30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

Kwaliteit camera

Hey,

Ik zit een klein beetje met een dilemma, ik vertrek binnenkort voor 3 maanden naar China en natuurlijk wil ik redelijk wat foto’s nemen.
    Deze foto’s zou ik vooral op mijn blog willen posten (en eventueel laten inkaderen (enkel de toffe))

Mijn oorspronkelijk plan was om mijn Canon 550D mee te nemen, maar omdat deze nogal lastig is om altijd bij te hebben en ik hem eigenlijk amper gebruik begin ik wat te twijfelen om niet gewoon een iPhone aan te schaffen.

Maar nu zit ik zo’n beetje met de vraag, hoe goed is de kwaliteit van de foto’s van een iPhone, ik ben natuurlijk geen fotograaf, maar zou toch wel graag mooie foto’s kunnen trekken.

Hopelijk kan iemand mij helpen met deze vraag.

Moderator
    unSOUND

Ligt er aan of je het nu hebt over een iPhone 3GS of een iPhone 4. Die van de iPhone 4 maakt nog behoorlijke foto’s, de 3GS naar mijn mening niet.

Als je op Flickr kijkt kun je foto’s opvragen die met een bepaalde camera zijn gemaakt, daar kun je dus ook makkelijk gemaakte foto’s bekijken.

http://www.flickr.com/cameras/apple/iphone_3gs/
    http://www.flickr.com/cameras/apple/iphone_4/

Inactief
    Anoniem

Het is dan natuurlijk de bedoeling om een iPhone 4 te kopen.

Ik heb al heel wat foto’s bekeken om flickr, en die van de iPhone 4 zien er echt vrij goed uit, ik vraag mij enkel af of ze goed genoeg zouden zijn.

Moderator
    unSOUND

Ja, dat is natuurlijk behoorlijk persoonlijk. De ene is een pixelneuker die vooral naar de kwaliteit kijkt, en jij vind bij thuiskomst de herinnering die de foto oproept misschien belangrijker dan dat beetje meer ruis…

Wat wel een belangrijk nadeel kan zijn is het gebrek aan degelijke zoom…

Bijdrager
    juwlez

Moet eerlijk zeggen, dat de iphone 4 wel de beste camera heeft van alle toestellen die ik tot heden heb gebruikt.. en dat zijn er nog een aantal wat…

Samsung U600 3,2mp
    Nokia N73 3,2mp (carl seinz)
    Nokia E71 3,2mp (carl seinz)
    Samsung Pixon 12, 12mp
    Htc touch pro 2 3,2mp
    Samsung H1 5mp
    Blackberry 9700 3,2mp

Blackberry 9780 5mp
    Iphone 4 5mp

Bijdrager
    juwlez

trouwens, de video-camera is ook een perfect. Hele mooie en scherpe kleuren!

Bijdrager
    Pier

Ik zou op zo’n reis, die je misschien maar 1x in je leven maakt, voor goede kwaliteit gaan. Je iPhone kan je canon op dat gebied echt niet evenaren. Ik snap dat je dat ding niet mee wilt slepen, maar dan zou ik ook de overweging nemen om een goede compact camera te kopen (ook nog is goedkoper dan een iPhone).

Bijdrager
    Rolf

Ik vind het een merkwaardige afweging. Klinkt alsof je een smoes zoekt om een iPhone4 te kopen. Als je foto’s wil nemen, en je hebt geen zin in een tas met DSLR met lenzen toeters en bellen, moet je gewoon voor 200-300 Euro een goede point-and-shoot kopen, zodat je gewoon GOEDE foto’s neemt. Om op zo’n reis je Canon thuis te laten en je toevlucht te zoeken tot een mobieltje lijkt me een heel merkwaardige afweging.

Geblokkeerd
    Anoniem

/me is met Rolf. Ga dan inderdaad voor een fijne compact camera.

Zelf ben ik erg te spreken over de Panasonic Lumix TZ serie. Heb zelf’n 5, m’n schoonma een 7. De optische zoom op dat ding is enorm en toch is het een zeer handzaam formaat. Het enige nadeel is dat ie in het donker wat minder goed werkt.

Bijdrager
    maconly

Je kan aardige plaatjes schieten met een iphone 4 , maar dat staat toch niet in verhouding tot een spiegelreflex..
    Mocht je toch met je iphone op pad gaan , gebruik dan de HDR app, daar kun je echt mooie foto’s mee maken.

Bijdrager
    puchelaar

Ik zou ook niet kiezen voor een iPhone. Die is imho wel geschikt als ‘de camera die je altijd bij je hebt’ (daar is de 3GS niet geschikt voor), maar ik zou ‘m niet als hoofdcamera willen.

