7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    inair

kopiëren lukt niet want "onderdelen in gebruik" ?

Ik gebruik een Synology Diskstation als NAS waar ik mijn foto’s op overzet. Daar vandaan worden de foto’s periodiek automatisch naar een externe HDD gekopieerd. Nu wilde ik een aantal fotos weer terug kopiëren, maar kwam de melding:

“Een of meer onderdelen in ‘IMG_9592.jpg’ kunnen niet worden gewijzigd, omdat ze in gebruik zijn.”

Deze betreffende foto wordt in finder ook lichtgrijs weergegeven in plaats van in zwarte letters en als laatste bewerkingsdatum staat erachter dat dit 24 januari 1984 zou zijn.

Als ik de foto wil openen, lukt dit wel. Echter zou ik de foto’s waar het om gaat graag kunnen verplaatsen en dat lukt nu dus niet. Herstarten finder geprobeerd. Herstarten macbook geprobeerd. Ik draai Yosemite laatste updates.

Wie weet wat hier aan de hand is en liefst, wat ik eraan kan doen ?

Nog een aanvulling:

Als ik van de betreffende bestanden een ‘nieuwe map met selectie’ wil maken, krijg ik onderstaande foutmelding. Als ik door wil gaan, lukt het niet en gebeurt er uiteindelijk niets. De bestanden staan dus op een externe HDD die op mijn macbook is aangesloten, FAT geformatteerd (wat geen probleem is vwb de bestandsgrootte).

“Een aantal van de onderdelen die u verplaatst, zijn in gebruik door een ander programma. Als u de onderdelen verplaatst, kunnen er problemen ontstaan met het programma dat de onderdelen gebruikt. Weet u zeker dat u deze onderdelen wilt verplaatsen?”

Ik sta voor een raadsel.

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 jaren, 8 maanden geleden door  Night. Reden: Topic opgeschoont

Bijdrager
    FFH

herstart je mac en problem solved.

Bijdrager
    inair

Dank voor je reactie, maar dat had ik al geprobeerd, ook helemaal uit en dan weer aan. Zonder resultaat helaas dus.

Bijdrager
    Brombeer

Kun je het bestand niet verplaatsen of kopiëren met File Station van de Synology?

Het wil hier wel eens gebeuren dat vanf een bepaalde mac een map op de Synology niet benaderbaar is. maak ik vanuit een andere mac (als je er maar een hebt, kun je het eens proberen met een andere user) een alias, dan kan ik wel via die alias werken.

Wat hieraan ten grondslag ligt, weet ik ook niet, maar in mijn geval ligt het aan de betreffende OSX-Finder, niet aan d Synology of diens DSM. Na een herstart van de Mac is de onbenaderbare map weer toegankelijk en bewerkbaar.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 8 maanden geleden door  Brombeer.

Bijdrager
    csteelooper

Wat je eens kunt proberen om dit definitief op te lossen is:

• Log in op je Synology Diskstation vanaf een webbrowser
    • Je ziet rechts in je scherm een aantal Widgets. Mocht je die niet zien, klik dan op het snelheidsmeter-icoon in de system tray van de web-interface.
    • klik in de widget bar op het + symbool en voeg de widget “connected users” toe, als deze er nog niet staat.
    • kill de AFP-verbinding voor je eigen gebruikersaccount (waarmee je de Synology vanaf je Mac benadert. Klik daartoe op het verbodsbordje achter de verbinding.
    • Als er twee verbindingen met jouw naam staan, kill ze dan allebei.
    • Je Mac geeft nu een foutmelding, die erop wijst dat de verbinding met je NAS is verbroken. Maak opnieuw verbinding en probeer de gewenste actie opnieuw uit te voeren.

Ik heb voor m’n ouders de Time Machine functie op hun Synology DS412 geconfigureerd. Dat werkt goed, maar soms kan er geen backup worden gemaakt. Als ik hen dan deze instructie uit laat voeren zien zij ook vaak dat de timemachine-verbinding (dus de verbinding van de account timemachine op hun NAS) sinds de laatste geslaagde backup actief is gebleven (lees: de verbinding had zichzelf moeten sluiten maar dat gebeurde niet) en daardoor niet opnieuw gelegd kon worden. De bovenstaande work around lost dit dan voor hen ook op.

Bijdrager
    inair

Bedankt voor de info, ik ga er zo snel mogelijk mee aan de slag en als het opgelost wordt, laat ik dat weten.

Bijdrager
    inair

Helaas met bovenstaande acties nog geen succes gehad. De externe HDD waar de bestanden nu op staan, kan probleemloos worden uitgelezen op een windows computer inclusief juiste data etc.. Via ander forum de tip voor File Date Changer toegepast, maar helaas lijkt dit ook niet te ‘pakken’ aangezien nog steeds 24 januari 1984 blijft staan en de files nog steeds niet kopieerbaar/bewerkbaar zijn op m’n macbook.

Ik denk dat de problemen dus wellicht meer in de mac-hoek moeten worden gezocht, dan op de Diskstation.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.