30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 50)
  • Q:
    Bijdrager
    midas

kredietcrisis?

Nu net de nieuwe computers zijn gepresenteerd weten we dat de prijzen niet erg zijn gezakt. Veel mensen hoor ik daar over klagen. We hebben een kredietcrisis en dan toch weer dure computers presenteren. Maar waar het mij om gaat is dat ik eigenlijk nog helemaal geen last heb van een krediet crisis. Ik geef mijn geld nog lekker uit en het komt ook nog goed binnen. Zijn er hier op het forum wel mensen die echt ‘last’ hebben van de crisis? Dan bedoel ik dus niet de gokker die zijn centjes op de beurs heeft verloren. Volgens mijn valt het dus in het gewone leven allemaal wel mee.

Bijdrager
    spacefreek

Ben ik het helemaal mee eens, mensen die er last van hebben zijn mensen die nu of binnekort een huis gaan kopen, de hypotheekrente stijgt namelijk erg snel.
    Verder is door de creditcrisis de benzineprijs alleen maar aan het dalen en zijn door de paniek alleen maar vele uitverkopen van diverse winkelketens
    En is er iemand die er minder door is gaan verdienen? Ik heb het nog niet gehoord (en de topmannen bij de banken krijgen nog steeds hun bonusjes hoor ;))

Ik heb gisteren dan ook gewoon de nieuwe MacBook besteld
    En zoals aan de cijfers gisteren te zien was, ben ik niet de enige (dit jaar NU al 7.1M Mac’s verkocht door Apple, evenveel als de totale hoeveelheid in 2007)

Bijdrager
    Josebo.

Als het allemaal wat langer gaat duren, zullen we het wel gaan merken. Maar ik denk dat de maatregelen van de overheden wel aan gaan slaan en dat het uiteindelijk allemaal wel weer goed komt.

Bijdrager
    Apfel

De zeepbel economie in de VS is nog niet opgelost, een triljoen dollar aan slechte leningen wie gaat dat betalen.

Bijdrager
    Lothian
    ”spacefreek”

de hypotheekrente stijgt namelijk erg snel.

Onzin.

Bijdrager
    trabant
    ”Appearance”

De zeepbel economie in de VS is nog niet opgelost, een triljoen dollar aan slechte leningen wie gaat dat betalen.

Jij en ik. Niet degene die ermee vandoor gegaan is, zoveel is zeker.

WIe werkt in conjuctuurgevoelige branches zal het wel merken.

Bijdrager
    Franko

Er is toch niemand mee vandoor gegaan?

De banken in amerika zijn zo slim geweest om leningen af te sluiten met mensen welke die leningen helemaal niet konden betalen. Is dat inhaligheid? ja dat denk ik wel en buiten dat ook ongelooflijk dom maar dat blijkt nu wel.

De mensen kunnen hun leningen niet meer betalen, de banken krijgen geen geld meer binnen maar zijn nog wel verplicht hun spaarders rente te betalen. Bank leent geld van een andere bank maar kan dat ook niet terugbetalen, de andere bank raakt in de problemen en niemand leent elkaar nog geld.

gevolg: Banken vallen een voor een langzaam om en mensen raken hun spaarcentjes kwijt. Daarom wil het kabinet er nu 200 miljard insteken, om deze leningen aan elkaar weer op gang te krijgen en zo het vertrouwen te herstellen.

Merken wij het?

Voorlopig nog niet, de overheid staat garant voor het spaargeld van het grootste deel van Nederland en de ABN en Fortis zijn van de staat en kunnen dus niet omvallen.

Bijdrager
    Taconew

Persoonlijk heb ik ook even nagedacht over de hypotheekrente wat deze de komende tijd zal gaan doen, gelukkig heb ik nog 4 jaar de tijd voordat deze weer aangepast moet worden. Ik verwacht dat het allemaal een tijdelijk dip zal zijn en verwacht danh ook niet al te grote problemen voor mezelf. Net als de TS komen de euro’s gelukkig net wat harder binnen als dat deze mijn portemonee verlaten waardoor er nog een stukje “sparen” over blijft.

De echte minima is waarschijnlijk ook niet op een Apple community te vinden…

Ben je op zoek naar de minima? probeer het hier eens;-)

Bijdrager
    KarelWillem

Crisis? What Crisis?

