14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    mbrant

Kopie maken van Mac OSX 10.2 install disk

:roll:
    Omdat wij een family pack van MacOSX 10.2 hebben aangeschaft, probeerde ik een copie van beide installatie schijven te maken om in geval van nood te kunnen gebruiken. Maar opstarten via die CD lukt van geen kanten. Ik heb als volgt gedaan:
    Kopie gemaakt van beide schijven op mijn desktop en deze aansluitend op een 2 schone CD’s gekopieerd en vervolgens gebrand met de software van Apple.
    Wij maken regelmatig een back-up via Retrospect. Omdat wij fikse problemen met de snelheid van onze computers, heb ik dus geprobeerd om ze na een: wis schijf en schone installatie en upgrades de schijf te herstellen. Het terugzetten van de back-up lijkt te lukken, maar bij onze Apple G4 titanium van 1 jaar geleden, kon ik niet meer opstarten. De hele sessie weer herhaald (wat uren kost) en nu heb ik maar een folder gemaakt met de geback-upte files en niet teruggeplaatst, zoals wel gelukt is bij de Powermac G4 (ook 1 jaar oud).
    Ondertussen werd ik dus bezorgd dat ook de installatie Cd wel eens kan falen probeerde ik dus de kopie te maken.
    Als Mac gebruiker van het eerste uur ben ik behoorlijk onthand met het feit dat als je de “Install CD” gebruikt, je niet meer bij je eigen HD kunt komen om te kijken wat er aan de hand is. En bij problemen opstarten met een “versie 9 CD” is natuurlijk van de gekke! [/list]

Bijdrager
    michelvdb

Hiervoor heb je
    Boot CD: http://www.charlessoft.com/
    of
    Carbon Copy Cloner: http://www.bombich.com/software/ccc.html
    nodig.

Bijdrager
    Sage

Het werkt ook met Toast toch?

Bijdrager
    mbrant

Dat zal best wel waar zijn, maar wij hebben de laatste tijd zoveel geld uitgegeven aan software om over te schakelen naar OSX 10.2 dat dit Apple “eigen” SW kopie toch wel mag werken. Zeker als je voor een 5-pack betaalt!
    Verder is er veel achteruitgang te vermelden bij Jaguar, voor wat het cd branden betreft. Kon je vanuit “9” nog een ISO branden, dit is in het geheel niet mogelijk in “Jackhal”, zoals ik het OSX 10.2 nu langzamerhand noem.
    Je moet je voorstellen dat wij alle versies hadden van Toast, en die werken niet met OSX. Als dat het enige was, dan zal ik je vertellen dat wij de afgelopen tijd wel meer dan 1200 euro uitgaven om over te schakelen op MacOsX etc. Ik noem maar eens even MS Office, FileMaker, Eudora, Norton (wat nog niet eens goed werkt op OSX 10.2) Retrospect, en dan alle kleine “free Sw, waar je dus ook geld voor betaalt. Voorwaar geen kattepis. En als er dan discburner bijzit in het OSX?? Dan snap je wel dat wij dat in eerste instantie proberen. En met recht. Want wij hebben veel geld uitgegeven voor het MacOs X systeem. En wat denk je van alle randapparatuur, die dan weer niet met USB werken, en weer een SCSSI card nodig hadden. en ga zo maar door.
    en dan nog het urenlange probleem met de HP G85 driver SW in OSX. Houd in godsnaam op dat ik nog meer SW moet kopen en niet mag profiteren van de zogfenaqamde “gratis” SW van apple.
    En Nog steeds AppleFan. Marianne

Bijdrager
    nankovic
    ”mbrant”

Je moet je voorstellen dat wij alle versies hadden van Toast

niet alle dus, want de laatste versie werken zeer goed in osx en waarom koop je Eudora als Mail “gratis” is en Entourage bij Office zit (waarvoor je weer AppleWorks kunt gebuiken?)

Randapparatuur die niet werkt is wel vervelend, maar dat had je van te voren kunnen opzoeken (je hoeft niet over naar Jakhals:? )

Maar goed, je hebt de oplossing gevonden voor al je problemen. Dit forum!:D

Nog steeds Apple-fan?

