11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    riji

Koptelefoon HDR180 vervangen door RS195 of BT-koptelefoon?

Ik heb 4 jaar een Sennheiser koptelefoon HDR180 en ben daar tevreden over.
    Ik gebruik die bij TV-kijken (LG OLED65E6V) en met media player (mac mini) voor films en wat muziek (dus geen echte muziekliefhebber).
    Ik sluit die aan op mijn stereo-receiver (Onkyo TX-8150) of soms ook direct op de TV.
    Indien ik mij gevoelig zou kunnen verbeteren, zou ik de HDR180 wel vervangen door een nieuw draadloos toestel. Ik ken er niet veel van, maar heb de laatste dagen wel wat gelezen.
    Ik kwam uit bij 2 opties:
    1) Sennheiser RS195 (minimaal 310 euro) wegens bijzondere instelmogelijkheden voor mensen met gehoorproblemen. Ik ben oud en heb moeilijkheden met spraak verstaan en last van oorsuizen. Ik ben vooral geïnteresseerd naar info of de koptelefoon werkelijk helpt op dit vlak.
    2) Een andere weg is een koptelefoon die verbinding maakt via Bluetooth. Ik zou dan ook nog een BT transmitter bij nodig hebben omdat mijn receiver enkel BT kan ontvangen (ik zag o.a. de TaoTronics BA09 voor 37 euro). Ik denk begrepen te hebben dat daarbij ondersteuning van APTX codex belangrijk. Ga ik dan geen vertraging krijgen tov luidsprekers?
    Ik heb nog geen idee welk merk en type van koptelefoon ik dan zou kiezen. Wel verkies ik een over-de-oren type met open klankkast.
    UPDATE: bij optie 2 is mijn oog gevallen op de gunstig geprijsde AKG K845. Zou ik die met de mac mini kunnen gebruiken zonder extra BT zender?

Bijdrager
    Facundo

ik heb dezelfde problemen met m’n gehoor en flinke tinnitus. Ik gebruik nu de Bluetooth-headphone Bose Quiet Comfort 35 en ben daar immens tevreden over. Hij heeft de beste noise cancelling die er op de markt is (wat mij enorm helpt!) en heeft een verbluffend goede geluidskwaliteit. Ook het comfort en gebruiksgemak is geweldig, evenals connectivity met mac en smartphone.
    Het kost wèl een paar centen(±€375) maar dan heb je ook wat. Lees de tests en reviews maar. Een echte aanrader.

Bijdrager
    riji

@facundo
    Dank voor je reactie.
    Ik had een koptelefoon met noise canceling buiten beschouwing gelaten omdat ik dacht dat dit bedoeld was voor lawaaierige omgeving en niet voor mijn stille living.
    Denk je dat dit nut heeft voor gehoorproblemen?

Bijdrager
    hatolex

@riji,
    Je zou eens moeten kijken naar hoorapparaten van resound.

Die heb ik sinds 2 jaar en vind ze werkelijk geweldig. Je hebt bij de resound geen aparte koptelefoon nodig je hoorapparaat heeft die functie aan boord.

De apparaten zijn met de iPhone instelbaar voor diverse situaties, en in en uitgaande gesprekken op je iPhone worden automatisch doorgeschakeld naar je hoorapparaat, wat echt een uitkomst is.

Ik kan ze van harte aanbevelen, en nee ik heb geen aandelen, en ben ook geen pr medewerker ?

Bijdrager
    Facundo

Bij mij zeker wel. Ik kan het geluid nu lekker zacht zetten en toch goed gesprekken/muziek/tv volgen. Geeft me een oase van rust.
    Maar zo’n headphone is natuurlijk niet bedoeld als algemeen gehoorapparaat.

Bijdrager
    hatolex

Ja dat is het voordeel van de resound hoorapparaten, je bent geen koptelefoon meer nodig.

Je hoorapparaat fungeert als draadloze in ear koptelefoon.

Bijdrager
    Facundo

Ik zal deze tip zeker onthouden voor het moment dat ik echt permanent een hoorapparaat nodig heb. Vooralsnog heb ik alleen last bij lawaaige achtergrond.

Bijdrager
    riji

@facundo

Bij mij zeker wel. Ik kan het geluid nu lekker zacht zetten en toch goed gesprekken/muziek/tv volgen. Geeft me een oase van rust.

Goed voor u en het is niet dat ik u niet geloof, maar ik vraag om af of dit specifiek aan die noise canceling ligt.
    Ik hoef mijn HDR180 van Sennheiser ook niet luid te zetten om beter te verstaan.
    Heb je ooit een koptelefoon gehad zonder noise canceling?

Bijdrager
    Facundo

Ik begrijp niet wat er niet logisch is aan het feit dat, als omgevingsgeluid wordt weggefilterd (=noisecancelling), het geluid beter te vestaan is. En dus ook zachter gezet kan worden. Natuurlijk helpt noisecancelling! Daar is het voor gemaakt! (als het tenminste goed wordt toegepast, wat niet bepaald bij alle merken het geval is). En die Bose is daarin de standaard; u hoeft mij niet te geloven, google het gewoon op.

Heb je ooit een koptelefoon gehad zonder noise canceling?

Wat denkt u zelf? Ik ben niet pas koptelefoons gaan gebruiken toen er noisecancelling op de markt kwam. AKG’s, Sennheisers, BD’s, noem maar op.

Ik hoef mijn HDR180 van Sennheiser ook niet luid te zetten om beter te verstaan.

en heb moeilijkheden met spraak verstaan

Sorry dat ik die 2 niet kan rijmen. Als ik iets beter wil verstaan zet ik het luider.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Als je last van oorsuizen hebt zal de noise canceling daar niet voor werken, die dempt alleen geluid van buiten.
    Geluid in je oren zelf (tinnitus of oorsuizen) kan je niet met een hoofdtelefoon wegfilteren.

Bluetooth geeft geen storende vertraging.

Die AKG met bluetooth kun je gewoon direct gebruiken op elke Mac met Bluetooth.

Bijdrager
    Facundo

Nee, tegen tinnitus werkt helemaal niets, dat is er altijd. En het is ook geen geluid, al hoor je het als zodanig. Maar die voortreffelijke noise cancelling zorgt er bij mij wèl voor dat ik op (zeer) laag volume tòch de volledige dynamiek kan horen. Hierdoor kan ik het volume veel beter naar m’n behoefte instellen, namelijk zo goed mogelijk horen bij een zo laag mogelijk volume, dat wèl voldoende is om van m’n oorsuizen af te leiden. Afleiden is het maximaal haalbare; overstemmen is te vermoeiend.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.