Als je wel kleiner wilt dan een dslr, kun je ook eens kijken naar de betere compacts (bijv. de Canon Powershot S95) of de spiegelloze systemen als de Olympus PEN’s, Sony NEX’s en Panasonic GF’s. Heb je wel een grote(re) sensor (vaak betere kwaliteit, zeker bij hogere ISO’s), maar ook de kleinere body.

Bijdrager
    Chorro
    cailin op 11 januari 2011

Het enige nadeel is dat ie in het donker wat minder goed werkt.

Dat staat in die zin dan ook in directe verbinding met elkaar. Voor die prijs kan een lens met zo’n groot zoombereik niet constant lichtsterk blijven. Dan zou er een lens in moeten zitten die alleen al tussen de 500 en de 1000 euro kost, en dat doet Panasonic niet.

Ik zou de Sony NEX in het achterhoofd houden, je hebt dan voor de prijs van een iPhone een spiegelreflex zonder de nadelen (NEX is totaal niet groot en zwaar). Nadelen zijn wel dat alles via het menu ingesteld moet worden en dat het lenzenaanbod minimaal is op dit moment.

Anders eens te kijken naar de Panasonic FZ100, of als dat ook te groot is de TZ10

Bijdrager
    bennie

Ik ben het met Pier eens. Ik heb het met een eenvoudige sony alfa gedaan. Dan kan je ook nog eens wat spelen met de omstandigheden. Ik heb er totaal geen spijt van.

Bijdrager
    Dr. Maddox

iPhone (en alle andere mobiele camera’s):

Foto’s overdag: Prima!
    Foto’s ’s avonds: Crap!

Bijdrager
    KarelWillem

Foto’s buiten overdag: Prima!
    Foto’s binnen: Crap!
    Foto’s ’s avonds: Crap!

Bijdrager
    Dr. Maddox

Hahaha!:grin:

Heel goed! Bedankt voor de aanvulling!;)

Bijdrager
    MacAanZee

Zelf heb ik een iPhone 3Gs en daar redelijk mooie foto’s mee gemaakt, maar alleen als de lichtomstandigheden optimaal zijn. Dus binnen of als het gaat schemeren ben je nergens meer. Ik ben het met Rolf en Pier en anderen eens: voor zo’n reis ga je het risico niet lopen, zeker niet omdat je al voor vrij weinig geld een heel goede compact camera kunt kopen. Zelf heb ik, naast mijn Nikon digitale spiegelreflex, de kleine compactcamera Nikon S8000 – die is op het moment erg afgeprijst. Bevalt heel goed: 14,2 Mp, lens van groothoek tot telelens 10x optische zoom (en dat is lekker dichtbij!) en prima Nikon lens erin. Ook goede flits die een hele kamer kan verlichten. Ik zie ‘m nu op internet voor €159 en dat is qua prijs-kwaliteit verhouding een prima prijs. Hij was voor de zomer €100 duurder!

Inactief
    Anoniem

Bedankt voor alle reactie’s.

Het is zeker niet zo dat ik een smoesje zoek om een iPhone te kopen hoor, hij stond al veel langer op mijn lijstje.
    Ik twijfel er gewoon aan of het wel een goed idee is om een DSLR mee te nemen, zeker als je daar op stap gaat kan het nogal lastig zijn om dat ding constant mee te nemen.

Ik had er ook al naar gekeken om gewoon een compact camera aan te schaffen, deze zijn meestal toch redelijk goedkoop en de kwaliteit is vaak evengoed als een DSLR.

Eigenlijk ook een grootte rede is dat ik mijn 550D gewoon echt niet vaak gebruik, en nu zou dan gewoon het goede moment zijn om hem te verkopen.

Bijdrager
    Pieterr

Ik snap het niet. Je gaat de reis van je leven maken, en je beschikt al over een relatief lichte, compacte, uitstekende DSLR. Mijn camera ligt soms ook weken in de kast. Maar niet als ik op vakantie ben.

Gewoon die 550D meenemen, en een walkaround-objectief.

Bijdrager
    McShamus

Dat je geen persoon voor een DSLR bent lijkt me wel duidelijk. Anders zou je je 550D nu wel vaker gebruiken, nietwaar? Als ik moet gokken zou ik zeggen dat je daarom ook weinig ervaring hebt met een DSLR. De kans is dus aanwezig dat fotos mislukken. Gezien het feit dat het vooral om je blog gaat, dan is de iPhone4 prima geschikt. 5MP fotos downsamplen naar 640x480px levert als snel een scherp plaatje op een beeldscherm. Ik hoop alleen niet dat je bij terugkomst spijt krijgt als je er achter komt dat je geen fatsoenlijke afdrukken kunt maken…

Ik had op mijn reis naar China 2 EOS 5D’s, een arsenaal aan lenzen, vééél accu’s en geheugen en een G7 bij me.;-) Can’t be too sure… Ghehe.

Bijdrager
    MichelSchreurs

TS, ik heb zowel een 550D als een iPhone 4. Zou het helpen als ik (vanmiddag/vanavond) vanuit hetzelfde standpunt een foto maak ter vergelijk?

