11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    stefonline

KPN internet dongle in timecapsule stoppen… Kan dat?

Een vriend van mij heeft een internet dongle van KPN aan geschaft en hij zegt dat hij die in de TC kan stoppen en zo het kantoor van internet kan voorzien. Ik denk dat dit niet zo is. Maar ja het ding is al aan geschaft. Is dit binnen een kantoortje met 3 iMacs en de tc nog te gebruiken?

stefan

Bijdrager
    Beninho

Op je vraag heb ik geen antwoord. Maar op je vraag of je 3 imacs van internet kan voorzien via die dongle heb ik wel een antwoord. Ja.

Internet delen via je systeem voorkeuren –> delen –> internetdeling. Dat kan via aiport op je imac.

Bijdrager
    KarelWillem

Je hebt een Time Capsule op kantoor en gaat de computers van Internet voorzien via een dongle??

Ehm… die snap ik niet helemaal, aangezien die TC zelf een router is.

Kabeltje er in, en alle computers in laten loggen op de TC.

Of heeft dat kantoortje tot op heden helemaal nog geen Internet, en gaan jullie nu allemaal mobiel het Internet op?

Bijdrager
    stefonline

@KarelWillem ja we hebben een TC op kantoor en die word nu voorzien van internet via een oude modem en die modem gaat met een kabel de TC in en dat werkt prima. Maar dit abonement is zwaar verouderd en daar willen we vanaf. Dus dacht mijn vriend geen ADSL of KABEL abo meer maar ik koop een dongle met onbeperkt internet. (voor mij ook nieuw) Nu is de vraag kunnen we met die dongle de TC in net zoals met een kabeltje. Ik vermoed van niet.

Dus internet dongle >> TC >> computers

Bijdrager
    KarelWillem

Ik denk het niet.

Die dongles zijn vaak afhankelijk van een driver op de computer.
    Die computer is nu een Time Capsule waar je geen software op kunt zetten.

Maar met met z’n allen op een mobiel data-abonnement?
    Stel je er niet teveel van voor.
    Want dat gaat natuurlijk voor geen meter werken als jullie allemaal tegelijk aan de gang gaan.

Wat is trouwens een zwaar verouderd abonnement?
    Die kan je toch gewoon opwaarderen?
    Veel slechter dan een snel mobiel abonnement kan het toch niet zijn?

Bijdrager
    stefonline

wat we nu hebben is plannet internet 4mb down(uit 1992) en mijn vriend dacht dat mobile abo is 14.4 MB en we zijn gelijk van wat kabels af en makkelijk met verhuizen. Vandaar mijn vraag kan je het internet input wat normaal je ADSL kabeltje is maar nu een mobiel ding de TC in. Er mailen en internet maar 3 mensen op.

Inactief
    Anoniem

Nee. Het gemakkelijkst is als de computers bij elkaar staan om een Mifi of zo te kopen en daar dan de data simkaart in te steken. dan heb je draadloos internet. De TC kan je dan ook via dit draadloze als backup gebruiken. Echter de bottleneck blijft dan de internetverbinding. Daar moet je je inderdaad niet te veel van voorstellen.

Bijdrager
    Taconew

Volgens mij is het wel mogelijk wanneer je de dongle in de usbpoort van bv een MacBook steekt en dan de optie delen aan te vinken en daar te kiezen voor ethernet. Dan een ethernetkabel aansluiten van bv MacBook naar timecapsule en dan zou het moeten werken:-)

Bijdrager
    macpro

Die dongle in de TC gaat niet werken. En ik zou die oplossing ook zeker niet gebruiken om structureel internet toegang aan te bieden voor een groep gebruikers. Als noodlossing is het wel reëel.

Bijdrager
    Nickalicious

Je kunt de dongle in een iMac stoppen en dan door middel van WiFi je internetverbinding delen. Tevens kan de TC dan nog steeds als netwerkapparaat fungeren en backuppen. Maar de vraag is wil je dit?

