30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 57)
  • Q:
    Bijdrager
    James T. Kirk

Kopersparadijs USA

Ben momenteel in de USA, waar alles lijkt het wel goedkoper is! (Behalve Nederlandse kaas :lol: )
    Nadat ik bij Other World Computers de Newer Technologies Mac Mini HD case + Hub heb besteld en bij mijn zwager laten bezorgen, moest daar natuurlijk nog een leuke HD in. Op aanraden van die zwager gekeken bij Fry’s Outpost in Indianapolis + onderstaande 400 gb hd gekocht: http://shop4.outpost.com/template/harddrives/
    Heb de indruk dat ik in NL een beetje duurder uit zou zijn.. Gelijk ook een ander toetsenbordje voor de Mac daar gekocht (geen USB hubs, maar keurig wit, Apple layout en minder gevoelig voor vuil. Het originele toetsenbord gaat in de verkoop. Begin maar te bieden! :innocent: Helaas hier even geen Mac tot mijn beschikking en typ dit op een Dell Inspiron 6000 met Ubuntu. :mrgreen: Heb ook een leuke muis gezien waarbij de muis op een soort speciale muismat ligt die is ingeplugd in de USB poort. Heb alleen geen idee of dat werkt op een MAC:?

Bijdrager
    DarkRaverNL

Ik weet het, heb mijn videokaart ook vanuit USA laten bezorgen met de post, en dat scheelde alsnog bijna 100 euro dan hier in NL:)

Bijdrager
    Tjeerd

Ik ben ook in Amerika, en ik koop m’n MacBook hier. Kost voor mij 870,- zonder studenten korting, met studenten korting weet ik niet precies, maar dan is het iig 50 dollar lager voor mij:D . Dus ik geef je groot gelijk:wink: Bijna alles (alleen eten niet echt) is hier goedkoper

ik zit btw nu in Vermont

Bijdrager
    Cloudsurfer

Heb je in Amerika trouwens niet te maken met belastingen enzo? De geadverteerde prijzen zijn daar altijd zonder BTW, omdat dat per staat verschild.

Bijdrager
    macpro

Geven jullie ook even een reactie als jullie weer hier terug zijn?
    Ervaringen over het door de douane komen zijn zeer welkom.

Inactief
    Anoniem
    ”Tjeerd”

Bijna alles (alleen eten niet echt) is hier goedkoper

…min sigaretten, zuipen in een café, ziektenkostenverzekering enz…:?

Bijdrager
    frederikbove

Ik ben vorig jaar naar new york geweest en heb daar mijn ipod video gekocht.
    En die was toch ongeveer 100€ goedkoper dan hier.

Door de douane geraken is niet zo’n groot probleem. Je moet gewoon zien dat er niet veel blijkt dat je die daar hebt aangekocht. Dus je kan best de doos en verpakking weggooien. En zien dat er al bestanden op u laptop of ipod staan.

Bijdrager
    fistkikker
    ”James

Heb ook een leuke muis gezien waarbij de muis op een soort speciale muismat ligt die is ingeplugd in de USB poort. Heb alleen geen idee of dat werkt op een MAC:?

Die heb ik hier ook gezien, voor 29,95 bij een of andere lokale elektro-zaak. Gedrocht.

Bijdrager
    Ike without Tina

Maar het is niet altijd rozegeur en maneschijn.

Ik reis al een aantal jaren op en neer naar de USA en inderdaad ik heb van alles kunnen meenemen.
    Soms heb je op Schiphol geluk dat er net ploegwissel is bij de douane, maar meestal kun je je mengen onder mensen die van interessante vluchten komen.

Maar dit keer heb ik mijn statistieken moeten aanpassen, afgelopen keer kreeg ik dus de full service:
    Mijn handbagage werd bekeken, van een aantal gekochte dvd’s werd bekeken of ie illegaal gebrand was of niet. Werd even mijn digitale camera bekeken of ie mogelijk nieuw was. Vreemd genoeg was de gekochte “Maxconnect internal harddrive extension” niet interessant, heb het pakket wel gestript tot de noodzakelijke bubbeltjes-plastic en esd verpakking.
    De koffer is nog geopend en uitgebreid bekeken.

Dit is dus de eerste keer dat ik zo’n uitgebreide service kreeg, maar dit is ook de eerste keer dat ik geen stapels dvd’s en ander electronic gadgets gekocht heb.

Bijdrager
    Cloudsurfer

Ik wist niet dat ze daar zo streng in waren, heb dat echt nog nooit meegemaakt. Toch maar wat gebruikerssporen aanbrengen op mijn goedjes als ik iets in het buitenland koop dan.

