16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Robin H.

Kwaliteit 23" Cinema Display (nog ergens nieuw te krijgen?)

Hallo,

Sinds een paar weken heb ik mijn complete Mac setup de deur uit gedaan (27″ iMac + 15″ MacBook Pro) en heb een Air terug gekocht, dit vanwege het feit dat ie lekker licht, en bloedsnel is. Enfin, ik begin nu toch te merken dat ik last van m’n rug krijg als ik op de Air achter het bureau zit te werken, en dat ik ruimte te kort kom op het 13″ schermpje. Om die reden zit ik dus een beetje te zoeken naar een extern beeldscherm.

Het 27″ Thunderbolt Display zou de vanzelfsprekende keuze zijn, maar ik merkte toch wel dat ik mijn 27″ iMac iets te “joekelig” vond (vandaar dat ie ook de deur uit is). Daar komt bij dat ik vrij kieskeurig ben met het ‘matchen’ van dingen, zo vind ik die zwarte glasplaat (als ie uit staat) niet bij het uiterlijk van de Air vind passen. Mijn gedachten gaan nu dus uit naar het ‘oude’ 23″ Cinema Display, maar dan luidt mijn vraag… is dat een beetje een acceptabel scherm als je al 3 jaar lang Led technologie gewend bent? (24″ Led Cinema Display heb ik ook nog in een ver verleden gehad). Ik zit me ook een beetje af te vragen of dat matte sowieso niet lekkerder aanvoelt voor je ogen, ik heb nl. lenzen en merk snel dat ik last krijg van droge ogen.

Dusja… hebben er mensen ervaringen met het 23″ scherm? zijn er ‘bekende’ problemen? Zijn ze nog ergens nieuw te krijgen? Heb je er zelf één te koop staan? Alle info is welkom! Ik hoop er vooral een beetje achter te komen of mensen het een fijn scherm vinden (in combinatie met nieuwe Apple producten) . En of het ding nu echt zoveel verschilt met het Thunderbolt Display.

Nog een vraagje… werken de controls aan de zijkant ook nog met de nieuwste Macs?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    akkie

Ik heb een iMac 27″ met een Cinema display23″ naast elkaar staan. Gaat wat mij betreft prima. Hij is aangesloten mbv een verloop van mini display port naar DVI.

Scherm is natuurlijk mat van kleur, dus geeft wel andere kleuren, maar bij webdesign is dat soms juist wel handig.

Knoppen aan de zijkant werken gewoon.

Inactief
    Anoniem
    Robin op 08 oktober 2011

Ik zit me ook een beetje af te vragen of dat matte sowieso niet lekkerder aanvoelt voor je ogen, ik heb nl. lenzen en merk snel dat ik last krijg van droge ogen…

Ga je die schermen in plaats van je lenzen dragen?:-)

Ik zie het verband niet tussen het soort scherm en last van droge ogen. Ik heb eens gehoord over droge ogen door de lucht in een vertrek. Dat kwam dan meen ik door de airco. Maar ik heb nooit gehoord dat droge ogen door een scherm werden veroorzaakt. Ik ben erg benieuwd.

Bijdrager
    Robin H.

Haha… ja, ik had het wellicht wat beter kunnen formuleren. Geen idee eigenlijk, misschien door de glanzende laag van de hedendaagse Macs o.i.d. dat je ogen wat meer werk moeten doen (reflecties e.d.)

Bijdrager
    G-Force

Ik had eerst een 27″ iMac en heb eventjes een 20″ Cinema Display kunnen proberen. Beeldkwaliteit viel me niet tegen. Het ACD was wel iets minder helder omdat de CCFL lampen al een aantal jaren achter de rug hadden natuurlijk. Verder viel me op dat het ACD een soort filter/beschermlaag over het scherm heeft, dat maakte het beeld wat korrelig. Dat was even wennen, maar eenmaal gewend stoort dat niet meer. Verder een prima scherm, en mat vind ik wel veel fijner dan glossy.

Bijdrager
    Bart01
    Meh1965 op 08 oktober 2011
    Robin op 08 oktober 2011

Ik zit me ook een beetje af te vragen of dat matte sowieso niet lekkerder aanvoelt voor je ogen, ik heb nl. lenzen en merk snel dat ik last krijg van droge ogen…

Ga je die schermen in plaats van je lenzen dragen?:-)

Ik zie het verband niet tussen het soort scherm en last van droge ogen. Ik heb eens gehoord over droge ogen door de lucht in een vertrek. Dat kwam dan meen ik door de airco. Maar ik heb nooit gehoord dat droge ogen door een scherm werden veroorzaakt. Ik ben erg benieuwd.

Hier zit waarheid in hoor. Eigenlijk is het niet de bedoeling om lang naar een scherm te staren met lenzen in, maargoed.. je draagt het altijd dus dan ga je de regeltjes die de opticien je oplegt soms wat versoepelen.

Maar het effect voor je ogen met het verschil tussen een glansend of mat scherm zie ik niet.

Moderator
    unSOUND
    Bart01 op 08 oktober 2011

Maar het effect voor je ogen met het verschil tussen een glansend of mat scherm zie ik niet.

