28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Bijdrager
    Julian Gijsen

Krakend geluid in Virtual DJ

Voor mijn DJ-werk gebruik ik Virtual DJ; een prima programma, maar nu heeft er zich iets bizars voorgedaan. Indien ik het programma opstart en een nummer afspeel dan is het geluid wat je dan hoort werkelijk te verschrikkelijk voor woorden. De bas klinkt alsof hij is opgeblazen en alles kraakt. Ik heb geprobeerd te zoeken naar de oorzaak, maar het lukt niet echt. De boxen zijn goed want bij het afspelen van geluid in iTunes is er niks aan de hand. De interne geluidskaart van mijn MBP is prima; ook deze geeft geen problemen. De externe geluidskaart die ik heb (Behringer U-Control UCA202) is volgens mij ook niet stuk, want als ik in VDJ instel dat dit de enige geluidskaart is dan klinkt het geluid ook niet verkeerd. De enige instelling die voor troep zorgt is wanneer ik zeg dat ik met 2 geluidskaarten werk waarbij de ingebouwde geluidskaart voor de master is en de externe voor de headphones. Deze instelling gebruikte ik altijd al dus ik snap er he-le-maal niks van!

Wie kan me helpen? :cry:

Bijdrager
    Dr. Maddox

Als het niet je hardware is..

Misschien je midi configuratie (Hulpprogramma’s) even nalopen en anders een nieuw gecombineerd apparaat instellen?

Bijdrager
    joerideleebeeck

Staat je master (Gain) volume van VDJ misschien op maximum?
    Indien ja: nooit doen, zet deze ongeveer in de helft, anders komt je geluid in verzadigd gebied, en krijg je dus vervorming.

Bijdrager
    Julian Gijsen

Dank voor de reacties tot zover, maar het verlossende antwoord staat er (volgens mij) nog niet tussen helaas…

MIDI kan het niet aan liggen denk ik; mijn Numark Total Control bevat geen geluidskaart en functioneert prima als ik instel dat er alleen geluid komt uit de interne geluidskaart. En de gain was ongeveer het eerste waar ik naar keek toen het probleem zich voordeed. Echter zelfs het verzetten van de gain naar een negatief niveau had nog steeds geen verbetering tot gevolg…

Bijdrager
    benj1989

misschien iets met een bufffer dat te klein is ingesteld?

Bijdrager
    Julian Gijsen

Buffer?

Bijdrager
    joerideleebeeck
    ”Julian

De enige instelling die voor troep zorgt is wanneer ik zeg dat ik met 2 geluidskaarten werk waarbij de ingebouwde geluidskaart voor de master is en de externe voor de headphones

Welke output geeft dan de slechte geluidsweergave? Allebei, of maar één van de twee?

Bijdrager
    Dr. Maddox

Een kabelbreuk kan ook het probleem zijn. Heb je een andere kabel liggen om het even mee te testen?

Bijdrager
    Julian Gijsen

Zouden de boxen/externe geluidskaart het dan niet ook slecht moeten doen buiten VDJ om? Dat is nl. niet het geval…

Bijdrager
    joerideleebeeck

En wat hiermee:

”Julian

De enige instelling die voor troep zorgt is wanneer ik zeg dat ik met 2 geluidskaarten werk waarbij de ingebouwde geluidskaart voor de master is en de externe voor de headphones

Welke output geeft dan de slechte geluidsweergave? Allebei, of maar één van de twee?

Bijdrager
    Julian Gijsen

Moeilijk te horen, maar het lijkt erop dat allebei de kanalen slecht zijn.

Ik ga ’t programma nu opnieuw installeren, even kijken of dat wat doet…

Edit: ook dat lijkt niet te helpen…

Bijdrager
    bedhead
    ”benj1989″

misschien iets met een bufffer dat te klein is ingesteld?

Ik zou ook de bufferpiste even bewandelen. Ik ken het programma niet, maar kan je nergens een buffer instellen?

Bijdrager
    Julian Gijsen

Ehm, wat is een buffer?

Bijdrager
    joerideleebeeck
    ”Julian

Ehm, wat is een buffer?

Dat is een soort van tijdelijk geheugen waarin het programma bijvoorbeeld de volgende 10 seconden van een liedje in laadt om dan vervolgens af te spelen. Een soort reserve dus.

Bijdrager
    Julian Gijsen

En (waar) wat kan ik daaraan veranderen?

Ik heb vandaag de hele retekeet getest op een iMac van een vriend en daarbij werkte wel alles gewoon! Kan het misschien ook aan mijn Macbook liggen?

Bijdrager
    joerideleebeeck

Ik denk dat het instellingen zijn, dus geen hardware gerelateerd probleem.
    Specifieke bufferinstellingen zijn er geloof ik niet in VDJ, maar een andere oplossing weet ik niet onmiddellijk.

