4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Cenobyte

Kwaliteit DVD’s uit iMovie en FCE slecht?

Sinds een jaar of wat ben ik geswitched van Windoos naar Apple en ik ben daar super tevreden over! Op 1 ding na…

De videobewerkingsprojekten die ik tot nu toe op de Mac heb gemaakt vallen me zwaar tegen in kwaliteit. :cry: Ik heb al alles geprobeerd: iMovie en op DVD zetten met iDVD, Final Cut Expres en op allerlei manieren exporteren naar DVD Studio Pro 3 (VBR compressie met DVD Studio Pro 3, VBR compressie met Compressor versie 1). Ik heb zelfs bij iemand Final Cut Pro geprobeerd. In alle gevallen is het resultaat slechter (FCP+DVD Studio Pro) tot veel slechter (iMovie+iDVD) als met mijn Windows bak en Canopus DVRaptor en Edius.

Waaraan ligt dit? Ik ben een zeikerd als het gaat om kwaliteit van mijn eindprodukt en die was met Windows Edius + TPMGencoder gewoon optimaal. Waarmee kan ik op mijn Apple de beste resultaten halen als het gaat om DV-film naar DVD brengen? Ik denk dat het meeste mis gaat bij de compressie.

Bijdrager
    M-Jay

Misschien moet je dit stukje even lezen. Hier wordt het e.e.a. uitgelegd over Compressor 1 en 2.

Lees dit ook even.

Step Back for Better Quality

I just learned two other tidbits on using the Compressor 1 shipped with FCP: using “Motion Estimation (Best)” may cause vertical jitter in your MPEG-2 movies. This problem can be avoided using “Motion Estimate (Better)”.

Also, Compressor 2 has problems with both motion estimation and 2-pass VBR. If you are using Compressor 2 make sure to select 1-pass VBR Better and set Motion Estimate to Better. Using Best settings creates very poor video.

Also, Barry Braverman just told me that AIFF files tend to slowly go out of sync during long movies – because the audio file format is so big. You’ll have better success by converting all your audio to AC3 using Compressor if you movie is longer than, say, 15 minutes.

Heeft niet direct met iMovie te maken maar het laat wel zien dat Apple een “probleempje” heeft met MPEG2 compressie.

Bijdrager
    Cenobyte

Bedankt voor de tips, ik ga er eens induiken.

Nu ik wat verschillende artikelen heb gelezen, lees je inderdaad vaker dat er bij Compressor -gek genoeg- vaker wordt geadviseerd om Single Pass niet-variabele bitrate te gebruiken in plaats van 2 pass VBR. Dat ga ik zeker testen. Verder zal een betere (commerciele) mpeg2 encoder ook nog wat kunnen verbeteren, denk ik. Onder Windows was er de gratis TMPGEnc(oder), die erg goede kwaliteit gaf, terwijl je op de Mac helaas al gauw minimaal $250 betaalt voor een goede encoder.

Bijdrager
    Cenobyte

Wat me trouwens ook nog te binnen schiet: maakt het veel in kwaliteit uit hoe je het beeldmateriaal verwerkt: 14:3 of breedbeeld?

Ik film namelijk alles in breedbeeld, maar ben er achter gekomen dat ik het hele zootje in FCE heb ge-edit in 14:3 instelling. Qua bekijken maakt het niks uit: mijn TV is breedbeeld en de film is meteen beeldvullend en dus correct breedbeeld. Edit ik in breedbeeld, dan heeft het eindprodukt zwarte balken boven en onder en moet mijn TV er eerst “achter komen” dat het breedbeeld is, waarna hij switch naar een andere Zoom mode.

De reden dat ik dit vraag is, dat ik wel eens iets gehoord heb over het probleem dat bij verschil in mode bij filmen en editen de beeldlijnen soms ‘overvloeien’, waardoor de kwaliteit terug loopt. Aan de andere kant weet ik dat de meeste consumenten camera’s het toch niet nauw nemen wanneer je ‘breedbeeld’ selecteert: ze plaatsen gewoon zwarte balken in het beeld, waardoor je per definitie minder beeldlijnen over houdt.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.