27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    Bor

Kruiswoord puzzels maken

Hoi!

Ik maak wel eens kruiswoordpuzzels in Numbers, maar eigenlijk werkt dat niet fijn. Het is namelijk nog moeilijk de belijning van de hokjes goed te krijgen.

Heeft er iemand een goed alternatief? Het gaat dus niet om een ding dat een hele puzzel in elkaar zet, maar over het maken van de lay-out.

Dank!
    Bor

Bijdrager
    sidartha

Inkscape misschien? http://www.inkscape.org/

Bijdrager
    MacBoot

ik neem aan dat je geen held bent in Indesign
    anders had je daar gewoon een tabelletje in kunnen maken en met cel-stijlen kunnen werken

Bijdrager
    Bor

Dat doe ik nu in Numbers, maar er zit een gek bugje in ofzo. Het werkt in elk geval niet.

Bijdrager
    tjetta

Wat werkt er dan niet? Als je uitlijning op midden-midden zet en de celmarges op 0, dan er niet veel misgaan lijkt me. Plaats anders eens een voorbeeldje online en geef aan waar het misgaat, wellicht is er een makkelijke oplossing voorhanden.

Bijdrager
    Bor

Dit soort lijntjes verschijnen er de hele tijd, en als je ze dan weer weghaalt verdwijnt er weer iets anders dat er juist wél moet staan.

Bijdrager
    janbergstra

Optie is hot potatoes (voor webpagina), zie hier: http://hotpot.uvic.ca/

Of deze: http://solrobots.com/crosswordforge/

groet,

Jan

Bijdrager
    Bor

Dat is voor online. Ik wil ze juist graag op papier hebben.

Bijdrager
    palahala
    ”MacBoot”

ik neem aan dat je geen held bent in Indesign

…of die dure software niet hebt…

Ik kan me voorstellen dat je in Numbers wel iets kunt met “conditional formatting”, dus: “doe een rand als er tekst in de cel staat”. Dan komt die rand vanzelf als je een letter tikt. Dat moet je voor het afdrukken van de niet-ingevulde versie wel de tekst even wit maken ofzo. Dat is een klein beetje lastig, want je wilt de nummers natuurlijk weer w√©l zichtbaar houden (en als die schoolkrant ook online beschikbaar is, dan w√©l even kijken of je die witte tekst niet alsnog kunt selecteren in bijvoorbeeld de PDF versie).

In OpenOffice.org zou je eerst via menu Format, Styles and Formatting een stijl definieren met een rand. Daarna de cellen van je puzzel selecteren (een vierkant dus, inclusief de cellen waar je geen tekst in wilt zetten) en in menu Format, Conditional Formatting kiezen voor: “cell value is”, “not equal to”, de waarde leeg laten, en bij Cell Style je stijl selecteren. Je kunt die stijl trouwens later nog aanpassen (bijvoorbeeld de tekst wit maken voor de print-versie).

(schlabberlätzchen? Aha, ik wist het niet)

EDIT: oplossing met conditional formatting verwijderd omdat de TS niet ge√Įnteresseerd lijkt.
    EDIT 2: en weken later weer teruggezet voor ’t archief

Bijdrager
    boriskiss

<verwijderd omdat TS geen interesse lijkt te tonen in de antwoorden die hier gegeven worden>

Bijdrager
    palahala

Mocht je handig worden met formules en conditional formatting:

Voor die lege versie zou je natuurlijk ook nog een tweede puzzel kunnen maken, waarin je niet zelf tekst tikt, maar een formule gebruikt die bijvoorbeeld een spatie op die plek zet als er op de bijbehorende plek in de ingevulde puzzel iets staat. In OpenOffice.org zou dat voor de eerste cel iets zijn als:
    [code:1:01e18d02c3]=IF(ISBLANK(A1);"";" ")[/code:1:01e18d02c3]
    Die formule moet je dan “doortrekken” naar de andere cellen, op een manier waardoor er voor de tweede cel een verwijzing naar cel “A2” in de formule komt te staan (“fill right”), en voor de regels eronder “B1”, “B2” enzovoort (“fill down”). Als je niet weet hoe dat werkt, dan is dat wel uit te leggen.

Je conditional formatting voor die lege puzzel wordt dan iets anders (omdat een cel met een formule geen lege cel is). In OpenOffice.org zou je kiezen voor “is equal to” en dan als waarde een spatie inclusief de aanhalingstekens: ” “.

Iemand nog iets slims met die nummers?

EDIT: oplossing met conditional formatting verwijderd omdat de TS niet ge√Įnteresseerd lijkt.
    EDIT 2: en weken later weer teruggezet voor ’t archief

Bijdrager
    palahala
    Bijdrager
    Bor

Knurft, dat zoek ik niet! Lees nou de beginpost even…

Bijdrager
    boriskiss

<verwijderd omdat TS geen interesse lijkt te tonen in de antwoorden die hier gegeven worden>

Bijdrager
    Bor

Jawel, maar ik heb al een hele puzzel af. Dan hoeft dat ding niet meer de volgorde e.d. te bedenken voor me, dan is de lol er voor mij ook een beetje af:wink:

Bijdrager
    boriskiss

Bijdrager
    Bor

Dat slaat nergens op.

Bijdrager
    boriskiss

Bijdrager
    boriskiss

Bijdrager
    palahala
    ”Bor”

Goh, en heb je mijn eerdere posts gelezen? Werkte bij mij prima in OpenOffice.org dus zou volgens mij ook prima werken in Excel. En dan bestaat er ook vast wel zoiets in Numbers. Maar maakt niet meer uit, want die oplossingen heb ik nu weggehaald omdat je zo gevoelig lijkt te zijn voor reacties.

Bijdrager
    boriskiss

phalala ik geef je gelijk.

Bor, je bent een goed lid, maar kijk eens naar de antwoorden! Of negeer je ze? Geef er commentaar op enzovoorts.
    Of wil je helemaal geen oplossing hebben?
    Ik verwijder mijn oplossingen ook maar. Als het je niet lukt met Numbers, pak dan een ander programma!

Bijdrager
    Yaris
    ”Bor”

Bor, als iemand je een verkeerd antwoord geeft reageer dan vriendelijk met “Dat zoek ik niet. Wat ik zoek is …” en niet op de manier zoals jij hierboven hebt gedaan. Zo jaag je de mensen die je willen helpen tegen je in het harnas en ontneem je anderen de zin om nog mee naar oplossingen te zoeken.

Bijdrager
    boriskiss

Wat is knurft? Is dat ernie?

Bijdrager
    Yaris

Ooit van Van Dale gehoord? http://www.vandale.nl/vandale/

Bijdrager
    boriskiss

:cry: knurft klinkt zo grappig maar is een scheldwoord weeeeeeeeeh

Bijdrager
    Yaris

Met het risico ook een knurft genoemd te worden geef ik nog deze tip mee: http://www.crauswords.com/

Volgens mij kun je daarmee sjablonen voor kruiswoordpuzzels afdrukken.

Bijdrager
    Bor

Die is fijn! Dank je!

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.