23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    NomadAnne

krijg ik mijn mcbook pro uit 2015 het land nog uit/in gevlogen

Hola beste mensen,

Gister verscheen in het nieuws dat vliegtuigmaatschappijen geadviseerd zijn geen Macbooks Pro uit 2015 meer toe te laten in het het ruim. Ook als handbagage meenemen zou niet meer mogen.

Ik ben op de hoogte van het ‘batterijvervangings’programma van Apple en wil dat ook laten doen.

Mijn urgente probleem is dat ik in Mexico ben en over twee weken naar Z-Afrika vlieg. Batterij verwisselen in Mexico duurt 2 maanden dus dat lukt niet meer. Mijn plan was om dat in NL te doen maar plots is hier dus dit nieuws. En krijg ik mijn laptop überhaupt nog van Johannesburg naar Düsseldorf gevlogen?(Ik denk dat ik hem nog wel mee mag nemen in de trein naar NL. Op schoot natuurlijk en helemaal uit:-)

Heeft er al iemand nieuws over het vliegen op dit moment?

Ik heb Apple NL benaderd voor hulp maar ze verwijzen door naar Applecare Mexico. Dat is het probleem een beetje doorschuiven lijkt me want het is een internationaal probleem. Ik ben vast niet de enige die met een Macbook Pro met een niet deugende accu in het buitenland is.

Tips?Trics?

Dank is enorm. Groetjes van Anne

Bijdrager
    TheBigZ

Als je de MBP uitzet is het voor de EU voldoende.

The European Union Aviation Safety Agency issued a warning about these MacBook Pro models earlier this month, telling airlines in the region to follow 2017 rules that require devices with recalled lithium-ion batteries to be switched off and not used during flights.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-08-13/u-s-regulator-bans-recalled-apple-laptops-from-flights

Je zou nog naar zo’n brandzak kunnen informeren.

U.S. aviation regulations prohibit carrying recalled batteries on flights unless they’ve been replaced or stored in special packaging that inhibits fires, according to FAA guidelines on hazardous materials.

Bijdrager
    NomadAnne

<p class=”cite”>TheBigZ op 15 augustus 2019 om 18:58</p>
    Als je de MBP uitzet is het voor de EU voldoende.

The European Union Aviation Safety Agency issued a warning about these MacBook Pro models earlier this month, telling airlines in the region to follow 2017 rules that require devices with recalled lithium-ion batteries to be switched off and not used during flights.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-08-13/u-s-regulator-bans-recalled-apple-laptops-from-flights

Je zou nog naar zo’n brandzak kunnen informeren.

U.S. aviation regulations prohibit carrying recalled batteries on flights unless they’ve been replaced or stored in special packaging that inhibits fires, according to FAA guidelines on hazardous materials.

O wow, dank je. Ik had nog niet eerder van die brandzakken gehoord. Daar ga ik me even helemaal op storten. Kijken of ik ze kan vinden!

Moderator
    Night

Dan kun je beter een nieuwe laptop kopen in Mexico. Ze worden vooral gebruikt in vliegtuigen als het al mis is gegaan en een laptop daadwerkelijk begint te roken/branden (zie foto onderaan)

Die krengen zijn enorm duur. De goedkoopste kost $624.00:

https://www.amazon.com/Electronics-Fire-Containment-Certified-Materials/dp/B01EYW1SI2/ref=lp_14631061011_1_1?srs=14631061011&ie=UTF8&qid=1565889325&sr=8-1

Die van Z-Block zijn zelfs nóg duurder en komen op $750 (krijg je wel een paar mooie brandwerende handschoenen bij)

Daar komt nog bij dat shipping soms wel 2 weken duurt en het maar de vraag is of ze ook in Mexico leveren.

Niet echt een item dat je ‘zo eventjes’ koopt.

Ik zou dus eerst bij je luchtvaartmaatschappij, waarmee je naar Zuid-Afrika vliegt, navraag doen. Misschien kan je hem (net als in Europa) als ruimbagage vervoeren indien hij geheel is uitgezet.

Bijdrager
    NomadAnne

<p class=”cite”>Night op 15 augustus 2019 om 19:16</p>
    Dan kun je beter een nieuwe laptop kopen in Mexico. Ze worden vooral gebruikt in vliegtuigen als het al mis is gegaan en een laptop daadwerkelijk begint te roken/branden (zie foto onderaan)

Die krengen zijn enorm duur. De goedkoopste kost $624.00:

https://www.amazon.com/Electronics-Fire-Containment-Certified-Materials/dp/B01EYW1SI2/ref=lp_14631061011_1_1?srs=14631061011&ie=UTF8&qid=1565889325&sr=8-1

Die van Z-Block zijn zelfs nóg duurder en komen op $750 (krijg je wel een paar mooie brandwerende handschoenen bij)

Daar komt nog bij dat shipping soms wel 2 weken duurt en het maar de vraag is of ze ook in Mexico leveren.