Bijdrager
    flyinghigh

Het gaat niet om gebruikerssporen op nieuw gekochte artikelen in het buitenland. Douane is alleen maar geinteresseerd in aankoopbonnen. Nederlandse aankoopbonnen welteverstaan! Hierop staat dan meestal ook het BTW tarief en bedrag vermeld.

Douane hanteert de omgekeerde bewijslast. Niet zij moeten bewijzen dat jij het in het buitenland heb gekocht. Jij moet bewijzen dat je de goederen in Nederland hebt aangeschaft Anders kunnen ze heel vervelend doen!

Verder mag je per keer dat je Nederland inkomt 175 in waarde invoeren. Ga je over dit begrag heen dan ga je invoerheffingen, accijnzen betalen.

Je kunt natuurlijk de gok wagen en een voordeeltje behalen. Maar als je wordt gepakt met dure apparatuur en je geeft het niet aan, kun je ook nog een boete verwachten wegens niet aangeven van de goederen.

Dus denk goed wat je met je nieuwe Apple doet!:D

Bijdrager
    James T. Kirk
    ”Cloudsurfer”

Heb je in Amerika trouwens niet te maken met belastingen enzo? De geadverteerde prijzen zijn daar altijd zonder BTW, omdat dat per staat verschild.

Als je in de winkel koopt hier in Indiana is het 6% salestax, online niets! Wel weer verzendkosten uiteraard.

Bijdrager
    James T. Kirk
    ”flyinghigh”

Het gaat niet om gebruikerssporen op nieuw gekochte artikelen in het buitenland. Douane is alleen maar geinteresseerd in aankoopbonnen. Nederlandse aankoopbonnen welteverstaan! Hierop staat dan meestal ook het BTW tarief en bedrag vermeld.

knipje

Wie denkt eraan om met aankoopbonnetjes rond te lopen?

Bijdrager
    zAo
    ”James
    ”flyinghigh”

knipje

Wie denkt eraan om met aankoopbonnetjes rond te lopen?

Inderdaad een beetje vreemde actie. Loop je daar met 30 bonnetjes van je kleding, camera, koffer etc…

Volgens mij moet je gewoon aannemelijk kunnen maken dat je het niet tijdens je vakantie hebt gekocht. Wanneer je de verpakking wegdoet en de bonnen + boekjes apart per post opstuurd naar huis is er volgens mij niets aan de hand. Uiteraard moet het apparaat ‘gebruikt’ overkomen.

Als je een iPod koopt in de USA en daarmee muziek gaat luisteren in het vliegtuig is er volgens mij niemand die moeilijk doet.

Bijdrager
    sawtooth
    ”Zakske”
    ”Tjeerd”

Pensioenregelingen (want die zijn er niet), medische hulp, rentepercentages op leningen, Kabel-TV, etc. etc.

maar de kids op dit forum zien alleen de lage prijzen van de gadgets en staren zich daar blind op…

Bijdrager
    James T. Kirk

Klopt allemaal, ben daarom nog steeds blij in Europa te wonen, ondanks dat onze regering (links midden of rechts, maakt niet uit) ons financieel uitkleedt, met BTW, BPM etc. Omdat zaken bij ons duurder zijn, zijn we ook zuiniger met onze spullen en willen graag nog wel iets repareren. Amerikanen gooien het gewoon weg, laten auto;’s wegrotten, kopen veel dubbel en overbodig. Mijn Amerikaanse vrouw is inmiddels er over uit dat het beter wonen is in NL, ondanks de financiele nadelen. Wel baal ik van de prijsverschillen op Apple producten. Als je nagaat dat de euro ongeveer 1,26 dollar is, betaal je dus elke keer te veel in NL voor je Apple producten… Ach, best of both worlds is het regelmatig naar de USA te reizen en zo nu en dan wat leuke spulletjes mee te nemen!…. :innocent:

”Zakske”
    ”Tjeerd”

Ik vind het letterlijk een verademing dat er hier zo weinig gerookt wordt, past ook niet echt bij Apple gebruikers, vind ik! Schoon, fris en virusvrij, zo willen we het houden.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”James

Als je nagaat dat de euro ongeveer 1,26 dollar is, betaal je dus elke keer te veel in NL voor je Apple producten..

Zo ken ik er nog wel een paar. Wat kost een brood in (willekeurig derdewereldland) Mozambique? Ik gok dat voor het geld waarmee je in Nederland één brood koopt, je er daar heel wat meer hebt. Betalen we daarom teveel voor ons brood … ?

