19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    macnick

Kun je een iPod niet in het vliegtuig gebruiken?

Hoi, ik kwam laatst op de Apple site en daar stond het volgende:

Hoogte bij gebruik 3000 m

Kun je dan dus geen iPod mee in het vliegtuig nemen en gebruiken? Of heb ik weer eens (zo als vaker) iets over het hoofd gezien?

Dank

Bijdrager
    brandfles

Tuurlijk wel, in het vliegtuig wordt de druk aangepast in de cabine

Inactief
    Anoniem

Ooit van een drukcabine gehoord? Mensen doen het zonder ook niet meer op dergelijke hoogtes.:P

Bijdrager
    Martijn Snels

Een vliegtuig gebruikt een druk cabine. Die 3000 meter geldt pas zodra je niet in een vliegtuig zit maar op een berg e.d.

Bijdrager
    ivan92

In een vliegtuig word gewoon dezelfde druk op jou en je apparatuur en spullen uitgeoefend als op de grond. Dus dat kan geen kwaad, je kan hem in het vliegtuig gewoon gebruiken. je moet er alleen niet tijdens het parachute springen muziek gaan luisteren dan zit je namelijk niet in een buis waar de luchtdruk gecontroleerd word door allerlei geavanceerde apparatuur.

Bijdrager
    iJoost

Moet je kijken hoe hoog die dingen vliegen… Niet veel lucht meer daar, hoor.;-)

Bijdrager
    Pixelpusher

Als de druk weg valt, zou je iPod dan gelijk kapot zijn?:lol:

Bijdrager
    Zaphod_B

Alhoewel mijn iPod 4g ’t prima deed op 5416m hoogte (op ’n berg ;))
    Helaas kon m’n Nikon D70 er minder goed tegen. Die had sinsdien toch af en toe kuren en gaf er een jaar later de brui aan en veranderde in een brick…

Maar inderdaad, een vliegtuig werkt ‘ie prima ;).

Bijdrager
    iDecide
    ”Emiel

Ik denk het niet, maar ik hou je echter niet tegen om het uit te proberen. Dan hoop ik niet dat je bij mij in hetzelfde toestel zit.

Bijdrager
    macses
    ”Emiel

jij in ieder geval wel :d

Bijdrager
    Pixelpusher

Hahaha ik denk dat je 10.000 feet zonder drukcabine ook niet fijn vind.

Bijdrager
    madcat

mwa ook op 3400 meter werkt de ipod en ipod nano ook nog prima hoor.
    maar het kan zijn dat als je hoger komt, de batterij het kan gaan begeven.

Bijdrager
    demandiebakt

wel grappig dat je alleen nog een ipod mag gebruiken, zat laatst in het vliegtuig en moest aantonen dat ik een ipod touch had, als het een iphone was mocht hij mooi in de tas! en ze waren echt heel streng.

Inactief
    Anoniem
    ”demandiebakt”

zat laatst in het vliegtuig en moest aantonen dat ik een ipod touch had, als het een iphone was mocht hij mooi in de tas!

Onzin… op elke iPhone zit “airplane-mode”. Dat maakt van je iPhone een iPod touch.:?

Bijdrager
    demandiebakt

dat kan je onzin vinden maar bij singapore airlines en quantas denken ze daar anders over, en wordt er mooi een air marshall bij gehaald. ook mijn sony ericsson mocht niet in flight mode aan blijven staan.. het is bij hun afgelopen met mobieltjes, en dus ook in flight mode. t is ook niet de eerste keer, want heb het dit jaar al een keer of 4 gezien aan boord.

Bijdrager
    flyinghigh

Je kunt de iPod rustig aan boord gebruiken hoor! Zodra het vliegtuig stijgt wordt de cabine op druk gehouden door de compressoren in de motoren. Toch daalt de luchtdruk aan boord wel, want die is niet gelijk als op zeeniveau. Als een toestel op 33.000 voet vliegt, is de luchtdruk aan boord gelijk aan een hoogte van 6.000 tot 8.000 voet. Dit varieert per type toestel en de vlieghoogte. Voor de meeste mensen en elektronische apparatuur zoals laptops, ipods en is dat geen enkel probleem.

Bij een decompessie, dus het plotseling wegvallen van de cabinedruk is de kans aanwezig dat de apparatuur het begeeft. Dit komt niet alleen door het wegvallen van de druk maar ook door extreme kou die het toestel binnendringt en plotselinge condensatie (mistvorming) van de lucht. Maar belangrijker is dat je die situatie zelf overleeft. Een gezond mens kan ongeveer 30 seconden zonder zuurstof. Binnen die 30 seconden is het dus zaak zo snel mogelijk het zuurstofmasker op te zetten. De je dit niet of lukt dit niet dan zul je eerst bewusteloos raken en bij een te lang gebrek aan zuurstof zelfs kunnen overlijden. Een vliegtuig met een decompressie zal snel een emergency decent maken naar leefbare hoogten van ca. 10.000 voet.

Voor wat betreft het gebruik van mobiele telefoons aan boord. Niet alle luchtvaartmaatschappijen zijn daar eenduidig in. Bij de ene luchtvaartmaatschappij kun je al mobiel bellen aan boord en bij de andere maatschappij mag zelfs de vliegtuigstand van een mobieltje niet eens. Dit is best verwarrend voor passagiers, maar volg in ieder geval de instructies van het vliegend personeel op. Respecteer de regels van de maatschappij waarmee je vliegt. Met tegenwoordig 1001 verschillende modellen telefoons is het niet eenvoudig te controleren of een toestel een vliegtuigstand heeft. En als een toestel een vliegtuigstand heeft, hoe die dan getest? Vliegen draait om veiligheid en daarmee wordt nu eenmaal niet gesjoemeld. Daarom geldt voor veel maatschappijen simpelweg: alle mobieltjes uit! Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor het rookbeleid aan boord van een toestel. Roken mag niet, maar mag een supersmoker (geen overlast, geen brandgevaar) dan wel? Ook daarin hebben veel maatschappijen afgesproken dat het niet wordt geaccepteerd.

Bijdrager
    SMac

10.000 ft zonder cabine druk gaat best hoor, dus ipod zal ook weinig problemen hebben.

Belts, brakes, instuments, mixture rich, primer locked, fuel pump on, fuel selector change tanks, carbheat on, flaps 10, ipod on.

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

haal je nu niet feet en meter door elkaar? :D

Bijdrager
    SMac

Neen. 10 km hoogte zonder drukcabine kan niet vanwege hypoxia (zuurstoftekort; voelt wel prettig trouwens).

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.