14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    Wolf

Kun je een kille stem ‘warm’ maken in FCP4?

Ik heb een interview gedraaid in een grote ruimte met onvoordelige akoestiek: de geinterviewde klinkt erg hol. Gedeeltes uit dat interview wil ik als voiceover gebruiken en nu wil ik het geluid wat bruikbaarder maken. Kan dat in FCP4?

Heeft iemand zoiets wel eens gedaan? Advies?

Bedankt ,

Wolf

Bijdrager
    Brak Mak Morn

Ben niet bekend met FCP maar in iMovie kun je het audiospoor loskoppelen (het heet dan Stem 01… etc. in je mediamap) en dan bewerken in een audiobewerkingsprogramma naar keuze (‘k heb daar momenteel Cacophony voor: eenvoudig sharewareprogramma, er is vast wel iets ingewikkelders als je meer wilt). In iMovie blijft dit bestand gekoppeld aan je videospoor, maar je kunt het ook los gebruiken, natuurlijk.

Heeft voor mij goed gewerkt in een soortgelijke situatie.

Bijdrager
    ejmp69

Je kunt in peak (dat is meegeleverd met FCP 4) de stem editen. Belangrijkste lijkt me bij een interview de verstaanbaarheid. Deze kun je eq-en, maar je kunt er ook een aantal plug-ins op los laten die standaard bij peak zitten.

Bijdrager
    i3enhur

Audio, ai….

Je zou kunnen proberen om via Effects>Audio Filters>Final Cut Pro>Reverberation iets tegenovergestelds te kiezen dan je ‘hall’ effect….Misschien werkt het…

Bijdrager
    guru

bij Peak 4 zit in de plugs “sqweeze”
    zet die op voiceover en zet treshold op -6db ; audio gain aan en dat moet een deel van het probleem oplossen.
    plaats je vraag ook eens op het audio forum daar zit iemand die er echt alles van weet (heeft mij ook op weg gezet ivm audio).

harry

Bijdrager
    Wolf

Bedankt allemaal. Ik ga er mee aan de slag en laat jullie weten wat er is uitgekomen!

Bijdrager
    i3enhur

Nog effe een vraagje: Met wat voor camera heb je gedraaid?

Bijdrager
    Wolf

Sony PD 150 + AKG SE 300 B microfoon

Bijdrager
    i3enhur

Ehm ok, duur dingetje. Had je niet beter kunnen ‘hengelen’ met een gewone stereomic en plopkap? AKG SE 300 B is toch een soort van richtmic?

Bijdrager
    Wolf

Ik was in m’n eentje dus hengelen was geen optie. Wat ik had moeten doen- en wat ik vanaf nu ook ZAL doen, is een lavalier microfoontje op borsthoogte bevestigen.
    Ik had beter moeten weten maar dacht er toch mee weg te komen. Of ik was nog niet in staat om het audio op z’n waarde te beoordelen. Een ‘duidelijk’ audiosignaal is nog geen ‘goed’ signaal- je hebt daar natuurlijk zoveel schakeringen in: warm, kil en alles wat daar tussenin zit.

Bijdrager
    i3enhur

Tip: Koptelefoon op, als je interviews doet…:)

Bijdrager
    Wolf

Die had ik op! Dat was het ‘m juist- ik luisterde wel maar hoorde niet goed wat het was… Nou ja, een beetje hol, maar geen ramp, dacht ik. Nu weet ik beter.

Bijdrager
    i3enhur

Oempf….Geen cavia op je mic?

Maar is het nou gelukt?

Bijdrager
    Wolf

Die cavia is vooral tegen wind. De schuimkap die er standaard opzit doet niks tegen slechte akoustiek…
    Ik ben nu met een aantal andere dingen bezig maar laat het weten zodra ik vorderingen maak.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.