9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    sjtuijp

Kun je in iPhoto lijsten en submappen maken?

Hoi allemaal,

Ik ben bezig om al mijn foto’s in iPhoto te zetten, en ik vindt het een prachtig programma.
    Nu heb ik een aantal mappen, waarin ik weer ’n aantal submappen met foto’s heb.

Ik zou deze submappen in iPhoto graag behouden. Is dat mogelijk?

En is het ook mogelijk om in plaats van een lijst met grote iconen (symbolen) een lijst te maken, waarin alles als een lijst onder elkaar komt te staan? Dit zou voor veel meer overzicht zorgen.

Alvast bedankt!

Steven

Bijdrager
    Nikita

iPhoto ’08 werkt met Gebeurtenissen (in het Engels: Events). Dat zijn eigelijk een soort mappen. Standaard staan ze gesorteerd op datum, dus dat scheelt al weer zoeken (en anders zit er een zoekfunctie in). Bovendien kan je de icoongrootte aanpassen. Zet ze op z’n kleinst en je hebt een prima overzicht; je kan namelijk ook gelijk zien welke foto’s er in welk album / gebeurtenis zitten.

Mappen-in-mappen zullen denk ik (weet niet zeker) als losse gebeurtenissen worden beschouwd, maar dat kan je zelf wel even uitproberen. Beetje afhankelijk van wat je in die submappen hebt zitten. Is het bijvoorbeeld een map ‘2008’ met daarin weer de maanden, met in elke maand-map de bijbehorende foto’s gesorteerd in gebeurtenissen; zou ik me geen zorgen maken. iPhoto sorteert alles op datum.

Hoe het ook zij, iPhoto werkt niet met een boomstructuur, dus er zal wel wat gewenning bij komen kijken als je een “Windows-manier” van sorteren bent gewend.

Bijdrager
    Ikea

Ik heb dit opgelost door elke gebeurtenis met het jaartal te beginnen. Bijvoorbeeld ‘2008 naam gebeurtenis’ .

Bijdrager
    Nikita

Wat heb je dan precies in die sub-mappen staan? Of laat ik het zo zeggen: wat voor indeling heb je gemaakt met de submappen?

Bijdrager
    Ikea

Elke gebeurtenis heeft gewoon een naam. Voor de naam zet ik het jaartal. Bijvoorbeeld ipv ‘Kerstmis’ maak ik er van:
    ‘2008 Kerstmis’. Ik heb standaard sorteren foto’s staan op datum/aflopend. Dus als ik mijn gebeurtenissen open, staan mijn laatste foto’s altijd bovenaan.
    Wanneer ik de zoekfunctie gebruik ‘Kerstmis’, krijg ik van alle jaren de Kerst gebeurtenissen.

Moderator
    unSOUND

Je kunt gewoon albums maken, en die albums weer rangschikken in mappen, en die mappen weer in mappen…

Bijdrager
    sjtuijp
    ”Nikita”

Wat heb je dan precies in die sub-mappen staan? Of laat ik het zo zeggen: wat voor indeling heb je gemaakt met de submappen?

Voor mijn studie heb ik veel plaatjes uit diverse studieboeken die ik graag nog nakijk. Ik zou die per topic graag onder 1 map in iPhoto zetten, zodat je niet één grote wirwar hebt van ‘events’ van gewone foto’s en plaatjes voor m’n studie.

Zo’n boomstructuur zou denk ik dan toch voor iets meer overzicht zorgen. Maar blijkbaar is dat toch niet zo simpel te maken…

Bijdrager
    sjtuijp
    ”unSOUND”

Je kunt gewoon albums maken, en die albums weer rangschikken in mappen, en die mappen weer in mappen…

Kun je dat misschien iets duidelijker uitleggen?

Bijdrager
    Dbakker

iPhoto kent zogenaamde albums en mappen.
    Kijk daarvoor onder ‘archief’.

Maak een album aan en schuif daarin je foto’s vanuit je gebeurtenis.
    In feite wordt er in het album een snelkoppeling aangemaakt. Het is dus een heel ruimteefficiënte methode.
    Je kunt dus zonder problemen foto’s uit je album verwijderen zonder dat ze feitelijk verwijderd worden uit je library.

Goed, je hebt nu een album aangemaakt met foto’s.
    Wil je nu meer overzicht dan kun je een map aanmaken. Kijk daarvoor weer onder ‘archief’.
    Je kunt die map een naam geven en daarin één of meerdere albums slepen.
    Nog meer overzicht krijg je wanneer je onder je map nog een map aanmaakt. Zo krijg je een overzichtelijke boomstructuur die je in feite geen extra ruimte inneemt.

Succes
    Douwe-Jan

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.