Bijdrager
    midas

tot nu toe zijn we het dus redelijk over eens dat we nu nog niks merken. Toch hoor je veel bange mensen die geen grote aankopen meer doen. Op die manier krijgen we dus de ‘the self fulfilling profesie’ zoals we die in mooi Nederlands noemen. Koop je geen TV meer dan krijgen de fabrikanten vanzelf last. Stellen wij het kopen van een huis allemaal een beetje uit, dan staan ze langer te koop en zullen sommige prijzen zakken.

Bijdrager
    Franko
    ”Taconew”

Persoonlijk heb ik ook even nagedacht over de hypotheekrente wat deze de komende tijd zal gaan doen, gelukkig heb ik nog 4 jaar de tijd voordat deze weer aangepast moet worden. Ik verwacht dat het allemaal een tijdelijk dip zal zijn en verwacht danh ook niet al te grote problemen voor mezelf. Net als de TS komen de euro’s gelukkig net wat harder binnen als dat deze mijn portemonee verlaten waardoor er nog een stukje “sparen” over blijft.

De echte minima is waarschijnlijk ook niet op een Apple community te vinden…

Ben je op zoek naar de minima? probeer het hier eens;-)

Ik verwacht niet dat de hypotheekrente zal stijgen, dat maakt het probleem alleen maar groter. meer mensen die hun hypotheek niet meer kunnen betalen en dan begint het heel circus weer overnieuw.

ik kijk wel met argusogen naar wat er in de VS gebeurd. Die hadden al een grote schuld, maar die lijkt nu onoverkomelijk?

@ Midas:

Ja klopt, geld moet rollen … maar mensen zijn bang omdat ze het niet snappen. Dit is geen gewone resessie zoals we al vaker hebben gehad. Dit is een probleem wat nog niet eerder is voorgekomen maar goed, geld moet uitgegeven worden zo zit de economie nu eenmaal in elkaar, als mensen geen geld gaan uitgeven omdat ze bang zijn word het alleen maar een groter probleem. Ook waren er mensen welke van plan waren hun geld van de bank te gaan halen, ik snap de denkwijze en misschien zou ik het zelf ook wel doen maar het is natuurlijk economisch gezien het slechtse wat er kan gebeuren voor een bank.

Bijdrager
    Ludo

We gaan de gevolgen echt nog wel merken, wees daar maar zeker van. Miljarden zijn verdampt en die moeten weer ergens vandaan komen. Er zit natuurlijk een vertraging in de effecten. Eerst staan huizen langer te koop, dan worden ze helemaal niet meer verkocht. Bedrijven zullen failliet gaan, verkopen zakken in. Werkeloosheid zal stijgen. Deze crisis is nog lang niet bezworen.

Bijdrager
    Taconew

Ik geloof ook niet dat de hypotheekrente zal gaan stijgen, dit zal mensen ervan weerhouden om een huis te kopen waardoor het nog slechter zal gaan met de economie.

Inactief
    Anoniem
    ”midas”

tot nu toe zijn we het dus redelijk over eens dat we nu nog niks merken. Toch hoor je veel bange mensen die geen grote aankopen meer doen. Op die manier krijgen we dus de ‘the self fulfilling profesie’ zoals we die in mooi Nederlands noemen.

Economie is per definitie gebaseerd op emotie… en ja, uiteindelijk zullen we het hier ook voelen. Al die reddingsplannen moeten namelijk door iemand betaald worden… en dat zijn wij. Gelukkig staat Europa er wel een stuk gezonder bij dan de Verenigde Staten.

Bijdrager
    @iMen
    ”josebo9″

Als het allemaal wat langer gaat duren, zullen we het wel gaan merken. Maar ik denk dat de maatregelen van de overheden wel aan gaan slaan en dat het uiteindelijk allemaal wel weer goed komt.

Dat dachten we maandag ook. Maar na dat gister de handel in Fortis weer van start ging om 11 uur sloten ze toch op -77.73%. Een waarde van slechts 1,20 terwijl het een tijdje terug nog ruim 20,- was.
    De IMF heeft dan wel gezegd garant te staan voor de leningen die banken elkaar verstrekken, maar dat lijkt weinig zin te hebben als het wantrouwen overslaat naar de reële economie, wat nu het geval is en wat voor gevolg het heeft. Namelijk een verlies van 7,56% op de Damrak.
    De huizenprijzen zakken voor het eerst in 18 jaar. Dat is gunstig voor de beginners, maar ongunstig voor de mensen die een huis te koop hebben staan en straks dubbel moeten gaan zitten. Dat gaat wel geld kosten.
    De kans dat we straks in een recessie gaan belanden wordt met de dag groter. Het zou niet eens een slechte zijn, dat iedereen weer even met de benen op de grond wordt gezet en we allemaal opnieuw beginnen. Een recessie is dan, denk ik, ook niet af te wenden met miljarden aan garant stellingen van overheden over heel de wereld. Het gaat om vertrouwen, en beleggers zijn dat nu totaal kwijt.
    Wat ik raar vind, en waar ik ook niet niet helemaal uit ben. Waar haalt Nederland die 200 miljard straks vandaan als het nodig is? Geld wordt gemaakt, dat is bekend. Maar als niemand straks meer geld uitleent komt Nederland (met een rijksbegroting van 179,6 miljard) echt niet aan die 200 miljard beloofde euros.

