16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Yvesm007

Korg en Garageband

Beste OMT’ers

Ik heb onlangs een Korg SP170 aangeschaft. Deze digitale piano heeft een MIDI-out poort en ik zou deze graag op m’n iMac aansluiten om zo met Garageband te werken. Wat heb ik hier nog voor nodig, welke kabel, eventuele apparatuur…?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    JaNiintendo

USB. En waarschijnlijk een sound-driver.

Dan moet het werken.

Bijdrager
    KarelWillem

Nee.

En nee.

Alles wat je nodig hebt is een USB-MIDI-kabel:

http://www.musicstore.de:80/de_DE/EUR/Music-Store-Midi-Port-1x1-USB-MIDI-Interface/art-PCM0006795-000
    Bijdrager
    JaNiintendo

Ik zat toch redelijk warm met de USB.:razz:

Bijdrager
    KarelWillem

Haha, ja, dat wel.:lol:

Bijdrager
    CMD-Z

dat is de cheapste optie.

De beste is een externe geluidskaart / audio interface met een MIDI in.
    Daar heb je wel het meeste plezier van, want dan kun je ook gitaren, microfoons, elektrische drumstellen inpluggen, en kun je hem gebruiken om te DJ-en met bv traktor. Tevens heb je een lage latency, iets wat met die usb-midi interfaces wel eens een probleem is als je teveel signalen in korte tijd wil processen.

Bijvoorbeeld de Edirol UA25EX USB Audio Interface of de Focusrite Saffire 6 USB – 2-in/4-uit USB Audio Interface (deze laatste heb ik, en is wel echt waar voor je geld!)

Bijdrager
    Faure

Integendeel, in dit geval is de beste optie de cheapest optie. Meer heb je niet nodig om een keyboard latency vrij aan te sluiten op een iMac met garageband/logic.
    Bovendien is 200e voor een midi-converter belachelijk. Als je kijkt naar de openingspost kan je makkelijk opmaken dat diegene geen semiprofessionele audio interface nodig heeft. Zeker niet omdat de goedkoopste oplossing 5x zo goedkoop is en in deze setup exact dezelfde prestaties levert. Bovendien betaal je bij die focusrite het meeste voor de a/d converters, waar je met midi dus helemaal niets aan hebt want je gebruikt ze niet.

Eenzelfde vraag stond overigens hier ook, en dat is 4 thread lager op dezelfde pagina ;-):

Midi keyboard aansluiten

Bijdrager
    Ezri Dax

TS heeft hier idd genoeg aan. In andere gevallen is een goede externe audio box met midi een goede oplossing.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, en in weer andere gevallen is dit ook wel een goede oplossing:

Bijdrager
    CMD-Z

lol, inderdaad, denk ook dat de TS hier genoeg aan heeft. Ik begon echter ook zo, en kwam er later achter dat het leuk was de mogelijk heid te hebben om meer aan te sluiten, en idd gebruik makend van a/d converters (mic/gitaar).

Bijdrager
    Ezri Dax

Er zit trouwens alleen midi out op, dat is lastig. Alhoewel met Garageband maakt dat niet uit.

Bijdrager
    KarelWillem

Dat is dus niet lastig.
    Of je moet persé Garageband je Korg aan laten sturen.
    Maar ik zou niet echt weten waarom je dat zou willen.

Bijdrager
    Ezri Dax
    KarelWillem op 03 november 2010

Dat is dus niet lastig.

Of je moet persé Garageband je Korg aan laten sturen.

Maar ik zou niet echt weten waarom je dat zou willen.

Dat is niet lastig als je alleen soft-synths wil aansturen. Het is wel lastig als je op basis van de midi die je hebt vastgelegd, het geluid van je piano wil opnemen op een audio spoor.

Bijdrager
    rogerpaolo

hmm denk dat de pianos uit GB niet zullen onderdoen voor die in de Korg.

wat een draak van een unit trouwens, die soundcraft! Daar mogen ze Jony Ive ook wel eens uitnodigen voor een paar sessies over esthetiek….

Bijdrager
    KarelWillem

Nou zeg! Er zit toch een heel leuk klokje op?:lol:

Bijdrager
    rogerpaolo

hmm ja hier niet op:

maar toch….

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.