Niet echt een item dat je ‘zo eventjes’ koopt.

Ik zou dus eerst bij je luchtvaartmaatschappij, waarmee je naar Zuid-Afrika vliegt, navraag doen. Misschien kan je hem (net als in Europa) als ruimbagage vervoeren indien hij geheel is uitgezet.

Jeetje, pff. Ja, ik zag het.

De mailtjes naar de vliegtuigmaatschappijen zijn de deur uit. Hopen dat ze reageren.

Dank je wel voor al je moeite! Fijn.

Bijdrager
    GoeieDag

Wie weet dat jij een MBP 2015 hebt?

Bijdrager
    Qapla

Zouden ze dat echt controleren denk je? Alsof ze daar allemaal zo het verschil kennen tussen soorten MacBooks. Volgens mij kan je hem gewoon zonder problemen meenemen aan boord.

Bijdrager
    NomadAnne

<p class=”cite”>GoeieDag op 15 augustus 2019 om 23:32</p>

Niemand zo op het eerste gezicht. Ben blij dat het niet op mijn voorhoofd staat:-)

Maar ik weet hoe paranoia de Amerikaanse beambten zijn. Je kunt een MacBook wel herkennen en aan de buitenkant staat het serienr enz. Just wanna make sure you know.

Het lijkt trouwens te gaan lukken (ben nog niet helemaal zeker). De maatschappijen waar ik mee vlieg lijken de US regels (nog) niet overgenomen te hebben. Het duurt nog even voor ik weer even in NL ben. Dan in elk geval als de wiedeweerga naar de Applestore om de accu te laten vervangen.

Have a nice day:-)

Bijdrager
    NomadAnne

<p class=”cite”>Qapla op 16 augustus 2019 om 00:27</p>
    Zouden ze dat echt controleren denk je? Alsof ze daar allemaal zo het verschil kennen tussen soorten MacBooks. Volgens mij kan je hem gewoon zonder problemen meenemen aan boord.

Dank je Quapla,

tja, just wanna be sure. De Amerikanen zijn behoorlijk paranoia.

Duimen maar.

Fijne avond!

Bijdrager
    GoeieDag

NomadAnne op 16 augustus 2019 om 01:40
    Maar ik weet hoe paranoia de Amerikaanse beambten zijn.

Ik ook. Maar de controle waar jij aan denkt, is een security controle, die probeert enkel zaken uit de handbagage te filteren die mogelijk voor een terroristische doeleinde kunnen worden gebruikt.

En hoewel ze best ook bij malafide of vreemde artikelen als drugs, gasflessen, grote hoeveelheden geld, etc aan de bel trekken, controleren zij niet op artikelen die vanwege veiligheid niet meegenomen mogen worden, zoals een MBP 2015.

Er zal door grondpersoneel van de airliner naar gevraagd kunnen worden of je zo’n MBP bij je hebt, en dan houdt je je gewoon van de domme. Want dit gaat ook echt weer eens nergens over. Apple doet wat het moet doen met zo’n terugroepactie: de verantwoording nemen voor de hoge kwaliteit die ze zeggen na te streven, en bij twijfel direct acteren. Maar dat wil niet zeggen dat zo’n ding nu ‘onveilig’ is.

Wat te denken van allerlei low-budget laptops? Of allerlei andere apparaten met een accu die zo van Alibaba komen? Of bv Apple MB’s met een vervangingsaccu van goedkope Chinese herkomst? Of hetzelfde met smartfoons waar zelf aan geknutseld is? Allemaal veel gevaarlijker dan MBP 2015 verhaal, dat weet ik zeker (ook uit eigen ervaring).

Gewoon lekker mee gaan vliegen (met het ding uitgeschakeld in je tas houden), en als ze er naar vragen denk je dat het een 2014 model is of zo.

@night: als ruimbagage vervoeren is nou juist niet zo’n goed idee, want als daar een apparaat tot zelf-ontbranding komt, kunnen de gevolgen veel en veel ernstiger zijn, ondanks de aanwezigheid van rookmelders en brandblusinstallaties.

Bijdrager
    Facundo

Gewoon lekker mee gaan vliegen (met het ding uitgeschakeld in je tas houden), en als ze er naar vragen denk je dat het een 2014 model is of zo.

Weer de gebruikelijke nonsens van Goeiedag. Die lult en lult maar over zaken waar hij niets van blijkt te weten. Er wordt wel degelijk op gecontroleerd en het is momenteel een groot risico om te nemen. Stel jezelf van de lokale situatie op de hoogte, want voor je het weet mis je de vlucht, omdat ze nog aan ’t uitzoeken zijn welk type mac, etc..Veel landen volgen nog steeds richtlijnen van de FAA. Die verwarring zorgt voor willekeur. Je bent gewaarschuwd!

Bijdrager
    GoeieDag

Haha. Je zit goed verkeerd. Maar ik ga jou niet wijzer maken (sowieso ben je niet wijs.)