Ik ben blij dat ik weinig met de economie te maken heb op dit moment, maar vind het erg boeiend om te volgen.

Bijdrager
    trabant

De huizenprijzen zijn tot in het absurde gestegen. Die moeten hoognodig omlaag. En hier spreekt een huiseigenaar.

Moderator
    Poezenbeest

Ja… mijn idee…. kan ik tenminste verkassen…. tegen de tijd dat het zover is, heb ik de kosten koper er al uit, dus kan ik weg…. Helaas staat mijn rente maar 20 jaar vast en kan ik hem meenemen….

Bijdrager
    Ludo
    ”@iMen”
    ”josebo9″

Waar haalt Nederland die 200 miljard straks vandaan als het nodig is? Geld wordt gemaakt, dat is bekend. Maar als niemand straks meer geld uitleent komt Nederland (met een rijksbegroting van 179,6 miljard) echt niet aan die 200 miljard beloofde euros.

Ik ben blij dat ik weinig met de economie te maken heb op dit moment, maar vind het erg boeiend om te volgen.

– De vraag stellen is het antwoord geven in dit geval.
    – Gek genoeg denken veel mensen dat ze weinig met de economie te maken hebben, maar dat zal een dwaling blijken.
    – Huizenprijzen zijn zeker veel te hoog, overdrachtsbelasting is een rem op doorstroom. Een daling met 50% zou m.i. gezond zijn.
    (ook huiseigenaar hier :sealed: )

Bijdrager
    spacefreek
    ”Lothian”
    ”spacefreek”

de hypotheekrente stijgt namelijk erg snel.

Onzin.

Zeker geen onzin, nu nog misschien niet heel snel, maar dat gaat het wel. En die miljarden die gemist worden zullen zeker via de hypotheekrente binnengehaald worden (deels). De spaarrente is toch ook gedaald?

Bijdrager
    Veritas
    ”Zakske”

Gelukkig staat Europa er wel een stuk gezonder bij dan de Verenigde Staten.

Ja qua werkgelegenheid misschien wel, de rest…

”trabant”

De huizenprijzen zijn tot in het absurde gestegen. Die moeten hoognodig omlaag. En hier spreekt een huiseigenaar.

Hier spreekt ook een huiseigenaar: ze mogen in jouw ogen tot in het absurde gestegen zijn, vergeet niet dat er hier ook erg veel “nieuwe” inwoners zijn gekomen, en ruimte met de seconde schaarser wordt.

Moderator
    Poezenbeest

Ik zit hier in Laak in Den Haag, een huis van 75m2 kost hier zo ongeveer een ton en dat is eigenlijk nog te duur voor beginnende jongeren… En juist die groep zou ik graag in deze wijk willen zien voor de leefbaarheid, maar helaas…

Overigens is de rente best hard aan het stijgen, kreeg je een jaar geleden nog rond de vijf procent rente op een lening, vandaag zal je echt niet op moeten kijken van een rente van over de zes procent… Het lijkt niks, maar het is wel een enorme stijging.

Maar on-topic… die crisis zal ons allemaal raken, hij raakt nu al 190 miljoen mensen, die onder andere door de gestegen voedselprijzen (ja, ook een onderdeel van de crisis) al 190 miljoen mensen die honger moeten lijden… en weet je wat ik nou zo gek vind> Dat als er een bank gered moet worden, er ineens vijf miljard boven tafel getoverd kan worden en een week later nog eens een veel groter bedrag, maar dat als er 190 miljoen mensen met een fractie van dat bedrag levensreddende hulp kunnen ontvangen, het geld er dan nooit is….

