10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    S.A.F

Kopen via eBay

Ik heb op de Amerikaanse eBay een Kensington FM Transmitter voor mijn 5G iPod gekocht. Volgens http://www.ilounge.com is dit (een van) de beste FM transmitters die er is. Beter dan de iTrip, die ze bijna de grond in boren zelfs! Op internet kost hij $80, ik heb hem voor 33 euro + verzendkosten gekocht. Nieuw natuurlijk.

Nu is mijn vraag: Hoe zit het met het kopen van producten uit de V.S. via eBay. Betaal je sowieso importkosten ofzo? Belastingen? Ik hoor wel eens van zulke verhalen. Dit zou dan met het versturen als “gift” weer te omzeilen zijn of iets dergelijks?

Iemand ervaring met het kopen van producten uit de V.S. via eBay?

Bijdrager
    MacThijn

als het goed is regelt de verkoper dat allemaal voor jouw. en om zulke kleine dingen heb je volgens mij helemaal geen inport kosten! dus alleen de verzendkosten + de kosten van het apparaat;)

Bijdrager
    Berend

onder de 50 dollar betaal je sowieso geen import kosten.
    Als je de verkoper dat erop laat zetten (mocht hij erbovenkomen) is het allemaal prima.

Bijdrager
    Yosemite
    ”Berend”

onder de 50 dollar betaal je sowieso geen import kosten.
    Als je de verkoper dat erop laat zetten (mocht hij erbovenkomen) is het allemaal prima.

Dat klopt niet, de grens is 22 euro voor zendingen van een particulier en 45 voor zendingen afkomstig van een bedrijf.

”www.douane.nl”

Postzending van bedrijf naar particulier belastingvrij tot € 22

Voor artikelen die u buiten de Europese Unie heeft gekocht, is vrijstelling van belasting mogelijk. Per postzending geldt bij levering van een bedrijf naar particulier een vrijstelling van belasting tot een bedrag van € 22. Alcoholhoudende producten, tabaksproducten, parfum en eau de toilette zijn uitgesloten van de vrijstelling. De zending moet rechtstreeks, dus zonder bemiddeling van tussenhandelaren, worden verzonden naar de door u aangegeven bestemming. Als de waarde meer is dan € 22, betaalt u douanerechten en BTW over de totale waarde.

Postzending van particulier naar particulier belastingvrij tot € 45

Een postzending van een particulier naar een particulier is belastingvrij tot een bedrag van € 45. De vrijstelling voor alcoholhoudende producten, tabaksproducten, parfum en eau de toilette is beperkt tot bepaalde hoeveelheden. Er moet sprake zijn van een geschenkzending. Als de waarde van de zending meer is dan € 45, betaalt u douanerechten en BTW over de totale waarde.

Als het via een koeriersbedrijf wordt verzonden als DHL, Fedex, etc, dan ontkom je er niet aan. Zendingen via de reguliere post willen er nog wel eens tussendoor glippen.

Je moet je verder ook realiseren dat ze het pakket mogen openmaken om te controleren of de opgegeven waarde overeen komt met de werkelijke waarde.

Bijdrager
    S.A.F

De totaalwaarde komt (incl. verzendkosten) op iets minder dan 40 euro uit. Dan zou het dus zonder douanekosten en BTW moeten kunnen? Echter, de verkoper verzendt niet als “gift” vanwege het aantal producten dat hij dagelijks naar het buitenland stuurt.

Dus waar valt het nu onder? Van bedrijf naar particulier, of van particulier naar particulier? En dit verzenden zonder dat het een “gift” is, wat voor gevolgen kan dit hebben? Op wat voor extra kosten moet ik dan rekenen bij douanerechten?

Bijdrager
    itachi

Je koopt het van eBay, dus ze kunnen hooguit een Inet winkel hebben. Over Inet winkels zijn niet ergens ingeschreven dus bestaan eigenlijk niet, er wordt ook geen belasting over betaald (misschien wat opzetkosten voor ebay).. Hier is dus gewoon sprake van particulier tot particulier.

Let wel op dat hij het product ook niet hoeft terug te nemen.

Bijdrager
    S.A.F
    ”itachi”

Je koopt het van eBay, dus ze kunnen hooguit een Inet winkel hebben. Over Inet winkels zijn niet ergens ingeschreven dus bestaan eigenlijk niet, er wordt ook geen belasting over betaald (misschien wat opzetkosten voor ebay).. Hier is dus gewoon sprake van particulier tot particulier.

Wat is je bron? Hoe weet je dit zo zeker?

Bijdrager
    S.A.F
    ”itachi”

Ook internetwinkels staan gewoon ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, en dragen dus ook gewoon belasting af.

Bijdrager
    Statenweg

Zoals je de verzender in de VS omschrijft lijkt het een professionele instelling te zijn (je geeft aan dat ze veel producten verzenden). Zij zullen dan gewoon ingeschreven staan bij de Amerikaanse kamer van koophandel. Het gaat dan dus om een zending van bedrijf naar particulier. Aangezien het totaalbedrag € 40 is betaal je BTW en douanerechten over het gehele bedrag.

In het volgende bestand (.pdf) staat specifieke informatie en rekenvoorbeelden. Ik heb het al een tijdje op mijn computer staan. Ik kon het bestand echter niet meer terugvinden op de site van de Douane, daarom heb ik het even online gezet. Het bestand dateert van 13 september 2005.

DOUANE Goederen kopen via internet.

Bijdrager
    S.A.F
    ”.erik”

Zoals je de verzender in de VS omschrijft lijkt het een professionele instelling te zijn (je geeft aan dat ze veel producten verzenden). Zij zullen dan gewoon ingeschreven staan bij de Amerikaanse kamer van koophandel. Het gaat dan dus om een zending van bedrijf naar particulier. Aangezien het totaalbedrag € 40 is betaal je BTW en douanerechten over het gehele bedrag.

In het volgende bestand (.pdf) staat specifieke informatie en rekenvoorbeelden. Ik heb het al een tijdje op mijn computer staan. Ik kon het bestand echter niet meer terugvinden op de site van de Douane, daarom heb ik het even online gezet. Het bestand dateert van 13 september 2005.

DOUANE Goederen kopen via internet.

.erik bedankt! Dit is wat ik zocht. Hier heb ik veel aan! Bedankt voor de moeite. :)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.