7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    nl-x

kun je ledjes van monitor (MBP) vervangen?

Hoi allemaal,

De laatste tijd vind ik de monitor van mijn MBP (3,1 eind 2007) maar te donkertjes.
    Volgens mij hebben de LEDjes in de monitor hun langste tijd wel gehad.
    Maar het fijne weet ik er niet van.

Ik vraag me af:
    Kun je de ledjes ook (laten) vervangen, zonder dat je de hele LCD paneel moet vervangen?

Ik hoop op ervaringen.

groet,
    nl-x

Bijdrager
    Chorro

Volgens mij is het hele paneel 1 geheel en kan er dus niet zo gemakkelijk 1 onderdeel vervangen worden.

Bijdrager
    bgielink

Als het een scherm is met LED achtergrond verlichting, zou de helderheid niet moeten afnemen met de tijd. Er zou slechts verkleuring moeten optreden (blauwige tinten worden geler geloof ik). Ik denk dus dat de oorzaak van je donkere scherm ergens anders ligt, of er zit geen LED achtergrondverlichting in maar een gasontladingstype, die werden in de oudere MBP’s gebruikt.

Bijdrager
    Artell

Volgens mij heeft dat model geen LED backlight maar gewoon CFL.. En die worden inderdaad donkerder na verloop van tijd (denk aan een TL-balk die aan de uiteinden ook langzaam zwart wordt, identiek aan CFL..). Die zouden overigens wel te vervangen moeten zijn zonder het TFT panel te vervangen, althans bij mijn (Niet Apple) laptop kon het wel..

Bijdrager
    Afroman

Bij de end 2007 model van de MacBook Pro zit wel LED in overigens. En ook multitouch.

Bijdrager
    Artell

Bij de end 2007 model van de MacBook Pro zit wel LED in overigens

Je hebt gelijk, de MBP 3.1 heeft LED.. Maar ook LED’s verliezen hun kracht na verloopt van tijd. De levensduur wordt vaak wel in 10.000 tot 50.000 uur opgegeven maar al veel eerder zijn ze 20% van hun lichtopbrengst kwijt, vooral als ze hun warmte niet goed kwijt kunnen.

En het lijkt er inderdaad op dat het een compleet panel is dat je moet vervangen…:sad:

Bijdrager
    nl-x

Wel LED , geen multitouch.

Maar waarom moet dan het hele panel worden vervangen?
    LEDjes zijn toch niet zo zwaar verankerd in het systeem, of wel?

En is er niet een firmware oplossing voor trouwens? Het lijkt me een kwestie van de spanning naar de LEDs een heel klein beetje ophogen is.

Ik baal er wel van dat na 3 jaar, het scherm gewoon zo goed als op is. Ik denk dat mijn scherm niet aan de 10’000 uur zal zitten.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.