Bijdrager
    Taconew

75m2 voor een ton? Mijn eerste appartement in het centrum van ’s hertogenbosch kocht ik voor 140.000 kk voor 38!!!m2

Bijdrager
    trabant

Je moet toch eens leren afdingen, Taco! :evil:

”Zerk”

en weet je wat ik nou zo gek vind> Dat als er een bank gered moet worden, er ineens vijf miljard boven tafel getoverd kan worden en een week later nog eens een veel groter bedrag, maar dat als er 190 miljoen mensen met een fractie van dat bedrag levensreddende hulp kunnen ontvangen, het geld er dan nooit is….

”@iMen”

Wat ik raar vind, en waar ik ook niet niet helemaal uit ben. Waar haalt Nederland die 200 miljard straks vandaan als het nodig is? Geld wordt gemaakt, dat is bekend. Maar als niemand straks meer geld uitleent komt Nederland (met een rijksbegroting van 179,6 miljard) echt niet aan die 200 miljard beloofde euros. .

Ik zit me ook af te vragen: Waar komt het vandaan en waar gaat het heen?
    Er is onder Balkenende wel meer zoek geraakt. (Kleine) zelfstandigen hebben jarenlang WAS afgedragen, waar echter bijna niemand aanspraak op kon maken. Dat moet op het eind, toen de WAS werd afgeschaft, een flinke pot geld zijn geweest. Die is gewoon weg. Foetsie!

Bijdrager
    Cloudsurfer

Kredietcrisis? Ik reed laatst langs een AVA tankstation in Eindhoven. Litertje Euro: 1,39€. :bigsmile:

Nee, ik merk er persoonlijk niet zoveel van. Mijn pa denkt daar anders over: die heeft zijn eigen bedrijf.

Bijdrager
    Obi

De besturen van de grootse banken in de wereld zijn allemaal per definitie crimineel en dienen per direkt standrechtelijk geëxecuteerd te worden (langdurige misdaden tegen de menselijkheid), inclusief het afschaffen van dit parasitair systeem en terug gaan naar een economie gebaseerd op ‘resources’.

En ik blijf bij bovenstaande stelling:

Want nog geen 3 dagen voor het hele zaakje in elkaar stortte heeft het bestuur van de Lehman bank een 5 tal Top bestuurders nog wat extra bonussen gegeven ter waarde van 100 miljoen dollar:.

http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industry_sectors/banking_and_finance/article4926278.ece

Je moet toch een speciaal soort rat zijn voor dit soort acties

Bijdrager
    jimeh
    ”Cloudsurfer”

Kredietcrisis? Ik reed laatst langs een AVA tankstation in Eindhoven. Litertje Euro: 1,39€. :bigsmile:

Nee, ik merk er persoonlijk niet zoveel van. Mijn pa denkt daar anders over: die heeft zijn eigen bedrijf.

Idd benzine is nu echt een lachertje, hier staat ie op 1,34

Bijdrager
    Bolle1961
    ”trabant”

idd ik heb een 3 kamer appartement uit ’61 die doen hier gewoon 120K te zot voor woorden

Bijdrager
    trabant

@Obi: het probleem blijft, dat als je met uiterste middelen daartegen wilt optreden (omdat verder niemand dat schijnt te doen), dat je dan meteen als staatsvijand nummer 1 op allerlei politiebureaus hangt.

”j1mmyarts”

Ah, jij hebt je eerste brommertje? Sorry dat ik zo laatdunkend doe, maar de benzineprijs bestaat nog altijd voor het grootste gedeelte uit accijnsen en wordt zodoende nog steeds kunstmatig hoog gehouden. Overal ter wereld is de peut goedkoper.
    Maar als je kijkt naar welk aandeel een liter benzine in een modaal inkomen heeft, dan is de benzine sinds de oliecrisis van 1973 wel relatief flink goedkoper geworden. We maken dan ook flink veel meer kilometers, iedereen moet zonodig in Almere gaan wonen en een brug te ver gaan werken en naar het andere eind van de wereld op vakantie. Zodat we nog altijd een godsvermogen aan brandstof kwijt zijn…

Bijdrager
    Bolle1961
    ”j1mmyarts”
    ”Cloudsurfer”

de olie prijs is ongeveer gehalveerd, hier merk je echter niks van aan de pomp, behalve als een vat ruwe olie een dubbeltje duurder wordt. dan wordt het nagenoeg gelijk doorberekend

Bijdrager
    Лукас

Tuurlijk, Shell wil ook wat. En omdat wij mensen zo stom zijn dat we er maar genoegen mee nemen, komen ze er nog mee uit de voeten ook. En ja, de accijnzen moeten omlaag en wat al niet meer, maar dat zie ik echt niet zo gauw gebeuren. Zoek het toch wat meer bij de olieboeren.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 50)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.