Nou, ik wel. Ik kan absoluut niet met een glanzend scherm werken, ik krijg er hoofdpijn en vermoeide ogen van. Het is al in verschillende topics voorbij gekomen, en komt er op neer dat het per persoon verschil in hoeverre je ogen/hersenen moeite hebben om de reflecties te negeren. In een glanzend scherm zijn reflecties scherper, en ben je soms eerder geneigd te willen focussen op de reflecties, en dan gaan je ogen continu wisselen tussen het scherm, en de reflecties erin. En dat belast je oogspieren behoorlijk, met zere ogen en hoofdpijn tot gevolg.

Maar zoals gezegd verschilt dat “probleem” per persoon. Net zoals de één geen probleem heeft om door een ruit met regendruppels te kijken, en de ander juist op de druppels blijft focussen…

Bijdrager
    Bart01

Ik formuleerde mijn zin verkeerd. Ik bedoelde dat ik geen verschil zie tussen het uitdrogen van je ogen met lenzen in met een mat of glansend scherm;)

Voor de rest had je gelijk hoor maar ik dwaal een beetje af van de vraag van de TS dus OT dan maar weer?

Moderator
    unSOUND

Ah. Duidelijk.:smile:

Bijdrager
    1984
    Robin op 08 oktober 2011

Dusja… hebben er mensen ervaringen met het 23″ scherm? zijn er \’bekende\’ problemen?

De vraag is ook waar wil jij een 23″ ACD kopen..? 30″ zijn met een beetje geluk nog te vinden.
    Kijk eens in een bestaand topic : Alternatieve beeldschermen voor je Mac: een overzicht
    unSOUND heeft het al een beetje verwoord hoe ik er ook over denk , Beter Mat dan glossy.

Bijdrager
    poing

staan 3 schermen met de maat 23 inch op http://www.tweedehandsmac.nl

Bijdrager
    1984
    Robin op 08 oktober 2011

zijn er \’bekende\’ problemen?

Aanschaf ACD 23″ – hoe staat het met de problemen? klik

Bijdrager
    Robin H.

Oké, duidelijk. Bedankt allen voor de reacties, ik ga eens zoeken naar zo’n ding. Zit al 6 jaar op glanzend te werken, wellicht eens terug naar mat, misschien is dat beter voor de ogen:)

En wat betreft de problemen… als een tweedehands dit heeft, dan had de gebruiker hem al lang terug gestuurd mag ik aannemen.

Bijdrager
    Hanton

Ik werk nog dagelijks op zo’n 23″ ACD.
    Scherm is nu 7 jaar oud maar bevalt nog steeds heel goed.
    Kleuren zien er nog goed uit en ik doe er kleurkritisch werk op.
    Hangt aan een nieuwe MBP 15″, ook met mat scherm.

27″ vind ik ook wel lekker qua grootte maar ik werk véél liever op een
    mat scherm, is gewoon prettiger aan de ogen. Ik zie wel wanneer
    het scherm het begeeft maar voorlopig doet het het nog prima.

Bijdrager
    computer space
    Robin op 08 oktober 2011

Mijn gedachten gaan nu dus uit naar het \’oude\’ 23″ Cinema Display, maar dan luidt mijn vraag… is dat een beetje een acceptabel scherm als je al 3 jaar lang Led technologie gewend bent?

Ha! Als je LED technologie gewend bent, ken je CCFL niet goed. Pak eens een moderne CCFL monitor. Die zet ieder LED scherm lekker in de hoek. Dell U2410 of U2711, Fujitsu P24W-6 IPS of Fujitsu P27T-6 IPS, Nec PA serie maken van een LED scherm maar een fletse monitor.

LED= zuinig en goedkoop. Inmiddels lagere prijs dan CCFL, dus de totale budgetmarkt veroverd. Apple is koppig mbt ventilatiegaten, dus CCFL past niet meer in macs. LED kan wel beter zijn dan CCFL, maar dan heb je het over RGB led zoals in de HP Dreamcolor. En dan hebben we het over 4000€. Een gelukje is nog wel dat apple niet de allercheapste white-led’s gebruikt, ze halen zo’n 110% sRGB gamut, waar de meeste schermen bij de MM niet eens meer 80 a 90% sRGB halen. Met CCFL in bovengenoemde schermen heb je volledige sRGB en AdobeRGB afdekking.

Bijdrager
    goulashkanone

Ik heb er net vorige week 1 gekocht.
    Had eerder een HP LP2475W 24″1900 x 1200.

Ik heb deze ACD 23″ gekocht voor de mooi, en ik moet zeggen dat hij i.d.d. erg mooi is.
    Heb er ook zo’n VESA wall mount bijgekocht, en hij hangt nu strak tegen de muur, erg mooi.

Ik werk met een pc, heb het scherm gekalibreerd, en het ziet er prima uit.
    Ik ben amateur fotograaf en wil gewoon zeker weten dat hetgeen wat ik op het scherm zie, behoorlijk in de buurt komt van het eindresultaat (foto)

Dat lijkt met dit scherm wel goed te zitten, al zal iemand die er zijn brood mee verdient misschien in de winkel van NEC en Eizo gaan shoppen, maar voor een amateur/liefhebber zoals ik, is het een prima scherm.

De controls werken bij mij in Win7 gewoon prima.

Groot voordeel van zo’n scherm t.o.v. die nieuwe schermen is dus dat ze mat zijn.
    Ook zijn ze 16:10 terwijl die nieuwere schermen vaak 16:9 zijn, ook niet ideaal voor computerwerk.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.