Inactief
    Anoniem

@McShamus, Ik gebruik hem inderdaad niet zoveel, maar ik weet wel hoe ik ermee moet werken?
    En voor dat laatste heb ik ook een beetje schrik, ik wil niet thuis komen en dan tot de conclusie komen dat geen enkele foto goed genoeg is voor af te drukken.

@MichelSchreurs, dat zou tof zijn:)

Misschien moet ik mijn 550D maar gewoon bijhouden en eerder een iPhone 4 bij kopen voor snel foto’s te maken, en mijn 550D voor als we echt bewust op rondreis trekken.

Bijdrager
    MichelSchreurs

Ik zal een en ander proberen, gaat wel lukken. De lichtomstandigheden zullen niet geweldig zijn, tegen de tijd dat ik thuis ben is het vast donker. (Hoop van niet natuurlijk…… :slant: )

Met de EOS foto’s maken met of zonder flits, en dan de interne of externe (Metz Mecablitz 36AF)? Als lens zal ik de EF-S 18-55 gebruiken, op de iPhone zowel met flits als met HDR.

Overigens, eigenlijk is het helemaal niet interessant hoe de foto’s met goed licht zijn: die zijn van zo’n iPhone absoluut prima. Ik ga wel een beetje met mijn iPhone en DSLR spelen, je ziet het vanavond hier wel verschijnen!

(Zie bijvoorbeeld http://static.arstechnica.com/iphone4review/IMG_0087.JPG )

Edit: En met een 550D kun je toch weinig fout doen, op de P of Ca kan er vrijwel niets fout gaan. Gewoon in RAW schieten and you’re good to go.

Bijdrager
    McShamus
    MichelSchreurs op 11 januari 2011

Ik zal een en ander proberen, gaat wel lukken. De lichtomstandigheden zullen niet geweldig zijn, tegen de tijd dat ik thuis ben is het vast donker. (Hoop van niet natuurlijk…… :slant: )

Dat is juist interessant! Dan weet TS gelijk wat er wel en niet kan met een iPhone4.

Bijdrager
    MichelSchreurs

Ja inderdaad. Waarschijnlijk schrikt TS zich kapot van de ruis die de iPhone 4 dan produceert…

Bijdrager
    Pieterr
    W0utR op 11 januari 2011

En voor dat laatste heb ik ook een beetje schrik, ik wil niet thuis komen en dan tot de conclusie komen dat geen enkele foto goed genoeg is voor af te drukken.

De kans op slechte foto’s is aanzienlijk groter als je alleen de iPhone 4 gebruikt ipv de 550D.

Bijdrager
    iDuck

Koop liever van je geld een goede lens voor je 550D. Daarna zeg je nooit meer dat een compact camera even goed is, om maar te zwijgen van een iPhone 4.

Bijdrager
    Dr. Maddox
    MichelSchreurs op 11 januari 2011

TS, ik heb zowel een 550D als een iPhone 4. Zou het helpen als ik (vanmiddag/vanavond) vanuit hetzelfde standpunt een foto maak ter vergelijk?

Dat soort testjes zijn altijd leuk om te zien dus van mij mag je!:)

Inactief
    Anoniem

Kijk ja, ik weet natuurlijk wel dat een DSLR veel betere foto’s kan trekken (als je er goed mee omgaat) dan een iPhone, en natuurlijk wil ik gewoon die kwaliteit van foto’s hebben.

Maar ik moet daar ook door de week gaan werken, en tijdens de pauzes of op weg naar het werk kan je ook altijd toffe dingen meemaken, daarom dat ik een iPhone wil kopen, gewoon om die momenten vast te leggen.

Verder hebben we tijdens de weekends vrije tijd om de stads / omstreken de bezichtigen, en daar wil ik gewoon goeie foto’s van hebben.

Ook kan het nogal riskant zijn om met zulke dure spullen op het vliegtuig te stappen, we maken 1 tussenstop, dus dat is 1 extra kans dat je bagage verloren zou gaan, en daar maak ik mij natuurlijk ook zorgen over.

Ik weet dat dit een heel avontuur is en me het waarschijnlijk ga beklagen als ik geen foto’s kan maken.

Maar het zou leuk zijn om het verschil te zien tussen een 550D en een iPhone 4.
    En ja, ik wil ook gewoon een iPhone hebben, het lijkt mij enorm handig om als gsp / travelgids te hebben.

Bijdrager
    Pieterr
    W0utR op 11 januari 2011

Ook kan het nogal riskant zijn om met zulke dure spullen op het vliegtuig te stappen, we maken 1 tussenstop, dus dat is 1 extra kans dat je bagage verloren zou gaan, en daar maak ik mij natuurlijk ook zorgen over.

Je 550D zou ik meenemen in je handbagage.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.