9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Eagle Eye

Kun je vanuit de Terminal verbinding maken met Windows XP?

Ik heb een iMac G5 (OSX 10.4.5) en wil met de terminal verbinding maken met mijn Windows XP machine. Ik heb ssh geprobeerd maar krijg de melding:

ssh: connect to host 192.168.1.4 port 22: Connection refused

Op de Mac en de PC heb ik de firewall uit gezet, maar dat hielp dus niets.:(
    Is het zowieso mogelijk om met de terminal verbinding te maken met een Windows machine?
    Welke commando’s lenen zich daat het beste voor?

Bijdrager
    rtfm

Metoalent, moet ik je toch uit de dromen halen, Windows XP heeft geen ssh terminal server draaien, dat is iets van Unix en zeker niet door microsoft bedacht en dus ondersteunt, ik geloof dat WIndows 2003 server wel zoiets kan. Je zou kunnen kijken naar een terminal server voor op je WinXP bak maar waarom zou je dat willen ? welke programma’s wil je draaien in Windows via de commandline interface ?. Maar goed, iig het kan standaard niet dus..
    *hier uitleg in het nederlands
    *hier staat hoe je Open-ssh moet installeren op je Windows XP bak.

Bijdrager
    Eagle Eye

Dank je wel RTFM, ik was ook zeer benieuwd of het wel wou. Ik was gewoon wat aan het klojo-en met de terminal en dacht dat het misschien wel mogelijk zou zijn.
    En tuurlijk wil het allemaal met b.v. VNC, Remote Desktop of via smb, dus daar hou ik het dan ook maar bij.

Bijdrager
    mtersteege

Als je freeSSHd installeerd (for windows) kun je met een ssh verbinding connectie maken met je Windows XP machine. Doort dat programma wordt er een ssh deamon op Windows gedraaid.

Bijdrager
    LoveBug356

Je kan ook Cygwin installeren. Hiermee haal je Unix en de GNU tools naar windows.

Bijdrager
    Globber

En OpenSSH kent ook gewoon een server voor Windows.

http://sshwindows.sourceforge.net/

Bijdrager
    ger29

zie hier mijn 6-stappen plan naar ssh op windows:

stap 1. check/download openssh vanaf: http://sshwindows.sourceforge.net/

stap 2. zip-file’tje uitpakken en setupssh.exe uitvoeren

stap 3. Na installatie staat alles in C:Program FilesOpenSSH

stap 4. maak een group en passwd bestand aan:

C:Program FilesOpenSSHbinmkgroup -l >> C:Program FilesOpenSSHetcgroup

C:Program FilesOpenSSHbinmkpasswd -l -u <lokale username> >> C:Program FilesOpenSSHetcpasswd

stap 5. pas je firewall aan

stap 6. start de ssh server:

C:net start opensshd

meer info (rdp-over-ssh,sshtunnel: http://www.ufb.rug.nl/ger/docs/openssh.window

Bijdrager
    hackie

ik zie er het nut niet van in… waar unix vrijwel geheel via de cli is te beheren kan dat met een windowsbak totaal niet. daar moet alles grafisch. inderdaad zijn er bij de nieuwste server varianten wel wat meer mogelijkheden om command line de boel te regelen. verder werkt het hele windows eigenlijk helemaal grafisch en zijn het slechts wat kleine onderdeeltjes die je command line doet.

Bijdrager
    palahala
    ”hackie”

ik zie er het nut niet van in…

Je kunt bijvoorbeeld VNC over een SSH tunnel doen, of file sharing via FUSE in combinatie met MacFusion. Als je je Windows machine vanaf het internet bereikbaar wilt maken, dan is SSH wel zo veilig omdat je beter kunt instellen wat er bij brute force aanvallen moet gebeuren (of dat je alleen toegang met certificaten toestaat).

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.