10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Superflu

Koude MacBook Pro

Binnenkort vertrek ik naar het koude noorden voor enkele maanden. Ik zal geregeld met mijn (doodgewone) zugzak door de straten trekken van Finland, met daarin mijn MBP.

Op de website van Apple lees ik dit:

In Helsinki zijn in het voorjaar, temperaturen rond de -10, -20 en zelfs -30 graden niet zo uitzonderlijk.

Mijn notebook zal in mijn rugzak nagenoeg geen bescherming hebben van de buitentemperatuur.

Denken jullie dat de batterij of andere componenten daar merkbaar zullen van afzien?

Met dank!

Bijdrager
    stavos

Ik zou de Mac volledig afsluiten voordat je onderweg gaat. En eerst op (kamer)temperatuur laten komen voordat je de MBP weer opstart.

Bijdrager
    Stirf

Vergeet niet, voordat je hem in je rugzak doet, ook een sleeve te gebruiken.

Bijdrager
    Mono1

Deze zijn lekker warm……..;-)
    http://foofshop.com/

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Kan je tegen je vrienden vertellen dat je computer meer foef ziet dan jij:evil:.

Bijdrager
    TomF2006

Hmm mijn macbook i5 heeft al moeite met dit weer! Als die een reis heeft gemaakt in mijn rugzak naar school en ik maak hem weer wakker (sleepmode) is die meestal rond de 20 graden. Hij werkt dan behoorlijk traag… pas als die weer de 40 graden heeft bereikt werkt alles weer soepel…

Bijdrager
    Superflu
    stavos op 03 januari 2011

Ik zou de Mac volledig afsluiten voordat je onderweg gaat. En eerst op (kamer)temperatuur laten komen voordat je de MBP weer opstart.

Goed idee!

Stirf op 03 januari 2011

Vergeet niet, voordat je hem in je rugzak doet, ook een sleeve te gebruiken.

Mono1 op 03 januari 2011

Deze zijn lekker warm……..;-)
    http://foofshop.com/

Mijn rugzak heeft een speciaal voorzien compartment voor een laptop. Voor een sleeve is er jammer genoeg geen plaats meer. Toch bedankt voor de suggesties!

TomF2006 op 03 januari 2011

Hmm mijn macbook i5 heeft al moeite met dit weer! Als die een reis heeft gemaakt in mijn rugzak naar school en ik maak hem weer wakker (sleepmode) is die meestal rond de 20 graden. Hij werkt dan behoorlijk traag… pas als die weer de 40 graden heeft bereikt werkt alles weer soepel…

Ik heb nog een Core 2 Duo. Niet dat dat een verschil zal maken, vermoed ik …

stavos’ idee om het toestel op temperatuur te laten komen alvorens opnieuw te gebruiken, lijkt mij ook voor jou een goed idee.

Bijdrager
    Dbakker

Heb tijdje gewoond in Tampere.
    De keren dat jij zo lang buiten bent met -30 en dan ook nog met je mac op je rug zijn nihil.
    Maak je geen zorgen. Bovendien: vraag het je medebewoners daar wanneer je er bent. Ga er maar vanuit dat iedere Fin hetzelfde probleem heeft. Antwoord dient zich direct aan.

Veel plezier in het hoge noorden.
    Douwe-Jan

Bijdrager
    Tempest

De koude maakt in principe niet zoveel uit.
    Het probleem is dat er condensatie vormt als je iets koud in een warme omgeving zet. (relatieve luchtvochtigheid, dauwpunt etc.) Het spreekt voor zich dat de kans op kortsluiting groter is als er vocht op je Mac komt.
    Zodra het toestel dus is opgewarmd tot kamertemperatuur en alle condensatie weg is, kan je het veilig terug gebruiken.

Bijdrager
    Vinhelper

Laten afkoelen voordat je weggaat vind ik een minder goed idee.

Je kan hem beter flink warm laten worden. (38-40 ºC gemiddeld) en dan snel in je tas doen. Voordat je dan weer in een warme omgeving bent koelt ie niet zo heel veel af, en heb je geen last van condensatie. Als je lang buiten bent gaat dit niet op natuurlijk, maar just my 2 cents.:wink:

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.