15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    sannetijmen

Krijgt de Tweedehands markt het zwaar?

In de 25 jaar dat ik nu op de mac werk heb ik afwisselend nieuwe en tweedehands macs gekocht. Met name de MBP 15 inch is al 15 jaar mijn werkpaard. Nu vraag ik mij af of door de M1 de tweedehands MBP’s uit 2019, 2018  en 2019 nog wel interessant zijn gezien de eerste zichtbare prestaties van de Air M1 en Pro 13″ M1?

Ik heb de indruk dat vooral het thema Thermo throttling gaat bepalen in hoeverre de air m1 zefs concurrent is met de Intel Pro’s.

Bijdrager
    KarelWillem

Elk nadeel heb z’n voordeel.

De 32-bits consument (die nog afhankelijk is van verouderde software, of gewoon niet mee wil in de dagelijkse tech-race) zal juist op zoek gaan naar de Intel-modellen.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 1 dag geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    Buzz

De doelgroep voor 2e hands Intel Macs zal de komende jaren inderdaad een stuk kleiner worden. Het zal geleidelijk gaan en de vraag zal niet meteen helemaal verdwijnen, omdat het een jaar of wat zal duren voordat de meeste software geoptimaliseerd is. En er blijft een groep gebruikers die het een worst zal zijn welk merk CPU er in een computer zit. Dat hebben we ook met PowerPC Macs gezien destijds.

Maar wie om batterijduur en performance geeft kan, afgaande op de eerste onafhankelijke reviews en tests, nu wel echt beter doorsparen voor een nieuwe Apple Silicon Mac, of even wachten tot de eerste tweedehands exemplaren daarvan op de markt komen. De 2018/2019 generatie van MacBook Pros was ook al wat minder aantrekkelijk door de slechtere toetsenborden, maar de performance en energiezuinigheid van Apple Silicon is een veel grotere klap.

Bijdrager
    computer space

Batterijduur weet ik niet zo, leuk dat theoretisch bankhangen met een Macbook, maar ik heb ze eigenlijk ALTIJD aan het netsnoer hangen.  Gare accu die nog 1 uur meegaat is ook prima, ook daarmee kan ik de Macbook verplaatsen en verder gaan waar ik was gebleven.

Alle Macs zijn interessant, de vraag is aan welke prijs. Ik denk dat het vooral voor Apple en de winkels lastig is: je moet je stinkende best doen om al die Intelrommel nog voor de volle prijs aan hipstergrannies te slijten, die kun je misschien nog iets wijsmaken. Iemand die markt beetje volgt koopt nu 0 Intel Mac nieuw. iMacs lijken me helemaal kansloos qua verkoop nieuw op dit moment.

Tweedehands zullen we eerder zien dat het echt niet meer uitmaakt. Intel == oud, alle Intel Macs vanaf 2008/2009 kunnen Catalina draaien (laatste OS zonder ARM ballast), dus al die Macs zijn ineens veel gelijkwaardiger dan eerst, ze hebben ineens ALLEMAAL een soort EOL die in 2022 ligt qua softwareondersteuning. Dus je kunt op ieder budget iets shoppen, van 50-1000€. Voor 50 heb je een Mini 2009 op Catalina, voor 1000 een mooie iMac of Macbook Pro, en alles ertussen in. Recente 1000€+ Macs kun je maar beter lekker doorgebruiken, verkopen nu lijkt me weinig aantrekkelijk.

Bijdrager
    Matador

Je zal natuurlijk altijd mensen hebben die een tweedehands Mac van pakweg 3 jaar oud verkopen en denken dat ze een stuk goud in handen hebben. De (vraag)prijzen waren ook voor de komst van de M1 buiten proportioneel.

Bijdrager
    computer space

Ik vind juist dat je met tweedehands Macs enorm goede koopjes hebt. Vooral de machines waar je dosdude bij nodig hebt zijn erg aantrekkelijk geprijsd.  Van die bakken voor rond de 100-200€ waarvan je nog blij wordt in vergelijking met die 1500€ dure Z-book van je werk. Zat hipsters die zo’n bak echt niet meer vinden kunnen naast hun iPhone 12 en blij zijn als iemand anders er blij mee is.

Bijdrager
    sannetijmen

Zo’n 5 jaar terug kreeg ik de indruk dat de tweedehands markt werd gemonopoliseerd. Een of meer partijen die alles wegkochten en vervolgens hoog in de prijs tweedehands prijzen konden bepalen. Herkenbaar?

Bijdrager
    sannetijmen

<p class=”cite”>Matador op 18 november 2020 om 13:02</p>
    Je zal natuurlijk altijd mensen hebben die een tweedehands Mac van pakweg 3 jaar oud verkopen en denken dat ze een stuk goud in handen hebben. De (vraag)prijzen waren ook voor de komst van de M1 buiten proportioneel.

Zo’n 5 jaar terug kreeg ik de indruk dat de tweedehands markt werd gemonopoliseerd. Een of meer partijen die alles wegkochten en vervolgens hoog in de prijs tweedehands prijzen konden bepalen. Herkenbaar?

Bijdrager
    KarelWillem

Herkenbaar? Nee, niet echt.

Bijdrager
    Matador

<p class=”cite”>computer space op 18 november 2020 om 14:02</p>
    Vooral de machines waar je dosdude bij nodig hebt zijn erg aantrekkelijk geprijsd.  Van die bakken voor rond de 100-200€ waarvan je nog blij wordt in vergelijking met die 1500€ dure Z-book van je werk.

Mja, die vallen voor mij eerder in de categorie ‘antiek’;-)

Bijdrager
    Matador

Ik snap het wel, als je dit soort dingen leest. Een nieuwe M1 Mac mini kost slechts 49€ meer…

• Deze reactie is gewijzigd 6 dagen, 21 uren geleden door Matador. Reden: Typo
    Bijdrager
    KarelWillem

Ja, maar die M1 is dan ook niet ‘rap uitbreidbaar’.

Bijdrager
    Matador

<p class=”cite”>KarelWillem op 19 november 2020 om 12:39</p>
    Ja, maar die M1 is dan ook niet ‘rap uitbreidbaar’.

LOL

Bijdrager
    KR1275

<p class=”cite”>sannetijmen op 18 november 2020 om 09:47</p>
    In de 25 jaar dat ik nu op de mac werk heb ik afwisselend nieuwe en tweedehands macs gekocht. Met name de MBP 15 inch is al 15 jaar mijn werkpaard. Nu vraag ik mij af of door de M1 de tweedehands MBP’s uit 2019, 2018  en 2019 nog wel interessant zijn gezien de eerste zichtbare prestaties van de Air M1 en Pro 13″ M1?

Ik heb de indruk dat vooral het thema Thermo throttling gaat bepalen in hoeverre de air m1 zelfs concurrent is met de Intel Pro’s.

Ik denk sowieso dat de huidige Intel MBA’s en MBP’s deze dagen gedumpt gaan worden (tijdens al die Black Friday deals). Er moeten honderden euro’s af om ze nog aan de man te krijgen. Des te harder gaan de waardes van 2e hands modellen onderuit.

Bijdrager
    KR1275

<p class=”cite”>Matador op 19 november 2020 om 12:37</p>
    Ik snap het wel, als je dit soort dingen leest. Een nieuwe M1 Mac mini kost slechts 49€ meer…

Die gaat er zelf nog lang plezier van hebben…

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.