10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    MacAanZee

kort vraagje: kan ik mijn mail nog redden?

Mijn iMac G5 is naar de dealer geweest. Nieuwe harde schijf nodig na nog geen twee jaar. Dat was niet fijn. Maar ja. Ze hebben nog wel voor ’t zelfde geld het systeem geupdate van Panther naar Tiger. Was wel aardig (of per ongeluk?!) Nu draait alles weer, maar de Mail (e e n van de redenen om ‘m weg te brengen) niet. Als ik opstart blijft ‘ie hangen in “Mail Importeren” – omdat de Mail voor ’t eerst van Panther naar Tiger gaat. Dealer gebeld. Die zegt dat het Mailprogramma waarschijnlijk corrupt was en ik waarschijnlijk niet anders kan dan Mail opnieuw vanaf de disc installeren. Twee vragen:

1. Weet iemand een manier om mijn oude mails nog te redden. Er zitten belangrijke dingen tussen.

2. Op de installatiedisc dan ik Mail niet vinden om apart te installeren – hoe doe je dat?

Bijkomend probleem is dat ik op mijn nieuwe iMac Intel 24″ bij opstarten alle content van de iMac G5 heb overgenomen via Firewire en dus ook het Mail probleem. Ik moet het nu dus oplossen op een iMac G5 EN mijn nieuwe iMac Intel 24″

Bijdrager
    corneeltje

Vind je die mails nog terug in Bibliotheek –> Mail –> inbox? Indien niet, zijn ze compleet weg, vermoed ik.

Bijdrager
    qjb

Voordat je verder iets onderneemt zou ik een kopie maken van de map Mail in Bibliotheek (of Library). Mocht je iets fout doen in het traject dan kun je altijd weer opnieuw beginnen.

Is je machine al helemaal up-to-date tot en met 10.4.8? Als niet update eerst en probeer dan opnieuw Mail te starten (en vergeet de kopie dus niet).

Bijdrager
    Marc

Via pacifist (te vinden bij versiontracker of macupdate) kan je van de macdvd het programma mail afhalen en apart installeren.

Bijdrager
    Tigre

Als je postbussen importeert van een vorige versie van Mac OS X Mail, staan de postbussen in de map ‘Bibliotheek/Mail/Mailboxes’ in de thuismap.

Probeer het volgende (van de discussion board op de Apple Support Site). Succes.

1. Quit Mail.

2. Make a backup copy of the ~/Library/Mail folder, just in case something goes wrong while trying to fix the problem. You can do this in the Finder by dragging the folder to the Desktop while holding the Option (Alt) key down, for example. This is where all your mail is stored.

3. Create a new folder on the Desktop and name it however you wish (e.g. Inbox Old). It doesn’t need to have an .mbox extension.

4. In the Finder, go to ~/Library/Mail/[email protected]/INBOX.mbox/.

5. Move the files mbox and Incoming_Mail out of INBOX.mbox, into the Inbox Old folder just created on the Desktop. These files contain all the messages that were in the mailbox before the upgrade to Tiger, and maybe even some messages that had been deleted. mbox is the most important. Incoming_Mail may or may not be present.

6. Move any strangely-named Messages-XXXXXX folder to the Desktop (not into the Inbox Old folder). These folders are to be deleted after fixing the problem. They are temporary folders created during an import or an indexing process, and Mail should have deleted them when done. Their presence is a clear indication that something didn’t work as expected. If you’ve been using Mail after the conversion and have already tried to fix the problem by rebuilding the mailbox or something like that, they might contain messages that are neither in Messages proper nor in the mbox file, so keep them around until the problem is fixed.

7. Move everything else within INBOX.mbox, except the Messages folder, to the Trash.

The result of the above should be that INBOX.mbox contains the proper Messages folder only, and the Inbox Old folder on the Desktop contains the mbox and Incoming_Mail (if it exists) files only. Now, proceed as follows:

8. Open Mail.

9. The account’s Inbox should properly display in Mail as many messages as *.emlx files are in ~/Library/Mail/[email protected]/INBOX.mbox/Messages/. If that’s not the case, select the mailbox in Mail and do Mailbox > Rebuild.

10. In Mail, do File > Import Mailboxes, choose Other as the data format, and follow the instructions to import the Inbox Old folder that’s on the Desktop. Do with the imported mail whatever you wish. You may move to the account’s Inbox the messages that Mail failed to convert properly, and delete those that did get through and, hence, are duplicates now.

Bijdrager
    MacAanZee

In de Bibliotheek staat in de Mail map alleen een map “Account Types”. Verder niks. Ik denk dat alles dus weg is. Is het apart (opnieuw) installeren van Mail alleen mogelijk via de Cd met behulp van Pacifist? Bij de Macdealer werd gezegd dat het zo van de CD kon. Dat is dus niet zo? Ik kon het ook niet los vinden en durfde een hele nieuwe installatie van MacOS niet aan.

Overigens: Ik ben helemaal up-to-date naar Mac OS 10.4.8

Bijdrager
    Tigre

Heb je bij het updaten een wis en installeer gedaan of een Archiveer en installeer. Bij het eerste raak je alles kwijt en bij de laatste worden al je instellingen bewaard bijvoorbeeld al je bookmarks in je browser.

Verder heb je twee bibliotheken. 1 in de systeemmap (Harde Schijf) en 1 gebruiker (het huisje met je naam erachter) heb je in beide gekeken?

Bijdrager
    Tigre

Nog een optie uit het hulp programma voor Mail.

Bouw de postbus opnieuw op. Kies in MAIL ‘Postbus’ > ‘Bouw opnieuw op’.

Voor POP-accounts wordt het inhoudsopgavebestand (dat u niet kunt zien) buiten gebruik gesteld, waarna het opnieuw wordt opgebouwd met behulp van gegevens in het mbox-bestand en onderdelen van het oude inhoudsopgavebestand.

Voor IMAP-accounts wordt het inhoudsopgavebestand buiten gebruik gesteld. Bovendien worden berichten uit het lokale cachegeheugen verwijderd. Alle berichten worden vervolgens weer van de server opgehaald en op de harde schijf van de computer gezet. Het inhoudsopgavebestand wordt opnieuw opgebouwd op basis van de recentelijk gedownloade berichten en gegevens in het oude inhoudsopgavebestand.

De postbussen worden bewaard op de harde schijf van de computer. Zorg dus voor voldoende vrije ruimte op de harde schijf.

Dit kan duiden op een ernstiger probleem. Voer Schijfhulpprogramma uit (in de map ‘Hulpprogramma’s’ in de map ‘Programma’s’) om de schijf te controleren en indien nodig te repareren

Bijdrager
    MacAanZee

Het updaten van Panther naar Tiger is bij de Macdealer gedaan bij het installeren van een nieuwe harde schijf. Ze zouden het met behoud van alle content proberen te doen, maar waren bang dat de mail niet te redden was. Ik ga het uitproberen wat je geschreven hebt.

Bijdrager
    Goes

Heb je wel in de bibliotheek van je eigen account gekeken? Dus wel in de Home map kijken… niet in macintoch HD

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.