20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    DJMischaa

Kopie HDD naar nieuw HDD of SSD

Hallo iedereen!

Ik weet dat er al heel veel topic zijn over HDD’s en SSD’s maar ik niet echt een specifiek antwoord vinden.

Momenteel heb ik een 320GB HDD en twijfel tussen twee opties.

1. Een 120GB SSD en de 320GB HDD in een optibay. SSD voor boot en grote programma’s.
    2. Gewoon een nieuwe HDD van 1TB.

Ik twijfel sowieso tussen die keuze. Wat denken jullie? Tips zijn welkom.
    Het is een beetje een geld kwestie (+/- €100,-).

Daarnaast vroeg ik me af hoe ik van mijn HDD (320GB) een directe kopie kan maken op een andere schijf.
    Zodat als ik die kopie in mijn Mac doe precies het zelfde krijg als wat er nu op m’n HDD staan.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    fred44nl

je zoekt een SSD van 128 GB met een budget van € 100,– ??
    gaat niet lukken hoor.

als je een nieuwe HD of SSD installeert, lijkt me dat een prima moment om OS X opnieuw te installeren en dan de gegevens en instellingen via Migratie-assistent over te zetten.

Bijdrager
    DJMischaa

Bij een SSD denk ik rond de 1€/GB, iets meer dan €100,- gaat wel hoor.
    Het gaat me meer om wat beter is, ik draai Logic 9 en veel Adobe CS6.

OSX opnieuw installeren is juist wat ik wil voorkomen met de kopie. Ik heb gisteren een clean install gedaan.
    Stel ik neem een SSD dan zal dat wel moeten, maar bij een HDD lijkt het mij dat niet nodig, toch?

Bijdrager
    fred44nl

je kunt de oude HD klonen naar de nieuwe HD.
    bijv. met SuperDuper of CarbonCopy.

Bijdrager
    DJMischaa

Oké dankjewel! Ik denk dat het een HDD wordt van 1 TB om mee te beginnen. SSD kan daarna altijd nog volgen.

Edit:
    Ik heb de HDD uit een externe hardeschijf gehaald, hier een kopie gezet van mijn ‘toen huidige’ HDD en nu de andere hardeschijf in m’n Mac geplaatst. Loopt op rolletjes!

Moderator
    unSOUND
    DJMischaa op 10 mei 2012

Bij een SSD denk ik rond de 1€/GB, iets meer dan €100,- gaat wel hoor.

Ze bestaan wel, maar dan heb je dus wel modellen van twijfelachtige kwaliteit / prestaties…

Bijdrager
    MBPuser

Waarvoor neem je geen hybride HDD ?

Moderator
    unSOUND

Omdat dat voor zijn werkzaamheden weinig te beiden heeft. Hybride schijven zijn “handig” als ze veelgebruikte bestanden op hun SSD gedeelte zetten, maar bij software als Logic heb je meer te maken met bestanden die continu veranderen, en dus nooit gebruik zullen maken van het SSD gedeelte.

Bijdrager
    MBPuser

Aha.. Ik dacht dat je ook hybride schijven had met bijvoorbeeld 500GB HDD voor je opslag en 16GB SSD voor je o.s. en zware progamma’s. Heb ik verkeerd begrepen :thumbsdown:

Moderator
    unSOUND

Nee, de software in de schijf plaatst veel gebruikte bestanden naar het SSD gedeelte, maar dat hoeven dus niet perse de bestanden te zijn die jij graag op het SSD gedeelte wilt hebben. Wat dat betreft kan Mischa dus het beste voor zijn optie 1 gaan, een SSD erbij en de rest op een HDD. Of 2 HDD’s natuurlijk, dan heb je helemaal een berg opslagruimte.

Bijdrager
    sven551

koop de seagate momentus xt een hdd met de performance van een ssd want er sit een kleine ssd in voor het booten en je meest gebruikte programma’s

Moderator
    unSOUND

Je hebt de posts hierboven dus niet gelezen ? :sarcastic:

Bijdrager
    Soulshaker

zo 2 HD’s in je mac is een leuk idee , maar omdat die extra schijf altijd staat de draaien , wil ik wel eens weten wat de invloed is op de accuduur

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Wie zegt dat het hier over een laptop gaat?

Bijdrager
    Soulshaker

Ik zeg dat.

Momenteel heb ik een 320GB HDD….

Een imac met een standaard 320GB HD ?
    Een macbook pro lijkt mij waarschijnlijker.

Bijdrager
    Hansi2124

En kijk eens waar dit topic is gepost?
    :sealed:

Moderator
    unSOUND
    Soulshaker op 13 mei 2012

zo 2 HD\’s in je mac is een leuk idee , maar omdat die extra schijf altijd staat de draaien , wil ik wel eens weten wat de invloed is op de accuduur

Valt reuze mee. Ik had er 3 in mijn MBP ( 2 x HDD en 1 X SSD ), en het verbruik was iets hoger, maar zeker niet schokkend. Zo gek is dat ook niet als je bedenkt dat een HDD qua verbruik tussen de 0.5 en 2 watt zit, wat een schijntje is vergeleken met het verbruik van het beeldscherm, CPU en GPU.

Bijdrager
    Mac Pro Bart

iedereen vergeet dat je je schijf ook gewoon met
    schijf hulpprogramma kunt klonen!

Bijdrager
    leavestone

Bovenal ssd in de optibay doen niet de HD anders werkt je drop beveiliging niet. Je kan ook een fusion drive maken mijn setup 125 GB ssd in optibay en 1tb HD inplaats van de 320 GB HD samen tot fusion drive gemaakt. Heeft mijn MacBook Pro alweer 2 jaar van een stroperig in een flitsend snel systeem veranderd. Helaas is mij. Videokaart het nu aan het begeven 2010 2.4 i5 unibody. Over maandje gaat hij bij mijn macdocter in Shanghai langs komt i weer als nieuw terug;)

Bijdrager
    leavestone

@macpro Bart is hij dan bootable en kan je naar andere groottes? Superduper al jaren ongeëvenaard en gratis voor als je het eenmalig wil gebruiken.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.