heb ik de keuze uit off, custom, fast, slow, slower. Wat is hier de beste optie? En ka het kwaad om de deinterlacing altijd aan te hebben staan?

Moderator
    unSOUND

(full zie ik er niet bij staan)

Full heet bij Handbrake Exhaustive, mijn fout. Ook is het van belang dat je de Motion Estimation Range redelijk hoog zet, denk aan waardes als 16, 24 of 32.

Reference frames zijn ook goed voor de kwaliteit, ik doe meestal één per 5 a 10 minuten, hoeveel je er dus instelt hangt van de lengte van de film af.

Deinterlacing zou ik op slow of slower zetten, die laatste is iets nauwkeuriger, maar kost ook iets meer tijd. Aan jou de keuze wat je belangrijker vind.

Om een idee te geven, met onderstaande instellingen rip ik de meeste DVD’s:

Bijdrager
    shakey

@unSOUND:

Waar kan ik deinterlacing ergens wegvinken? Ik zie het niet staan in het screenshot.
    Ik heb jouw settings zoveel mogelijk nageäapt, maar ik krijg nu strepen overal waar het beeld beweegt.

Moderator
    unSOUND

Dat doe je bij de Picture Settings, en dan het tabblad filters.

Bijdrager
    shakey

Oké, bedankt. Ja, ik heb de knop gevonden.
    En door deinterlacing te gebruiken, zijn de bewegingsstrepen inderdaad verdwenen.

Maar toch stelt het eindresultaat teleur. Het betreft een optreden van een artiest voor een publiek. De artiest ziet er goed uit, maar de gezichten van de mensen uit het publiek zijn duidelijk gepixeleerd (of hoe heet dat?) Ook zie ik blauwe pixels vloeien in plaats van blauwe strepen op de witte t-shirts van de muzikale begeleiders van de artiest.

Heb ik misschien iets fout gedaan? Of is dit het resultaat dat je nu eenmaal krijgt bij een MP4bestand van ruim twee minuten en 38 MB?

Moderator
    unSOUND

Blauwe pixels lijkt eerder een fout van de conversie, maar waar dat aan te wijten is is lastig aan te wijzen zonder extra informatie en tests. Blokken in het publiek lijkt me het gevolg van een te lage bitrate… Op hoeveel staat die ingesteld ?

Bijdrager
    shakey

Je vroeg op hoeveel de bitrate staat ingesteld.
    Bedoel je de ‘average bitrate’ in het menuscherm? Die staat bij mij op inactief, omdat de quality-settings staan op ‘constant quality’. Zie:

Moderator
    unSOUND

Ik gebruik die instelling nooit. Ik gebruik altijd de instelling “Average bitrate”, en pas dan de bitrate aan aan mijn eisen. Als je voor “Constant quality” kiest zul je een stuk hoger moeten gaan zitten om die blokken kwijt te raken, denk daarbij aan minimaal 85%.

Bijdrager
    shakey

unSOUND:

Welke bitrate kies je om blokvorming te voorkomen? En voor welke framerate?
    En kies je voor Apple TV, Regular, of een andere exportinstelling?

Zou het trouwens kunnen dat je eerder blokvorming krijgt (pixels te zien krijgt op gezichten) als je aan de gang gaat met NTSC-DVD’s? De genoemde muziekopname die ik via Handbrake van DVD op MPEG4 probeer te krijgen, staat op zo’n DVD.

Moderator
    unSOUND

Ik gebruik geen preset van Handbrake. Ik heb mijn eigen presets gemaakt met de instellingen die mijn voorkeur hebben. Deze instellingen zijn weer speciaal gefinetuned voor het doel, een film voor op de iPad codeer ik anders dan voor op de Mac zelf.

Welke bitrate je nodig hebt hangt helemaal van de video af. De bitrate is immers de ruimte in kb die je krijgt voor 1 seconde aan beeldjes. Hoe groot die beeldjes dus zijn, en hoeveel er in 1 seconde zitten bepalen de ruimte die je ongeveer nodig hebt.

Ikzelf hanteer dus de volgende rekensom: breedte x hoogte x framerate : 5000 = bitrate. In jouw geval praat je dus over 704 x 480 x 29,97 : 5000 = 2025. Zijn het drukke beelden met veel detail kun je wat hoger gaan zitten, zijn het eenvoudige beelden ( zoals tekenfilms ) kun je wat lager gaan zitten. Als je dat te veel werk vind kun je ook kiezen voor constant quality, maar dan moet je die wel een stuk hoger zetten, denk daarbij dus aan waardes van boven de 85%. Nadeel hiervan is dat je minder sturing hebt op de uiteindelijke grootte van het bestand.

Bijdrager
    shakey

@ unSOUND:

Over jouw methode om de optimale bitrate te berekenen:

Moeten die 704 x 480 niet 720 x 480 zijn? Immers: NTSC is 720 x 480.

En:

Waar haal je die 5000 vandaan? Op basis van eigen ervaring?

Kies je een andere instelling voor je iPad dan voor je Mac alleen vanwege het verschil in grootte van het scherm? Of spelen ook andere factoren mee?

Bijdrager
    1234

wel een interessante berekening als hij altijd op gaat.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.