8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    BarendKaas

Koptelefoonveiligheid

Bijzonder goedenavond,

ik luister in mijn auto altijd naar podcasts op mijn iPhone, die ik via BT heb gekoppeld aan mijn auto stereo. Het is een module die aftermarket is ingebouwd in mijn Volvo XC60 uit 2009. Mijn iPhone ziet dit audiosysteem nu als een koptelefoon. Sinds mijn update naar iOS14, “beschermt” mijn iPhone mij tegen te lang luisteren op een koptelefoon door “koptelefoonveiligheid” in te schakelen en het volume enorm te dempen. Prima als je de hele dag met oordoppen in je oren zit, maar op een “gewone” autoradio enorm irritant (bij nader inzien eigenlijk ook behoorlijk irritant als je de hele dag muziek wilt luisteren op je oordoppen). Helemaal omdat je deze instellingen niet aan kunt passen. Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen? Ja, ik kan de autoradio een stuk harder zetten, maar dat komt de kwaliteit van het geluid niet ten goede.

Groet!

Bijdrager
    Buzz

Ik had nog niet gehoord van deze ‘feature’ en kan er ook nergens iets over vinden. Weet je zeker dat iOS14 dit doet? In iOS moet je dit soort zaken eigenlijk altijd in- en uit kunnen schakelen. Als dit in iOS14 had gezeten, had er ook wel wat over moeten staan op deze pagina, of onder één van de links op die pagina: https://support.apple.com/nl-nl/guide/iphone/iphb71f9b54d/14.0/ios/14.0#iph53ad36fff

Ik denk dus dat er iets anders aan de hand is.

Sleutelbeheerder
    Night

Mij lijkt dat je daarvan ook een melding moet krijgen op je iPhone, als die ‘functionaliteit’ ingeschakeld wordt.

Kan het niet iets te maken hebben met de batterij?

Bijdrager
    pim939

Je kunt dit vinden bij instellingen -> horren en voelen -> koptelefoongeluid -> verminder harde geluiden uitzetten. Het kan eventueel ook iets anders zijn. Ik heb zelf soms dat als ik mijn koptelefoon aan mijn MacBook verbonden heb, deze soms denkt dat ik de microfoon in de koptelefoon aan het gebruiken ben en daarom het geluid zachter maakt (meer blikkerig), om zo te zorgen dat het geluid uit de koptelefoon niet opgepakt wordt door de ingebouwde microfoon. Misschien dat ditzelfde in jouw auto gebeurd.

Bijdrager
    Buzz

In die Apple Support link van mij hierboven staat wel iets over dat “verminder harde geluiden” beïnvloed kan worden door Screen Time instellingen. Ik gebruik beide functionaliteiten niet, en zou er wat anders van verwachten dan hierboven beschreven, maar misschien heeft het er mee te maken.

Bijdrager
    csteelooper

<p class=”cite”>pim939 op 7 oktober 2020 om 23:47</p>
    Je kunt dit vinden bij instellingen -> horren en voelen -> koptelefoongeluid -> verminder harde geluiden uitzetten. Het kan eventueel ook iets anders zijn. Ik heb zelf soms dat als ik mijn koptelefoon aan mijn MacBook verbonden heb, deze soms denkt dat ik de microfoon in de koptelefoon aan het gebruiken ben en daarom het geluid zachter maakt (meer blikkerig), om zo te zorgen dat het geluid uit de koptelefoon niet opgepakt wordt door de ingebouwde microfoon. Misschien dat ditzelfde in jouw auto gebeurd.

Ik zie die instelling niet op die plek, maar gewoon onder Instellingen > Geluid. Hij staat bij mij al uit, dus ik had er sowieso geen problemen meer mee… En voor de volledigheid, ik draai een 6S met iOS14.0.1

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb dat grapje als ik gebeld wordt; dan schakelt de telefoon een flinke trap lager in volume om mijn oren te beschermen. Prima functie eigenlijk, en dat wordt ook netjes gemeld, maar het blijft daarna op dat volume, waardoor ik soms in de auto denk dat er wat mis is.

Gelukkig wordt ik niet zo vaak gebeld.

B.t.w. is dit op Android, en voegt het helemaal niets toe aan dit topic. .;)

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 6 dagen geleden door KarelWillem.
    Sleutelbeheerder
    Night

Geeft wel aan dat het overal wel iets is met dat audio op externe devices.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.