8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Lrnsz

kopiëren zonder pre-emphasis

Mijn huidige audo cd-speler herkent geen opnames met pre-emphasis http://webclub.kcom.ne.jp/ma/takabin/eng/emphasis.html. Da’s niet zo erg, want slechts weinig cd’s zijn met deze Dolby-C achtige correctie op de markt gebracht. Maarrr, uitgerekend mijn prachtige serie Mahler symfonieën (op het Denon-label) dus wel. Gevolg: het geluid is niet om aan te horen (te veel hoog).
    Het aanpassen van de DAC is technisch onmogelijk. Een extern hoog-af filter onwenselijk. Een oplossing zou kunnen zij het editen van de opname, dus een softwarematige de-emphasis waardoor ik een schone kopie kan branden.

Welk betaalbaar mac-programma zou dat kunnen? Betaalbaar, omdat het maar om een eenmalige operatie voor 16 cd’s gaat (ja, het is een mooi bezit, zo’n box :? )
    Ik heb me absoluut suf gegoogled, maar kom niet verder dan de linuxapplicatie cdda2wav die volgens
    http://www.cdda2wav.de/ nog naar OS X gepoort moet worden.

Ik hou me zeer aanbevolen voor tips.

Lourens

Bijdrager
    Aqua1

Bedoel je dat een soort eigen remix wil maken ? Dan kun je m gewoon door een equalizer halen zou ik zeggen. Geen computer voor nodig. Of begrijp ik het probleem niet ?
    Wie speelt die Mahler’s ? Ik heb zelf die box met het KCO van die kerstsessies. Maar dat moet mooier kunnen dacht ik.

Bijdrager
    MacAttack

Volgens mij heb je die gratis software al op je mac staan. Gewoon importeren in iTunes als AIFF en terug schrijven. Volgens mij zou iTunes die als een gewone AIFF schrijven. Ik ben er niet zeker van. Maar het kost je maar 1€ om het uit te proberen.

Bijdrager
    Lrnsz

Als iTunes de codering in de TOC of P&Q niet meekopieert, dan ben ik uit de brand. Maar ik twijfel eraan omdat pre-empasis een red-book gelegitimeerde instelling is. Zie ook een van de weinige bronnen die rechtstreeks over grabben van deze Denon-cd’s gaat:
    http://groups.google.com/groups?q=pre-emphasis&hl=nl&lr=&ie=
    UTF-8&output=search&selm=87ln0lt0aj.fsf%40thebetteros.oche.de&rnum=4

Maar je hebt gelijk, MacAttack, het is een eenvoudig experiment, dus dat ga ik gewoon uitvoeren, binnenkort. Je hoort van mij.

Gewoon door de equalizer halen, Aqua1, lijkt me een paardenmiddel. Eleganter is natuurlijk dat ene bitje omzetten. Ik wil dus zeker geen remix maken of andere grote ingrepen doen. De reden waarom ik juist aan de cd-set gehecht ben, is nou juist de perfecte geluidskwaliteit van deze prachtige uitvoeringen. Het zijn werkelijk sublieme opnamen met slechts 2 B & K microfoons in de Alte Oper van Frankfurt (dirigent Eliahu Inbal).
    Tot voor kort zou het niet in mijn hoofd opgekomen zijn kopieën van kwalitatief goede opnamen te maken. Mijn ervaringen met kopietjes die ik van vrienden kreeg (op wintel gebakken) waren schrikbarend. Directe vergelijking met het origineel op een top-installatie viel altijd in het nadeel van de kopie uit (wel een beetje afhankelijk van het merk/type brander, is me gebleken).
    Dat is veranderd sinds mijn eerste kopie via OS X met mijn nieuwe G4-iMac. Voor het eerst hoor ik bijna geen verschil met het origineel. Het klopt in mijn oren dat Apple z’n best heeft gedaan met de audio-core van X :lol:[/url][/code]

Bijdrager
    Aqua1

Ja natuurlijk. Sorry, het is zeker een paardenmiddel. Ik zie nu dat daar ook helemaal niet het punt is wat je wil maken. Als het je alleen om de TOC gaat is een equalizer volkomen off-topic. Je zou inderdaad zeggen dat je het als aiff importeert en daarna weer brand met bv iTunes ja. Is dat al gelukt inmiddels ?

Bijdrager
    Lrnsz

Deel I van mijn ervaringen:
    De truc van MacAttack [simpelweg kopiëren met iTunes] werkt niet, helaas. Op mijn eigen installatie is er wel een subtiel verschil hoorbaar tussen origineel en kopie, maar nog steeds klinken violen alsof ze van stalen snaren zijn voorzien en schettert het koper onbarmhartig. Van de-emphasis (= een veel milder, natuurlijk hoog) is geen sprake.
    Om zeker te zijn van mijn bevindingen, heeft mijn broer een oude Sony top cd-speler (557ES) van zolder gehaald die nog over een de-emphasis circuit beschikt. Op het display verschijnt “emphasis” bij het origineel, maar niet bij de kopie. Zou het dan toch….? Luisteren maakt duidelijk dat het inderdaad nog steeds een kopie met pre-emphasis is. Het verschil is dramatisch veel groter dan op mijn eigen cd-speler.
    Conclusie: iTunes herkent geen pre-emphasis en kopieert het gewoon mee, zonder de tag die in bepaalde (veelal oudere) audio cd-spelers het de-emphasis circuit activeert.
    Overigens blijkt en passant dat de indexen die op het origineel staan evenmin door iTunes worden herkend en gekopieerd. De 4 tracks van de 5e symfonie die ik voor dit experiment heb gebruikt, zijn alle onderverdeeld in 8-9 indexen.
    iTunes is dus niet bepaald een audifiel programma.

Deel II van mijn ervaringen volgt binnenkort.
    Ik ga nog aan de slag met Toast & Jam. Vooral Jam biedt misschien uitkomst omdat je daarin in al wel de keuze blijkt te hebben om PE (=pre-emphasis) in je kopie aan te vinken…

Intussen blijf ik hopen op goeie tips
    :idea:

Bijdrager
    Lrnsz

Deel II kan kort zijn: Toast met of zonder Jam, geen verschil met iTunes. Ook nog ff met Peak en Spark gespeeld maar geen beide herkennen de pre-emphasis. Zowel Jam als Spark bieden wel de mogelijkheid emphasis toe te voegen.
    Mijn conclusie: de software die de audio-cd inleest (Apple of Sony?) herkent de emphasis niet. Net als de huidige generatie hifi-spelers. Dus ja, dan houdt het op. Mijn Mahler-16 cd-box is dus te koop :cry:

Bijdrager
    Lrnsz

Vergeet ik nog een tweede conclusie:
    Toast noch iTunes kopiëren indexen binnen een track.
    Bij klassieke muziek kom je dit nog weleens tegen.
    Niet zo erg, maar ik vind het toch vreemd, want worden dan alleen de audiodata gekopieerd???

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.