Bijdrager
    klaus

En nog vergeten mensen dat er zoiets is als tax. Als je de tax bij de amerikaanse prijs rekent en een goeie conversie gebruikt, dan ga je echt niet zo’n groot prijsverschil hebben als iedereen denkt.

Natuurlijk moet je ervan profiteren als je in Amerika bent, en met wat omwegen de taxen kunt ontduiken, zou ik ook doen!

Bijdrager
    Mr.Velvet

er zijn twee opmerkingen aan spullen in Amerika te kopen:

1/ Ik heb mijn iPod 60 gig daar gekocht, en het was inderdaad goedkoper, maar een studentenkorting geven ze daar niet omdat je een studentenkaart van een in Amerika gevestigde school moet kunnen voorleggen. Ik heb geprobeert om dit te omzeilen, maar het lukte niet.

2/ Doe alsof je iPod of macbook of wat je daar ook koopt, al reeds in gebruik is. Als de douane namelijk merkt dat alles nog netjes in de doos zit verpakt, is de kans groot dat je extra tax moet betalen want je mag geen nieuwe producten exporteren. Daarom heb ik de doos van m’n iPod ook achtergelaten. Ik had men oude laptop bij, heb dan wat muziek over gezet op de iPod om het zeker niet te doen opvallen.

Bijdrager
    James T. Kirk

Ik zal jullie meer laten weten hoe en wat, als ik terug ben in NL. Weet niet of er douanepersoneel meeleest :innocent:

Bijdrager
    pvandersteen

Begin deze maand ben ik teruggekomen uit Thailand en heb daar een laptop en ipod gekocht, Ipod nano 2 gig was ongeveer 70 euro na tax refund op de luchthaven in Bangkok (20inch intel imac voor ongeveer 1300 euro in apple centre!).
    Naast vakanties reis ik ook veel zakelijk naar de US, waar inderdaad electro goedkoop is en nieuwe ontwikkelingen snel te koop zijn. Vraag ook hier naar de tax refund, scheelt weer ongeveer 6%!
    Ik raad af om iets te bestellen via internet en per post uit de us te leveren, over het algemeen is dit wel betrouwbaar (betaal per credit card! ivm verzekering) maar het grote nadeel is de strenge controle van pakketjes bij aankomst in NL. Ik heb over de laatste bestellingen (extra accu voor mijn digit. camera) flink bij moeten betalen, ongeveer 40% heffingen. Houd hier dus rekening mee.
    Het zelf meenemen gaat over het algemeen goed, van de 8 reizen 1 maal controle waarbij de dounier een nieuwe digitale camera over het hoofd zag.
    Inderdaad is het zo dat de bewijslast bij jezelf ligt, voor camera”s, laptops, enz is dat lastig aangezien deze vaak een US-lader hebben en gebruik maken van ntsc voor video (wel omschakelbaar naar pal en 220v bij de meeste merken), dus val je door de mand bij een controle.

Bijdrager
    James T. Kirk

Inmiddels terug en een Newer Technology Mini Stack V2 gekocht zonder HD (voor diegenen die hem niet kennen: een externe HD case in Mac Mini formaat (iets lager) voorzien van 3USB 2.0 en 3 Firewire 400 hub. Heeft als leuke optie tegelijkertijd opstarten en afsluiten met de mac mini! Deze heeft mij gekost: $ 79,95 + 5,96 -/- 1,46 “online Shipping Discount”= $ 84,45. Dit is de optie zonder HD. Bij Fry’s Outpost, een giga-goedkope electronicazaak in de USA kost ik de weekaanbieding op HD gebied: een Seagate Barracuda 400 GB ATA, 7200/16 mb, een snelle grote schijf dus, voor $ 119,95, waarbij ik dus de salestax van 6% nog moest betalen. (Een kant + klare oplossing van Other World Computing waar ik de Mini Stack had gekocht, kostte 299,95!!) Waar ik salestax moet terugvragen weet ik niet, maar als ik alle bonnetjes meeneem zou ik inderdaad in totaliteit heel wat terug kunnen krijgen denk ik, want heb er ook voor meer dan een paar honderd dollar andere goederen gekocht, zoals shirts, Maglite zaklantaarns, spulletjes van de Walmart, m’n zoons Nintendo DS en spelletje. Bij de douane stond mijn vrouw even stil en ik zei, waar wacht je nou op? Loop nou door want we hebben niks aan te geven en de zittende douaneman keek ons even aan en zei van ga je gang, terwijl zijn collega met andere mensen in koffers aan eht kijken was… Overigens was ik een koffer kwijt, waarin de shirts, Maglite en andere spulletjes, maar de shirts waren uitgepakt en zaten tussen de NL shirts, alleen een paar goedkopere items waren in de verpakking ter bescherming. ’s Avond kreeg ik een telefoontje van Schiphol dat de koffer was gearriveerd en maakten met mij een afspraak. Een uurtje later werd er nog eens gebeld om de code van de koffer die ik nog moest krijgen. Ondertussen had ik de duurste items allang in huis… NL is niet voor niets een van de duurste landen ter wereld door zijn belastingdruk…