Zo snel is het namelijk niet, je haalt bijna nooit de 14,4Mbits die ze beloven hoor.. (ervaring, randstad)

Kijk bijvoorbeeld hiernaar, dit zijn de voorwaarden van hun ‘onbeperkte databundel’:

Normaal gebruik; Met het Snel Mobiel Internet Onbeperkt abonnement kunt u met een daarvoor geschikte laptop, notebook, of PC via een modem of insteekkaart verbinding maken met het internet via het Mobiele Netwerk van KPN.* Dit houdt in dat u met deze apparatuur onbeperkt op het Mobiele Netwerk van KPN kunt:
    – Surfen op het internet; – E-mailen, inclusief het ophalen en verzenden van bijlagen; – Chatten; – Bestanden ophalen en versturen; – Gegevens in een database raadplegen; – Inloggen op een bedrijfsnetwerk via een Virtual Private Netwerk; Per abonnement is het toegestaan om gelijktijdig slechts met één laptop of PC door één eindgebruiker te gebruiken.
    * Bij Snel Mobiel Internet Onbeperkt geldt voor uw nationaal data verbruik géén data limiet (zie punt 4).
    2. Met Snel Mobiel Internet Onbeperkt is het u niet toegestaan om: – met uw laptop, notebook, of PC 24 uur per dag online te zijn, gedurende alle dagen van de
    maand; – excessief gebruik te maken van streaming audio- en video diensten, VoIP, en downloaden
    van bestanden via een zogenaamd peer-to-peer netwerk; – een mail-, web-, game-, chat-, file- of andere serverdienst te draaien op de betreffende – randapparatuur; – gebruik te maken van apparatuur waarbij meerdere laptop of PC gebruikers gelijktijdig
    gebruik kunnen maken van dezelfde verbinding (Mobiele Routers); – gebruik te maken van apparatuur waarbij de hoeveelheid te gebruiken verkeer wordt
    begrensd (zgn SIM-box constructies); – gebruik te maken van apparatuur waarin meerdere Mobiele Randapparaten al dan niet
    gelijktijdig gebruikt kunnen worden via hetzelfde mobiele netwerk; – gebruik te maken van apparatuur waarbij al dan niet gelijktijdig meerdere mobiel internet
    verbindingen over hetzelfde mobiele netwerk parallel kunnen worden geschakeld; Door het gebruik van meerdere Mobiele Randapparaten kunnen netwerkproblemen ontstaan, waardoor de kwaliteit voor andere gebruikers niet kan worden gewaarborgd.

Ofwel: 2. – gebruik te maken van apparatuur waarbij meerdere laptop of PC gebruikers gelijktijdig
    gebruik kunnen maken van dezelfde verbinding (Mobiele Routers);

Tipje van mij voor een bedrijfsomgeving: klik hier. En nee ik heb geen aandelen ofzo.

Bijdrager
    iep

De usb poort op zowel de time capsule als de airport extreme zijn alleen voor externe harde schijven en printers. Je kunt dus geen usb dongle erin steken als fallback verbinding o.i.d. Hij past er wel in maar doet ook niet meer dan dat.

Afgezien hiervan is een kabel/dsl verbinding een heel stuk goedkoper en sneller dan een 3G verbinding. Met sneller doel ik op een veel lagere latency (door de hoge latency wordt iets als remote desktop over een vpn verbinding een uitdaging) maar ook een veel hogere upload snelheid en op sommige locaties ook een veel hogere download snelheid. Verder kun je als bedrijf zijnde hier ook SLA’s op afnemen wat niet kan op een 3G connectie. Verbinding weg is dus achteraan de rij aansluiten en vurig hopen dat het zsm wordt opgelost. Met een SLA krijg je veel meer gedaan. Leuk bedacht van die vriend maar hij kan beter dit soort dingen overlaten aan mensen die daadwerkelijk verstand van zaken hebben. Dat is voor het bedrijf heel wat beter omdat die een beter gepaster oplossing krijgt.

Die dongles zijn leuk voor laptopgebruikers onderweg. Daar zijn ze ook voor bedoeld. Als je thuis geen internetverbinding hebt kun je op die manier ook nog even internetten (reden waarom ze het bij Online aanbieden).

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.