12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    AnoukMLDR

Kopie van HDD (iMac) naar SSD (Macbook Pro)

Hallo allemaal,

Ik zit met een ‘probleem’ en ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen. Alvast mijn excuses als hier al één of zelfs meerdere topics over te vinden zijn, of als dit topic in de verkeerde rubriek staat. Ik ben hier nieuw.

Vandaag heb ik mijn nieuwe 15″ Macbook Pro ontvangen. (Helaas voor mij, met Lion.) Ik wil het een en ander upgraden. De harde schijf vervangen voor een OSC Vertex 3 120GB en de optical drive moet plaats maken voor een optical bay (HDcaddy besteld) met daarin een WD 750GB 7200rpm schijf. De harde schijf die op dit moment in mijn Macbook Pro zit zal dus uiteindelijk niet meer gebruikt gaan worden.

Ook heb ik hier een iMac staan met Mac OS X 10.6.8. Nu zou ik graag de hele harde schijf van mijn iMac over willen zetten op de SSD die in mijn nieuwe Macbook Pro moet komen. Of in ieder geval Snow op de SSD zien te krijgen en achteraf kan ik de programma’s dan met behulp van migratie assistent overzetten van mijn iMac naar mijn Macbook Pro.

Bij mijn iMac uit 2010 werd een OEM versie van Snow geleverd, maar nu las ik ergens dat deze niet zal gaan werken op mijn Macbook Pro. (Retail versie kopen zie ik niet zitten. Er is vast een goedkopere optie.)

Mijn Macbook Pro werd ook niet geleverd met een recovery disk van Lion. Ik heb liever Snow, maar als er een recovery disk bij had gezeten van Lion dan had ik mij hier wel overheen gezet gezien het gemak.

Wat kan ik nu nog proberen?

Alvast bedankt,

Moderator
    unSOUND

Je zou via Target-Mode de OS X installatie van de iMac naar de MacBook kunnen zetten, daar is gisteren nog een topic over geweest.

Snow Leopard CD kwijt

Of het werkt hangt van de machine af, sommige nieuwe Macs hebben drivers nodig die alleen in Lion zitten. In dat geval kun je geen Snow Leiopard draaien.

Bijdrager
    AnoukMLDR

In dat geval draai ik liever Lion ondanks dat ik ergens gelezen heb dat het (nog) geen TRIM ondersteunt. Ik zit niet te wachten op problemen met mijn nieuwe Macbook Pro.

Hoe krijg ik echter Lion op de SSD? (Ik snap ook niet dat er bij zo een dure laptop geen recovery disk word meegeleverd…)

Bijdrager
    jgmkoster

recovery disk zit tegenwoordig ingebouwd. druk option (alt) maar eens in bij het opstarten

En anders kun je via een programmaatje wat Apple onlangs beschikbaar heeft gesteld een recovery usb stick maken.

Bijdrager
    jgmkoster

heb zelf vorige week ook een ssd ingebouwd; recovery usb gemaakt onder lion, ssd plaatsen, met option ingedrukt opstarten en de usb selecteren, je schijf formatteren en vervolgens kun je lion downloaden.

Bijdrager
    robert1970

OS X 10.6.8. ondersteunt officieus wel TRIM maar alleen bij Apple SSDs.
    Je kunt op http://www.hddfancontrol.com/ de TRIM enabler downloaden. Het werkt prima op mijn MBP 15″ van midden 2010 ook met een OCZ Vertex 3.

Moderator
    unSOUND

Waarom zou je TRIM enabler gaan draaien met alle risico’s van dien, als de meeste SSD’s al een prima GC systeem hebben ?

Bijdrager
    robert1970

In het tooltje zit een optie om de backup van een aangepast bestandje weer terug te plaatsen.
    Het werd in ieder geval wel aanbevolen om het te gebruiken.

Moderator
    unSOUND

Maar er kleven nogal wat risico’s aan, want je gaat een kext uit Leopard implanteren in Lion en daarmee de stabiliteit en veiligheid van je systeem in gevaar brengen, voor een functie die je eigenlijk helemaal niet nodig hebt. Dus ik weet niet van wie je dat advies gehad hebt…?!

Bijdrager
    robert1970

Nope! Ik heb geen Lion;-)
    Ik gebruik nog SL.
    Ik heb er wel lang over nagedacht of ik het tooltje zou gaan gebruiken, want ik had gelezen over de risico’s.
    Het advies kreeg ik van de winkel waar ik de SSD kocht.

Moderator
    unSOUND

Lekkere winkel dan… De Vertex 3 heeft een prima GC systeem aan boord, waardoor het gebruik van TRIM helemaal niet zo van belang is…

Bijdrager
    AnoukMLDR

jgmkoster, heel erg bedankt. Ik heb een recovery USB stick gemaakt en alles is goed verlopen.:smile:

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.