Bijdrager
    Julian Gijsen

Maar als het instellingen zijn, hoe kan het dan dat het probleem zich plots voorgedaan heeft? En waarom is het probleem dan niet verholpen als ik instel dat ’t programma de instellingen op default moet zetten? Begrijp me niet verkeer hoor;) ik vind het super dat je me wilt helpen!!!

Bijdrager
    rogerpaolo

mooi gijpje!

ttp: je hebt een interne en een externe geluidskaart. Beiden functioneren goed met iTunes?
    welke geluidskaart kraakt bij VDj, de externe of de interne?
    wanneer je VDj afspeelt over alleen intern, of alleen extern, zijn er dan problemen?
    Heb je onlangs een update gedaan?
    Heb je een permissierepair gedaan (weet neit of dat kan helpen, maar is 1 van de eerste dingen die ik doe wanneer ik problemen heb..)

Bijdrager
    joerideleebeeck
    ”Julian

En waarom is het probleem dan niet verholpen als ik instel dat ’t programma de instellingen op default moet zetten?

Ik wist niet dat je dit gedaan hebt.
    Wel wist ik dat je VDJ opnieuw hebt geïnstalleerd, maar dan kon het zijn dat het voorkeurs-bestandje met alle instellingen niet mee verwijderd was, en dus de nieuwe VDJ neemt dan de instellingen van de oude gewoon over zodat het probleem blijft…

Een andere oplossing schiet me niet onmiddellijk binnen.

Bijdrager
    Julian Gijsen
    ”rogerpaolo”

mooi gijpje!

Thanks, wil eigenlijk al tijden nieuwe foto; sta ze nog wel beter;) Jij surft ook?

ttp: je hebt een interne en een externe geluidskaart. Beiden functioneren goed met iTunes?

Ik kan niet zo snel problemen zien, nee...

Het moet bijna wel de interne zijn; het programma flipt op het moment dat ik de dubbele geluidskaart-optie aanklik ongeacht of die geluidskaart ook echt aangesloten is of niet.

wanneer je VDj afspeelt over alleen intern, of alleen extern, zijn er dan problemen?

Je bedoelt dat ik aanklik dat ik maar 1 output heb? Nee, dan is er niks aan de hand.

Ik koop vaak mijn software, maar om eerlijk te zijn heb ik deze via het illegale circuit verkregen omdat mijn studentenbudget geen software toelaat die even duur is als de DJ gear zelf (dat vind ik ook van de zotte persoonlijk). Updates doe ik dus nooit…

Heb je een permissierepair gedaan (weet neit of dat kan helpen, maar is 1 van de eerste dingen die ik doe wanneer ik problemen heb..)

Kun je dit uitleggen? Wat is dat?

Ik heb vanmiddag exact dezelfde setup op een iMac van een vriend aangesloten en daarop werkte alles perfect! Hij had de software nog niet, dus ik had het bij hem geïnstalleerd en vervolgens gedraaid met mijn Numark TC + Behringer ext. geluidskaart en niks geen gekraak! Omdat het gekraak ook voorkwam indien ik Cue LE, de bijgeleverde op VDJ-lijkende software installeerde en met dezelfde instellingen testte, begin ik nu steeds meer te vrezen/vermoeden dat het probleem hem in mijn MBP zit. Morgen zal ik even een geluidsfragmentje opnemen + plaatsen, misschien dat dat helpt bij het identificeren/herkennen van dit probleem.

Bijdrager
    rogerpaolo
    ”Julian
    ”rogerpaolo”

mooi gijpje!

Thanks, wil eigenlijk al tijden nieuwe foto; sta ze nog wel beter;) Jij surft ook?

Jep, volgende week off to Tarifa, hoop dat er flink wat Levante staat!

Ik kan niet zo snel problemen zien, nee...

Ok, dus het signaalpad zou in orde moeten zijn; vragen over kabels, hardware instellingen etc. zijn neit nodig

Het moet bijna wel de interne zijn; het programma flipt op het moment dat ik de dubbele geluidskaart-optie aanklik ongeacht of die geluidskaart ook echt aangesloten is of niet.

Dit antwoord begrijp ik niet; wanneer je de dubbele geluidskaart optie aanklikt, komt het slechte geluid dan uit de Behringer, de interne, of allebei?

Je bedoelt dat ik aanklik dat ik maar 1 output heb? Nee, dan is er niks aan de hand.

Heb je het geaggregeerde apparaat al een keer verwijderd en opnieuw aangemaakt?