Bijdrager
    roadie

Doe de eerste installatieschijf van 10.2 in je cdromlade, start Disk Copy.
    Kies voor New-Image from Device (sorry, mijn systeem is engelstalig), navigeer naar de 10.2 installatieschijf in de dialoogbox, bewaar als bestand met formaat Image Format DVD/CD master.
    Doe hetzelfde met de tweede 10.2 schijf. Haal de schijf uit je lade.
    Brand nu met Disk Copy Burn Image de twee images.
    Voila, ik kan booten met zulke gebrande glimmerds!

Bijdrager
    Castor

Discburner biedt basic functionaliteit en Apple bedoelt dat ook zo. Vooral het kopiëren van software installer cd’s staat waarschijnlijk laag op de agenda.

Bijdrager
    araminta
    ”Castor”

Vooral het kopiëren van software installer cd’s staat waarschijnlijk laag op de agenda.

‘T is waar, je bent een cynicus.:wink:

En Apple gaat niet alle third-party softwarebedrijven de nek omdraaien.

Bijdrager
    mbrant

:D
    Zo dit was wel een opluchting na alle problemen om een bootable CD te maken. En het lukt ook nog. Bedankt!
    Voor wat betreft de Toast programma’s die waren nog geldig voor MacOS 9 en als je dan een CD kunt branden voor gewoon gebruik, dan ga je niet meteen weer nieuwe “discburner SW” kopen.
    Verder las ik ook over het mailprogramma van Mac. wij werken al jaren met eudora en het is een hele hijsa om dit alles over te zetten in het Mailprogramma, temeer daar wij een gezamenlijke “mailfolder” op onze server hebben staan om de mail te archiveren.
    Maar goed ergens op dit forum vond ik ook een oplossing voor het eigenaar en bevoegdheidsprobleem, door het via het schijfhulpprogramma die bevoegdheden te herstellen. Perfect gelukt om na het terugplaatsen van de back-up de “prefs” op de juiste plekken terug te zetten.
    En verder zou ik nog een probleem willen aankaarten over het draaiende gekleurde balletje als je navigeert over je scherm of andere programma’s wil gebruiken. Dat kan soms zo lang duren, dat je weer terug bent bij het “kopje koffie”. Heeft iemand anders daar ook last van? Mogelijk dat wij teveel tegelijk willen, maar dat was nou juist zo makkelijk bij MacOSX.

Bijdrager
    justi

Wanneer je veel open wilt hebben dan moet je er ook veel geheugen voor hebben en een beetje uptodate mac om X optimaal te kunnen laten werken. BV Office en PSH op X beide open hebben staan betekend in de realiteit dus 3 X 128 MB RAM nodig… (128MB is bij alledrie de min. eis… en dan niet bedoeld dat de mac min. 128 MB RAM bevat! maar er toegewezen kan worden naar de applicatie…)

Bijdrager
    hansthijs

want ik heb 1250 MB en vooral met mp3 liedjes rondzeulen kost heel veel tijd. ik denk dat het hierbij komt omdat die apart in de itunes library staan en niet alleen n de mp3 map in mijn geval, soms houdt de finder er gewoon mee op, zolang duurt het. ik heb gisteren macjanitor nog gedraaid.
    groeten van hans

Bijdrager
    passenger

Om nog even op Toast terug te komen, ik heb de laatste 5.1, vrijwel nooit problemen gehad, een enkel mislukt audio-CD’tje. Heb nog niet opgewaardeerd naar 5.2 ivm bug-waarschuwingen.

Wat die install-cd’s betreft, gewoon met copy-cd in toast, isse-impel!

:wink:

Bijdrager
    boesboes

ja inderdaad. veel ram doet wonderen op een mac.

had eerst op m’n dual 800 powermac 256 ram.

was ok. maar niet om adobe soft te draaien.

dan maar 512 bijgekocht. en nu werk ik echt comfortabel.
    en aangezien de ram prijzen laag staan, ben ik nog van plan om er nog eens 512 bij te kopen.

Hoe meer ram, hoe sneller osx werkt!

nooit ram te kort bij osx

Bijdrager
    araminta
    ”boesboes”

Hoe meer ram, hoe sneller osx werkt!

Eh, onder OS X heb je in principe niet veel meer RAM nodig dan het OS plus het actieve programma samen gebruiken. Verdubbeling van je RAM (als je er al 256 is hebt zitten) zal je vrij weinig opleveren. Wat moet OS X ermee?

Alleen wanneer je vrijwel continue met “Command-Tab” door tig actieve applicaties rost wil het nog weleens handig zijn..

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.