7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    aukem

Kopieert 'migratie-assistent' ook het OS?

Hallo OMT’ers,

Ik heb een klein vraagje wat ik niet op internet kon vinden, google filmpjes op youtube enz.
    Ik zit met het volgende, een MacBook Pro met HDD erin, heb ik aangesloten via SATA-EXPRESS naar USB om vervolgens met migratie assistent dit over te zetten naar een nieuwe SSD (is geformatteerd). Kopieert migratie assistent ook het OS? Of moet ik eerst het OS (mavericks) op de SSD zetten en dan pas migratie assistent gebruiken voor het overzetten van data?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    makoe

Migratieassistent kopieert niet je os.
    Als ik je verhaal zo lees kun je beter CarbonCopyCloner of Superduper downloaden en gebruiken.
    Scheelt je een hoop installatietijd.
    Daarna ombouwen en klaar ben je.

Bijdrager
    GoeieDag

Maar toch: het opzetten van een nieuw OS is een makkelijk klusje, en het terugzetten van zaken met MA ook weinig moeite. Dus waarom zou je het zo niet doen?

Bijdrager
    Brombeer

Let er wel op dat de migratie-assistent alleen van hetzelfde of van een ouder OS de data kopieert. Wie een OS terug wil gaan en denkt dan zijn useraccount met M-A terug te zetten komt van een koude kermis thuis. Het wil ook wel eens gebeuren dat M-A op 99% blijft hangen.
    Doorgaans is dan alles wel overgezet, maar de laatste heeft de pompjongen niet verteld dat hij kon stoppen.

Bijdrager
    jv65

Als je een Time Machine back-up hebt, kan het ook op een andere manier.

Wanneer je een nieuwe HD in je Mac plaats krijg je de optie om je systeem compleet te herstellen vanaf een Time Machine back-up. Dus inclusief OS. Zo heb ik het zelf een paar maanden geleden gedaan nadat ik een SSD had ingebouwd in m’n Mac Mini.

1) Nieuwe HD inbouwen
    2) Opstarten met cmd + R (omdat er nog geen Recovery HD opstaat gaat het via “OS X Internet Recovery”)
    3) HD formatteren (als je dit al hebt gedaan kun je deze stap overslaan)
    4) Systeem herstellen vanaf Time Machine back-up

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  jv65.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  jv65.

Bijdrager
    Marijn100

Daarvoor kan je ook het schijfhulp programma gebruiken vanuit de recovery (CMD+R tijdens opstarten), dan kiezen voor terugzetten (Macintosh HD geselecteerd) en dan je nieuwe SSD als doel. Hij maakt dan een volledige kopie van je schijf naar je SSD.

Bijdrager
    aukem

Bedankt voor de tips mensen!:)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.