12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    DavidRakers

KPN glasvezel & Experia gekoppeld aan Airport Extreme met Airport Express traag!

Hi, sinds kort op glasvezel van KPN overgegaan. Hiervoor was ik een happy chappy met Ziggo maar heb me laten ompraten om op glasvezel over te gaan van KPN. Mijn configuratie is KPN Experia met een kabel naar mijn Airport Extreme. Mijn wifi signaal versterk ik via een Airport Express op de 2e verdieping. Mijn pijn: trage wi fi op mijn iPad en MacBook 17″ op eerste en twee etage. KPN service desk gebeld. Experia op een ander kanaal gezet vanwege andere wi fi signalen in de buurt. Weinig verbetering. In mijn Extreme gebruik ik geen DCHP en NAT setting maar brugfunctie. Was aangeraden. Zou ik dit terug moeten zetten? Ik heb mijn kanalenkeuze op automatisch laten zetten.

Hoe kan ik mijn netwerk tweaken zodat ik weer een happy chappy ben? PS ik geloof als je hier je beroep van maakt vanwege de uitrol in NL op glasvezel je de komende jaren een goede boterham kan verdienen. Wie heeft ervaring, wijsheid, suggesties? bedankt voor jullie brain juice en tijd.

Bijdrager
    Wiki Post
    Bijdrager
    fred44nl

hoe is de snelheid, als je via een utp-kabel kijkt ??
    en hoe is het als je verbinding maakt met het draadloze netwerk van de Experia-box ??

Bijdrager
    frapo

Het kan zijn dat de Experia en de Extreme niet goed samen kunnen werken. Een Airport (Extreme, Expresse) kan alleen een versterker zijn voor een WiFi-netwerk wat door een Airport basestation is gemaakt.
    Het beste is, denk ik, om de Experia alleen als modem te laten werken (dus die in brugfunctie) en dan de Extreme bedraad aan te sluiten en die als router te laten werken, daar je WiFi-netwerk mee te maken en de Expresse kun je dan als extender voor de bovenste verdiepingen laten werken.
    Zo heb ik het altijd begrepen maar misschien is dit ondertussen veranderd dan merk je het hier snel genoeg.

Bijdrager
    Triumph

Hallo,

Zelf heb k ook KPN glasvezel.
    De experia box gebruik alleen ‘router’ Alles op die box uitgeschakeld, alleen telefoon en als doorgeef luik naar mijn Airport Extreme. (bedraad)

Vanaf de AE gaat alles of bedraad of draadloos. En geen enkel probleem.

Heerlijk die hoge snelheid en vooral de hoge upload snelheid.

Bijdrager
    DavidRakers

Hi Triumph. Alles wat je zegt heb ik gedaan. Het gedeelte van Experia doe ik en is bedraad naar mijn AE. Vanaf mijn AE via wi fi naar mijn Airport Expresse. Maar toch nog traag! Ook bepaalde websites kan ik niet meer benaderen als ik bijv.in de cloud wil emailen.

@Triumph3: Kun je misschien wat settings van je Xperia, AE en AirPort Expresse doorgeven? Kan ik eens checken. Dank! Ook Frapo en Fred44nl bedankt voor jullie hulp. Ook jullie settings zijn welkom. Kijken of ik kan gaan tweaken.

Ik denk dat met de jongste komst van glasvezel er nog een groot gebied ligt wat ontdekt moet worden voor alle Apple gebruikers. Alle info van jullie en mij helpt de volgende in de rij met onze kennis. Hoor graag verder!

Bijdrager
    Melbuuln

Probeer eens het volgende.
    Zet de Extreme is DCHP modus met de Experia ( helaas wel een router achter een router ).
    Volgens zet de Express in de brug-modus met de Extreme.

Is er dan nog steeds sprake van een slechte verbinding ??

Bijdrager
    DavidRakers

Hi Melbuuln. Dank voor je reactie. Vraag: wat doet dat dan voor de keuzes van ip adressen en kanalen? Gr. David

Bijdrager
    Melbuuln

De Extreme krijgt van de Experia een ip-adress (bijv 192.168.0.2) toegewezen en maakt vervolgens een eigen reeks ip-adressen (bijv 10.0.1.3) aan.
    Wat ik net ook al zei , je werkt dan wel met een router achter een router.
    Omdat de Express in de brug-modus staat zal deze de ip-adress reeks van de Extreme delen.

Op deze manier kan je wel zien of je beschikking hebt over de volledige internet snelheid.
    Werkt deze oplossing dan kan je het beste de router functie in de Experia uitschakelen en deze door de Extreme laten overnemen.

Bijdrager
    fred44nl

wat ik hier nog mis, is een goeie controle van de vrije en gebruikte wifi-kanalen.
    dat kun je o.a. doen met het programma iStumbler.

bovendien zul je gebruik moeten maken van het 5 GHz netwerk.
    met 2,4 GHz haal je misschien 30 Mb/s, als de omstandigheden dit toelaten.

Bijdrager
    DavidRakers

Hi fred44nl, volgens KPN mocht ik geen 5 Ghz gebruiken dus ik schaal naar 2.4.
    Heb je ervaring met iStumbler? Dank Melbuuln. Ik ga je advies oppakken. Is het dan raadzaam een harde reset te geven zowel op mijn extreme als de express? Wat denk je?

Bijdrager
    fred44nl

iStumbler is een eenvoudig, maar heel duidelijk programma, waarmee je goed kunt zien welke kanalen er vrij en welke er gebruikt zijn.
    je mag van KPN geen 5 GHz gebruiken ??
    dat slaat ook nergens op.
    maar goed, 2 routers achter elkaar, zoals Melbuuln zegt, kan best goed werken.
    aan de andere kant zou ik niet weten, waarom de A.Extreme niet gewoon in brugmodus kan werken en op die manier het netwerk groter maakt.
    vervolgens kan dde A.Express dit netwerk oppakken en uitbreiden.

zo ziet m’n A.Extreme eruit, in brugmodus:

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.