Ik koop vaak mijn software, maar om eerlijk te zijn heb ik deze via het illegale circuit verkregen omdat mijn studentenbudget geen software toelaat die even duur is als de DJ gear zelf (dat vind ik ook van de zotte persoonlijk). Updates doe ik dus nooit…

Kun je dit uitleggen? Wat is dat?

je gaat naar utilities, disk uttility (hulpprogrammas – schijfhulpprogramma) en daar vind je de optie om je de permissies op je systeemschijf te repareren. Probeer dat maar eens, duurt een minuut of 5 a 10

Bijdrager
    Julian Gijsen
    ”rogerpaolo”

Dit antwoord begrijp ik niet; wanneer je de dubbele geluidskaart optie aanklikt, komt het slechte geluid dan uit de Behringer, de interne, of allebei?

Het slechte geluid komt uit de speakers, ongeacht of ik de Behringer aangesloten heb of niet. Zodra ik die optie aanklik, flipt het geluid van mijn speakers. Het lijkt mij dus de interne kaart die het plots niet meer snapt?

Heb je het geaggregeerde apparaat al een keer verwijderd en opnieuw aangemaakt?

Ehm? :innocent: [size=9:17e2a7df8d]wat is dat?[/size:17e2a7df8d]

je gaat naar utilities, disk uttility (hulpprogrammas – schijfhulpprogramma) en daar vind je de optie om je de permissies op je systeemschijf te repareren. Probeer dat maar eens, duurt een minuut of 5 a 10

Je bedoelt het controleren van de bevoegdheden gok ik? Dat heb ik zojuist geprobeerd maar dat had geen effect…

Bijdrager
    rogerpaolo

ok, je kunt in VDJ de optie aanklikken om meerdere geluidskaarten als output te gebruiken begrijp ik nu.

Een geaggreggeerde geluidskaart is een optie in OSX; je kunt daarmee verschillende geluidskaarten (intern & of extern) samenvoegen tot 1 apparaat. Voor zover ik kan opmaken uit je verhaal kan VDJ zon device zelf aanmaken, en gaat daar iets mis.

Wat je zou kunnen proberen is zelf een geaggregeerde geluidskaart aanmaken in hulpprogrammas – audio midi setup, deze geef je dan een mooie naam. Als het goed is zie je deze ‘kaart’ dan in VDJ als mogelijke optie, en zie je het totaal aantal uitgangen wat je hebt aangemaakt. Je wijst dan je cue to aan de kanalen die je hebt toegewezen aan je interne kaart, en je master aan de kanalen die je hebt toegewezen aan de behringer.

Bijdrager
    bedhead

Is het probleem nu al verholpen?

Bijdrager
    Julian Gijsen

Nog niet; ik heb intussen al een medewerker van Apple aan de lijn gehad maar ook dat had nog geen resultaat; de hardware-test die mij me aanraadde hielp niets. De suggesties van Roger heb ik geprobeerd, maar ik kan nergens zien dat ik ‘zelf’ een geluidskaart kan kiezen in VDJ.

Ik heb het nu vrij druk, maar zal spoedig een audiovisuele weergave van mijn probleem plaatsen; misschien dat dat helpt…

Bijdrager
    rogerpaolo
    ”Julian

Nog niet; ik heb intussen al een medewerker van Apple aan de lijn gehad maar ook dat had nog geen resultaat; de hardware-test die mij me aanraadde hielp niets. De suggesties van Roger heb ik geprobeerd, maar ik kan nergens zien dat ik ‘zelf’ een geluidskaart kan kiezen in VDJ.

Ik heb het nu vrij druk, maar zal spoedig een audiovisuele weergave van mijn probleem plaatsen; misschien dat dat helpt…

Ik heb om dit te proberen even een demo van VDJ op mn macbook gezet. Linksboven zit een knopje dat ‘config’ heet. Klik daarop. minimaliseer nu het hoofdscherm en er staat een scherm met allerlei opties waaronder Sound Setup. Hier kun je kiezen welke kaart je wilt gebruiken en hoe de routing moet lopen, beetje onlogisch menu maar kijk maar eens rond daar.

ONder het tabje performance kun je je buffer aanpassen, dat heet hier latency .. staat standaard op auto, maar ik zou m op 256 Samples zetten, das 5ms en dat is prima.

Bijdrager
    Julian Gijsen

HET WERKT WEER!!!

Het punt is alleen dat ik nu niet precies meer weet wat ervoor gezorgd heeft, maar vooralsnog doet alles het prima als ik de optie voor 2 kaarten aangevinkt heb. Ik kan dat nu niet doen, maar zal zondag even kijken of het ook nog steeds werkt als de hardware (Behringer + Total Control) zijn aangesloten.

De laatste stappen die ik ondernomen heb zijn die checkup van de hardware en het daarna opnieuw installeren van VDJ. Heb geen idee of dat iets gedaan kan hebben.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Misschien je midi configuratie weer recht getrokken? Goed iig dat je er uit bent!:)

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.