19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    coninckl

Kopie maken van video DVD naar .dmg niet meer mogelijk met schijfhulppogr.?

Altijd maakte ik al een reserve kopie van mijn familie DVD’s in DMG bestanden. Dit wilde ik nu weer eens doen voor een viertal DVD’s. Alleen zie ik dat het schijfhulpprogramma onder El Capitan veranderd is en als ik nu een nieuwe schijfkopie maak (na even zoeken, want het programma is “verbeterd”) is het programma al na enkele seconden klaar zonder een .dmg file aangemaakt te hebben van de inhoud mijn DVD.
    Ik heb zo een 60 DVD’s in totaal. Waarom s dat en oe dt op te lossen? Ik heb geen oplossing gevonden in Finder.

Bijdrager
    sedikit
    Bijdrager
    coninckl

Dankjewel! Ik zal het proberen.
    Ik begrijp intussen wel, dat de verdere toekomstige levensduur van DVD’s beperkt is. Hoe kan je het beste de familiefilms bewaren voor de verdere toekomst? er zijn zoveel formaten en mogelijkheden!
    met vriendelijke groeten, Lucas

Bijdrager
    KarelWillem

Eigenlijk is het domweg kopiëren van Video-DVD’s niet zo’n goed idee.
    Omdat je dan altijd 4.x GB kwijt bent aan iets wat anders misschien maar 500 MB is.

Ik ben een beetje uit het DVD-gebeuren, dus wordt graag gecorrigeerd als dit helemaal niet waar is.;)

Maar mijn idee is om je familiefilms beter gewoon te bewaren als .mp4 o.i.d.
    En natuurlijk zet je ze allemaal op Youtube (verborgen) als extra kopie.

Bijdrager
    sedikit

@KarelWillem.
    “Ik ben een beetje uit het DVD-gebeuren, dus wordt graag gecorrigeerd als dit helemaal niet waar is. ;)”
    Hoe moet ik dat controleren, of je uit het DVD-gebeuren bent? Met de auto voorrrijden, en een thuisbezoekje? :)
    Overigens: ik gebruik en brand nog steeds cd’s/dvd’s. Zal wel ouderwets zijn. Cd’s en dvd’s kosten niets meer. En de klacht dat ze na jaren niet meer afspeelbaar zijn klopt niet. Net als dia’s: lichtdicht bewaren.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik wordt graag gecorrigeerd, niet gecontroleerd.

Dus: Klopt het dat elke Video-DVD sowieso 4.x GB oplevert na kopiëren?
    Antwoord: Nee, dat klopt niet.

Heb het net geprobeerd met een DVD-tje uit 2004. Die leverde 1.44 GB op, na kopiëren.

Bijdrager
    IGBA
    sedikit op 12 januari 2016

En de klacht dat ze na jaren niet meer afspeelbaar zijn klopt niet. Net als dia’s: lichtdicht bewaren.

Lichtdicht hoeft niet: als er maar geen UV bij komt. :o)

Maar dat is eigenlijk maar één van de problemen waar die glimmende schijfjes mee te kampen hebben. Productiefouten, rare reacties tussen de glimmende laag en de coating, gaatjes in de coating die tot corrosie van de glimmende laag leiden en nog zo wat dingen. Geschatte levensduur: 20 tot 100 jaar, waarbij de ondergrens vooral voor de goedkopere merken zal gelden. Maar hoe dan ook: ze hebben niet het eeuwige leven – verre van.

Bijdrager
    IGBA
    KarelWillem op 12 januari 2016

Ik wordt graag gecorrigeerd.

Goed dan. ‘Ik word’ schrijf je zonder ‘t’.8-)

Bijdrager
    KarelWillem

Nee, ik schrijf het mét ‘t’. Dat zie je toch?
    :-P

Bijdrager
    IGBA

Moet ik nou ook nog de derde betekenis van het persoonlijke voornaamwoord ‘je’ uitleggen? :evil:

Bijdrager
    KarelWillem

Nee. Hou je gewoon bezig met de inhoud van dit topic. Dat lijkt me een stuk nuttiger.

…als ik nu een nieuwe schijfkopie maak …is het programma al na enkele seconden klaar zonder een .dmg file aangemaakt te hebben van de inhoud mijn DVD. … Waarom is dat en hoe dat op te lossen?

Geblokkeerd
    SusanUSA

Onzinnige reactie verwijderd door moderator

Bijdrager
    coninckl

Ja KarelWillem, Ik krijg, als ik CD/DVD master” kies in schijfhulpprogramma na een paar seconden volgende melding:
    ‘NIEUW (Apple-UDF: 0)’ lezen…
    Verstreken tijd: 674.747ms
    Snelheid: 6.3Gbutes/sec.
    Besparing: 0.0%
    Bewerking geslaagd.

Bijdrager
    coninckl

@SusanUSA is misschien een goed idee. Ik hoef e.e.a. niet af te spelen als DVD. Er zijn echter zoveel gangbare formaten, dat je je moet afvragen of deze nog bestaan na een aantal jaren. Maar ik kijk even naar Handbrake. Bedankt!

Geblokkeerd
    SusanUSA

Onzinnige reactie verwijderd door moderator

Bijdrager
    Outragemac

Indien als DVD ook geauthored kun je toch gewoon de VIDEO_TS mappen bewaren als backup?

Bijdrager
    coninckl

@sedekit Ik heb de eerste 2 programma’s geprobeerd en het lijkt te werken maar ik vind de resulterende dmg bestanden nergens, ook niet met zoeken in Finder. En als ik het opnieuw probeer zegt het programma dat het bestand al bestaat…

@Outragemac
    Ik heb de VIDEO_TS map, maar kan je op de Mac vanuit deze map een video branden, die op alle apparaten te lezen is? Je ziet ik ben wel een amateur wat films betreft.

Bijdrager
    Outragemac

Nope, alleen op dvd-spelers, en software.. bijv VLC

Bijdrager
    Outragemac

Als het op verschillende devices moet kunnen worden afgespeeld, dan beter omzetten naar mp4 idd.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.