Bijdrager
    GoeieDag

Van de EASA mag je ‘m in uitgeschakelde staat meenemen. Veel landen volgen nog steeds richtlijnen van de EASA.

Moderator
    Night

Net zoveel landen volgen de regelgeving van de FAA. En dom doen alsof het een 2014 model is gaat dan ook niet lukken. Staat er MacBook Pro op dan gaan de alarmbellen rinkelen en gaat het ding niet mee. Jij mag bewijzen dat de jouwe geen gevaar vormt (bouwjaar, type, evt. bewijs van vervanging accu).

Voor wat betreft de opmerking over de gevaarzetting bij ruimbagage: Ik geef je groot gelijk, echter de regelgeving stelt dat dat dan wel weer mag volgens de EASE. Daar mag hij ook in de handbagage mee, mits volledig uitgeschakeld. Volgens de FAA, mag het ding zowel niet in de handbagage als in het ruim worden vervoerd.

Voorkomen is beter als genezen: dus eerst navraag doen bij de betreffende luchtvaartmaatschappij (zoals ik al eerder adviseerde).

Bijdrager
    GoeieDag

Het gaat erom dat TS met de MBP naar NL wilt vliegen, om ‘m hier te repareren. Achterlaten is geen optie voor haar.

En ik wil aangeven dat de kans dat er voor haar een probleem ontstaat, m.i. heel klein is. Wijsneus Facundo stelt wel “er wordt wel degelijk op gecontroleerd“, maar wie is/zijn “er” dan? Niet de TSA of soortgelijke.

De regel opleggen door FAA/EASA/wie dan ook is vers één, de regel afdwingen en controleren is vers twee. Weet ik uit de praktijk.

Afijn, ik heb er alles over gezegd wat ik ervan vind. Anne, doe er je voordeel mee.

Bijdrager
    Facundo

Het dondert niet wat jij ervan vindt, Goeiedag. Je snapt er niets van hoe het werkt. Het gaat erom wat de realiteit is, ongeacht wat het officiele beleid is, op welke plek dan ook. En die realiteit is dat je met mensen van douane, beveiliging, etc. te maken hebt en dat er van volstrekte willekeur sprake is. Het komt momenteel doorlopend voor dat ze (zèlfs met andere types Macbooks) gewoon weigeren, onder het mom van “better safe than sorry”. Dàt is de realiteit, en dus moet TS niet naar jouw onkundige geouwehoer luisteren, maar de (ruime) tijd die ze heeft gebruiken om dit VOORAF te regelen met carrier. En mensen met andere Macbooks doen er verstandig aan om te zorgen voor een bewijs van het type, zodat je niet het slachtoffer wordt van een overijverige medewerker die (net als Goeiedag) de klok heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt.

Bijdrager
    TheBigZ

@facundo: Hoe vaak kom jij op een luchthaven?

Bijdrager
    RW076

<p class=”cite”>NomadAnne op 16 augustus 2019 om 01:40</p>

<p class=”cite”>GoeieDag op 15 augustus 2019 om 23:32</p>

Niemand zo op het eerste gezicht. Ben blij dat het niet op mijn voorhoofd staat:-)

Maar ik weet hoe paranoia de Amerikaanse beambten zijn. Je kunt een MacBook wel herkennen en aan de buitenkant staat het serienr enz. Just wanna make sure you know.

Het lijkt trouwens te gaan lukken (ben nog niet helemaal zeker). De maatschappijen waar ik mee vlieg lijken de US regels (nog) niet overgenomen te hebben. Het duurt nog even voor ik weer even in NL ben. Dan in elk geval als de wiedeweerga naar de Applestore om de accu te laten vervangen.

Have a nice day:-)

Laten we vooral de 250+ andere inzittende niet vergeten mocht het misgaan.

Moderator
    Night

Zeker nu die bericht de internationale pers heeft gehaald, zul je eerder kans hebben om een overijverige dienstklopper tegen het lijf te lopen.

Neem gewoon het zekere voor het onzekere. Klaar.

Bijdrager
    GoeieDag

Als je zo’n grote broek aantrekt Facundo, en anderen “gelul/ge-oh/niks van snappen” verwijt, dan moet je zelf de feiten goed hebben.

Alleen al dat je douane hierin noemt, laat zien dat je geen hol begrijpt van wat de taken en verantwoordelijkheden zijn van de verschillende instanties en diensten op een luchthaven.

Maar blijf maar beledigende teksten hier zetten; je maakt alleen jezelf belachelijk en laat zien dat je een stuk onbenul bent.

NB: gisteren nog gevlogen met een MB12″ in mijn handbagage; ik zag ook een aantal MBP’s aan boord.

Moderator
    Night

FACUNDO en GOEIEDAG:

Laten we het netjes houden, anders gaat de gum erover!

Bijdrager
    GoeieDag

Prima! Er mag best wat gegumd worden in dit topic; ga je gang.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.