14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Yost

Krijg naam harde schijf niet veranderd

Ik heb een tweedehands iMac gekocht en de installatie ziet er nog zo netjes uit dat ik ‘m niet helemaal opnieuw wil installeren. Ik heb echter 1 probleempje: de vorige eigenaar heeft de harde schijf “22222222222220000” (of zoiets) genoemd. Als ik dat probeer te veranderen in “Macintosh HD” krijg ik de volgende melding: “De naam ‘Macintosh HD’ kan niet worden gebruikt. Gebruik een naam met minder tekens of een naam zonder leestekens.”. Ook een korte naam als “test” pakt ie echter niet.

Ik heb dit geprobeerd via het veranderen van de naam bij het ikoon op het bureaublad, en ook via Command+I. Zelfs disktool in de Terminal reageert niet meer, als ik via de -n optie de volumenaam probeer te veranderen.

Bijdrager
    Maurits

disktool is oud, moet je niet gebruiken.
    De opvolger diskutil doet het wel. (zie de man page van beiden voor meer info)
    Voorbeeld:

<br />
    imac:~ admin$ sudo diskutil rename iMacHD HD<br />
    Password:<br />
    Volume on disk0s2 renamed to HD<br />

Je moet dan wel de oude naam weten (2222), of anders kan je ook de device naam gebruiken (disk0s2 ofzo)
    je kan de device namen zien met diskutil list.

Bijdrager
    Oppie

Hoe is de HD geformatteerd?

Moderator
    Poezenbeest

De naam van de opstartschijf zomaar wijzigen is natuurlijk vragen om problemen….

Bijdrager
    Pieterr

Er is geen beter moment om een Clean Install uit te voeren dan net na de aanschaf van een tweedehands Mac. Om van dit (en eventuele volgende) problemen af te zijn zou ik dat gewoon doen. Kost je een uur.

Bijdrager
    Yost
    Oppie op 14 september 2010

Hoe is de HD geformatteerd?

Mac OS Uitgebreid (journaled)

Bijdrager
    Yost
    Zerk op 15 september 2010

De naam van de opstartschijf zomaar wijzigen is natuurlijk vragen om problemen….

Hoezo? Ik zou normaal gesproken toch gewoon de naam van mijn harde schijf moeten kunnen wijzigen? Het internet staat vol met hoe dat kan, zelfs op de Support pagina’s van Apple. Alleen de foutmelding die ik vervolgens krijg kan ik niet terugvinden.

Bijdrager
    Yost
    Pieterr op 15 september 2010

Er is geen beter moment om een Clean Install uit te voeren dan net na de aanschaf van een tweedehands Mac. Om van dit (en eventuele volgende) problemen af te zijn zou ik dat gewoon doen. Kost je een uur.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. **Zucht**. Is dat uur inclusief herformateren, defragementeren en herpartitioneren van de harde schijf?

Bijdrager
    Ree

@Zerk

Als je de naam van een schijf veranderd, veranderd daarmee ook het mountpoint van de schijf. /Volumes/Pietje wordt dan /Volumes/Puk. Dit kan problemen geven met scripts.

Maaarrrrrr…..

Dit probleem is niet van toepassing op de primaire schijf, want die wordt altijd gemount als root ( / )

Bijdrager
    macpro

Kijk even of je bestandsdeling aan hebt staan. Want als dat het geval is mag je de naam van de schijf meestal niet wijzigen.

Bijdrager
    Pieterr
    Yost op 15 september 2010

Is dat uur inclusief herformateren, defragementeren en herpartitioneren van de harde schijf?

Defragmenteren hoeft niet bij een schone installatie. Je gooit eerst alle partities weg, en daarna maak je één partitie aan (of je wist alleen de ene partitie). Dat doe je met schijfhulpprogramma opgestart vanaf DVD.
    Zie ook http://www.kenstone.net/fcp_homepage/partitioning_tiger.html
    Een complete OS X Installatie (SL) duurt zo’n 40 minuten. Daarna krijg je nog iLife etc.

Bijdrager
    Yost

OK. Dank jullie wel voor alle reacties. Ik ga het advies van Pieterr maar opvolgen. Dan weet ik zeker dat er geen bitjes meer gek staan, ergens.

Bijdrager
    R-Flow
    Zerk op 15 september 2010

Vertel Zerk, waarom?

Bijdrager
    Yost

Operatie is uitgevoerd, is geslaagd, en heeft zelfs nog 40 GB extra harde schijf ruimte opgeleverd. Voor herinstallatie had ik nog 197 GB vrij op de 250 GB schijf, na herinstallatie was dat 237 GB.;)

Ik ben uiteindelijk wel de hele avond bezig geweest, deels doordat ik het iets “te goed” heb gedaan:

1. formateren (wat schijfhulpprogramma wissen noemt) inclusief 1x overschrijven met nullen (*): 1 uur
    2. installeren Snow Leopard: 40 minuten
    3. Software Update draaien over de nieuwe installatie: 50 minuten
    4. iLife installeren: 30 minuten
    5. Software Update draaien: 30 minuten
    6. iWork installeren, inclusief Software Update: 20 minuten

Voila, een mooie schone iMac met 40 GB extra schijfruimte. O ja, en mijn harde schijf heet weer “Macintosh HD”. Ik heb maar niet geprobeerd of ik de naam nu wel kan veranderen. Stel e voor al dat werk, en veranderen lukt nog steeds niet.;)

(*) meer voor het gevoel dat de schijf dan echt lekker schoon is. Voor de veiligheid (van de vorige eigenaar, in dit geval) moet je de optie 7x overschrijven kiezen (wat 7x zo lang duurt als 1x overschrijven).

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.