Bijdrager
    Tjeerd

Ik zit nog steeds in Amerika, heb m’n MacBook, iPod Nano 2Gb white, Wireless mouse en HP Photosmart nog wat… besteld op 18 juli, 20 juli was alles er al op de MacBook na. Alles staat nu te wachten bij een Private Campground in White River Junction, Vermont. 31 juli lekker alles ophalen en bundocken. Nu sta ik trouwens in Maine, Moosehead lake, echt een heeel prachtig meer met hele mooie watervliegtuigjes, maar dat is een beetje oftopic. Kleren zijn hier trouwens ook goedkoop, maar apple spullen al helemaal:D

Bijdrager
    James T. Kirk

Inmiddels ben ik een illusie armer, nadat vanwege een defecte Firewirekaart in m’n oude PC respectievelijk m’n Mini Stack V2, de harde schijf er in en de LaCie Mini Mate en de harde schijf erin naar de knoppen gingen! LaCie had ik zelf een andere schijf ingezet, dus weg garantie. Hitachi inmiddels een andere schijf teruggekregen. De Seagate Barracuda wilde Seagte hier in Europa niet omruilen, was blijkbaar in “bulk” gekocht door Fry’s in de USA, dus moest me daar maar melden, voor vervanging.. Is inmiddels opgestuurd naar zwager… De Mini Stack, die ik bij Other World Computing vandaan had, wilden zij graag voor me herstellen onder garantie, maar vanwege verzendkosten inmiddels $ 47,00 armer. Had ik hem gewoon bij MacStuff of zo gekocht, was ik in totaal $ 30,00 goedkoper uit geweest… :( Volgende keer haal ik al m’n electronica maar gewoon in Nederland!:cry:

Iemand nog interesse in een LaCie mini mate, helemaal compleet (zonder HD en Firewirekabeltjes weliswaar) waarvan de Firewire poorten het niet meer doen? :?

Bijdrager
    djkiwi

En wat als er iets met je, in de USA gekochte MacBook/MacBookPro/iPod/HD/etc. aan de hand is?

Je hoeft dan echt niet bij een NL Mac store aan te kloppen voor garantie met je USA serienummer. De meeste bedrijven scheiden de garantie verstrekking in verschillende regio’s: USA/Canada, Europa en de rest…

Effe een laptop opsturen naar een winkel gaat niet werken omdat in de USA bedrijven aleen verkopen maar niet de garantie verstekken. Je zult dan bij de producent moeten zijn.
    En met en goede verzekerde verzending via: UPS, DHL etc.. gaat je “winst” zeker weer verloren.

Met een iPod of iets kleins zul je echt geen financiele blunder lopen, maar met een laptop van >$800 zou ik er nog maar eens over na denken.

Bijdrager
    Nisei

Apple spullen zit wereldwijde garantie op.
    Het maakt dus niet uit waar je ze vandaan hebt.

Bijdrager
    djkiwi
    ”Nisei”

Apple spullen zit wereldwijde garantie op.
    Het maakt dus niet uit waar je ze vandaan hebt.

is dat zo? dat wist ik dus niet, weer wat geleerd:)

Ik heb een keer een Canon camera gekocht via een NL site die blijkbaar in de USA inkocht, en in de garantie papieren van die camera stond heel duidelijk dat je aleen in de USA en Canada recht had op garantie.

Bijdrager
    fistkikker

Canon doet niet zo moeilijk (meer). In ieder geval voor Europa. Nikon daarentegen…..

Moderator
    unSOUND

…ook niet meer.

Bijdrager
    fistkikker

Oh? Ik begreep dat dealers nog steeds naar Inca gaan omdat nikon zelluf voor teveel hoofdpijn zorgt. Nou, dat zal dan wel vuile roddel zijn. Hoe minder garantie gezeur hoe beter!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 57)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.