14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Furia

Kun je dingen van een computer ‘halen’ die 100 km verderop..

Het kan een hele domme vraag zijn, maar kun je je computer zo instellen dat je bijvoorbeeld met je laptop ook toegang hebt tot je vaste computer thuis, ook al zit je 100km verderop? In dit geval staat de laptop (PB) op een vast plaats en de vaste computer (G4) uiteraard ook.

Bijdrager
    Dbakker

Ja, da’s mogelijk maar dan moet je wel een internet aansluiting hebben.

Een kleine greep uit de mogelijkheden:

Je zou een van je mac’s kunnen instellen als server. Bijvoorbeeld FTP je kunt dan via internet bestanden ophalen van je mac. maar omdat het niet verstandig is om zomaar FTP voor iedereen op Internet open te zetten wordt dit alleen aangeraden als je er een beetje meer kijk op hebt en als je het nodig hebt…

Een andere mogelijkheid is het gebruik maken van een externe harde schijf op internet bijvoorbeeld via een .Mac account maar daarvan zijn de mogelijkheden beperkt (o.a. de schijfruimte).

Bijdrager
    Furia

Maar die .mac ruimte, die kost toch iets van 99 dollar per jaar? Dat hoeft nou ook weer niet..

Kun je geen wachtwoord instellen op de computer die je instelt als ftp server, zodat je de enige bent die erbij kan? en is dat een beetje makkelijk om hem als ftp server in te stellen, of komt daar nog aardig wat bij kijken?

Bijdrager
    Jaapjxs

Systeemvoorkeuren dan naar ‘Delen’ en dan FTP-toegang aanvinken. Zo moeilijk gaat dat op een mac..;)

Je zou ook nog met Remote Desktop kunnen klooien maar FTP werkt ook prima..

Als je geen bestanden hoeft te uploaden dan zou je misschien net zo goed een webserver (http) kunnen opzetten.:)

Bijdrager
    Furia

Gedaan! Ik ben op dit moment niet in de buurt van mijn laptop, maar ben benieuwd of het werkt!

Om er te komen moet je dan toch bv ftp://username@ip-adres.nl (?) intoetsen? en dingen die je wilt delen moeten in je “delen”map in de bibliotheek?

Bijdrager
    Furia

ik heb het voor elkaar:) ik kan van hier op hier komen in ieder geval:D

Bijdrager
    Jaapjxs

Ja, op deze manier: ftp://username:password@domein.nl . Ik weet zeker dat het nu binnen het netwerk werkt, maar of het nu ook buiten het netwerk werkt weet ik niet 100% zeker. Zelf maak ik namelijk altijd gebruik van http webserver. En gewoon een uploadscript op de webspace.:)

Bijdrager
    danielpunt

Hoe moet je dat wachtwoord instellen dan?
    :oops:

Bijdrager
    Dbakker

Furia,
    Ik zie dat je eruit bent. Succes ermee! :lol:

Bijdrager
    Jaapjxs

@ muffin
    Je kan gewoon het login/pass van Mac OS X (dus je standaard account) gebruiken.

[size=9:a7ab1e3a7d]PS. In de Mac help staan dit soort dingen precies beschreven. ;)[/size:a7ab1e3a7d]

Bijdrager
    danielpunt

Ok, maar ik zit nu niet achter een Mac.

Maar toch bedankt, dat weet ik dat!

Bijdrager
    pcmarcel
    ”Jaapjxs”

@ muffin
    Je kan gewoon het login/pass van Mac OS X (dus je standaard account) gebruiken.

[size=9:5096f71c01]PS. In de Mac help staan dit soort dingen precies beschreven. ;)[/size:5096f71c01]

Geprobeerd… en t gaat goed tot het ingeven van het wachtwoord.
    Als ik dat heb ingegeven geeft-ie op de pc : error 530 ! Login incorrect
    terwijl naam en wachtwoord goed zijn.

:?

Bijdrager
    pcmarcel

Probleem opgelost door een FTP-server te installeren op de windows-pc.
    Zonder problemen in 2 tellen toegang tot de bestanden.

Bijdrager
    Beathoven

Je zou ook een USB stick kunnen gebruiken en deze per postduif heen en weer laten vliegen :finderoud:

:P

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.